Vellamonkatu 30
Vellamonkatu 30 on paikka, jossa Voimaa toimitetaan. Samassa toimistossa työskentelee kaikenkirjava joukko talouden, rauhantyön, luonnonsuojelun ja politiikan asiantuntijoita.
Teksti Jari Tamminen
Sen tietää kulttuurihäirinnän klassikko Evan Roth.
Yhdysvaltalaistaiteilija Evan Rothin popkulttuuria, valtaa ja avoimen lähdekoodin tematiikkaa käsiteleviä töitä esittelevä kirja on nimensä mukaisesti ladattavissa ilmaiseksi netistä pdf-formaatissa.
Lukuisia eri tekniikoita ja medioita hyödyntävän Rothin töissä mediataide kohtaa kulttuurihäirinnän: talojen seinille projisoidut graffitit, kaupallisuutta ja sensuuria kritisoivat nettisivustot sekä käytännönpiloiksi luokiteltavat tempaukset täydentävät toisiaan. Monet töistä myös koettelevat tekijänoikeuksia ja vandalismia sääteleviä lakeja.
Musiikkimaailman meno huomioidaan kirjassa useammaltakin kannalta. Sensuurin aikaan saaman kapinan ja rahanhimoiset tuotesijoittelut kohtaavat toisensa.
Muiden muassa Tipper ”Alin vaimo” Goren 1980-luvulla ajama Parental Advisory – Explicit Content -tarra esiteltiin kuluttajille musiikkitallenteiden kansissa. Tarkoituksena oli varoittaa arveluttavasta sisällöstä. Yhdysvalloissa monet marketit ovatkin tehneet linjapäätöksen olla ottamatta valikoimiinsa tuolla tarralla varustettuja levyjä.
Moralistinen tarra, jonka tarkoitus oli varoittaa äänilevyjen tai muiden teosten sopimattomasta sisällöstä muuttui pian ensiesiintymisensä jälkeen statussymboliksi. Levy ei ole kiinnostava ilman sitä. Rothin teoksessa varoitustarra on saanut päätteen ”only”, gangstarap-klassikko riisuttiin muista kuin kirosanoista.
N.W.A.: Straight Outta Compton – Explicit Content Only Version tilastoi levyn kunkin kappaleen kiroiluosuudet. Levyn nimikappaleesta kiroilulle oli omistettu ainoastaan 7,3 prosenttia, kun taas Fuck Tha Police sisälsi jo 12,1 prosenttia kirouksia.
Musiikkiteollisuuden ihon alle uidaan myös Hip-Hop Pop-ups -teoksella. Nettisivulle rakennettu työ koostuu muusikko Kanye Westin Graduation-levystä, jonka kappaleet voi soittaa sivun musiikkisoittimella. Normaaleista mediasoittimista poiketen Rothin soitin poksauttaa esiin pop-up-ikkunan joka kerta, kun Kanye mainitsee jonkin brändin.
Harmillisesti jo pari vuotta sitten julkaistu soitin näyttää olevan nykyisellään jäässä. Toimiessaan se konkretisoi tuotesijoittelun ja egotrippailun, sillä biisien loppuun mennessä tietokoneen näyttö oli täynnä luksusbrändien kotisivuja esitteleviä ruutuja.
Myös lentomatkailun hässäköinnistä riittää aiheita Rothille. How To Keep Motherfuckers From Putting Their Airline Seats Back -teos muodostuu valokuvasta, jossa edellisen tuolirivin tuolit on kytketty toisiinsa nippusiteillä. Näin estetään ärsyttävän selkänoja sylissä -ilmiön syntyminen.
Lentomatkustajien matkalaukkuihin laitettavat metallilevyt puolestaan kohdistavat käytännönpilat lentokenttien henkilökuntaa kohtaan. T.S.A Communication Plate edustaa sitä kategoriaa, josta usein aiheutuu vaivaa turhan nokkelalle yksilölle. Levyihin polttoleikattu viesti tietenkin pamahtaa läpivalaisussa tullivirkailijat ruudulle, ja silloin matkailija saattaa kohdata ylimääräistä kuumotusta.
Kuinka terrorismin vastaisen taistelun eturintamaan itsensä mieltävät virkamiehet suhtautuvat tyyliteltyyn keskisormeen tai viestiin Nothing to see here (”Täällä ei ole mitään nähtävää”) jääköön jokaisen mielikuvituksen varaan.
Sananvapautta pohtiva China Channel Firefox Add-on on ohjelmistonpalanen, jonka jokainen voi ladata koneelleen ja näin simuloida kiinalaista nettisurffailua. Pääsy Kiinan ulkopuolisille palvelimille on estetty ja usko internetin täydelliseen vapauteen alkaa horjua.
Virtuaali-Kiina edustaa vapaakaupan toista puolta, länsimaiset yhtiöt mahdollistavat sensuurin samalla, kun pääoma rynnii kasvaville markkinoille ruokkien kapitalismin alati nälkäistä moolokin kitaa.
Graffiti Research Lab on Rothin yhdessä James Powderlyn kanssa perustama projekti, joka keskittyy graffitien analysointiin ja levittämiseen.
Graffiti Research Lab on C++-ohjelmointikielellä koodattu graffitianalyysisofta. Sillä aikaan saatujen analyysien heijastaminen korkeatehoisella projektorilla julkisten rakennusten kylkiin on yksi harvoista tavoista levittää graffiteja katukuvaan ilman suurempia pelkoja sanktioista. Yhdessä seiniin ja työmaa-aitoihin liisteröidyt graffiti-typografiajulisteiden kanssa taiteilija saa esitettyä analyysiä katutaiteesta odottamattomalla tavalla.
Viime vuosina monet julkiset tahot ovat Helsingin yliopistoa myöten toteuttanut valotaideteoksia. Roth on heijastanut talojen kylkiin muutakin kuin analyysejään graffiteista. Mikä ei perinteisillä työkaluilla ikinä onnistuisi, onnistuu tekniikan avustamana. Kerrostalon korkuinen Don’t Trust Bush -teksti tuskin syntyisi spraypullon avulla. Videoprojektorit pystyvät siihen.
Available Online For Free: Selected works by Evan Roth: 2003-2008. ni9e Factory 2009. 120 s.