Vellamonkatu 30
Vellamonkatu 30 on paikka, jossa Voimaa toimitetaan. Samassa talossa työskentelee kaikenkirjava joukko talouden, rauhantyön, luonnonsuojelun ja politiikan asiantuntijoita.
Teksti Jari Tamminen
Aika moni on, tutkimus kertoo.
Yhdysvaltalainen Quality Planning Corp. -yhtiö auttaa vakuutusyhtiöitä riskikartoituksissa. Tuoreessa tutkimuksessaan yhtiö on tutustunut lähemmin 1,7 miljoonan yhdysvaltalaiskuskin saamiin sakkoihin ja tulokset eivät varsinaisesti mairittele kaikkia tiellä liikkujia. Hummer-kuski on 4,63 kertaa todennäköisempi sakotettava kuin keskimääräinen autoilija.
Maastoauto, jonka öykkärimäinen sota- ja toimintaelokuvista tuttu muotoilu henkii kaikkea muuta kuin vaatimattomuutta ilmeisestikin laulaa seireenilauluaan henkilöille, jotka eivät suhtaudu liikennesääntöihin asiaan kuuluvalla nöyryydellä. Massiivisen auton luoma turvallisuudentuntu ja ilmeinen välinpitämättömyys muiden tiellä liikkuvien turvallisuudesta ei kerää sympatiapisteitä kotiin.
Olen aiemminkin kirjoittanut Hummereiden kohtaamista vastoinkäymisistä Voimaan (tässä ja tässä). Silloin huomio on lähinnä kiinnittynyt kyseisen rekisterikilvellä varustetun panssarivaunun epäekologisuuteen ja valmistaja General Motorsin vaikeuksiin löytää niille ostajia. Kyllähän tuollaisten hirviöiden epäonni lämmittää mieltä, mutta nyt hävisi jälleen hippu sympatiaa mitä niiden kuskeihin tulee.
Tulin myös taannoin huomanneeksi kuinka kaksi uppoavaa laivaa syleili toisiaan: Veli-lehti ehti ennen manan maille painumista brändätä itsensä Hummeriin. Hyvä veto, toivottavasti Hummer seuraa perässä.
Pitäisikö ihmiset sitten tuomita viiteryhmiensä perusteella, eihän jokainen Hummer-kuski välttämäti sakkoja itselleen haali. Ehkä pystyn elämään itseni kanssa vaikka tuomitsenkin. Samoja asioita nuo kuskit kuitenkin tavoittelevat, egon pönkittämistä autolla, piittaamatta muiden hyvinvoinnista.
Ympäristön ylenpalttinen saastuttaminen ja kaupunkitilan tukottaminen ovat syntejä, joista voin heristää keskisormea hyvällä omallatunnolla jatkossakin.