Matkailu avartaa mutta millä hinnalla?

Lukuaika: 3 minuuttia

Matkailu avartaa mutta millä hinnalla?

Mari Mero ohjeistaa fiksuun reissaamiseen.

Matkailu on äärimmäisen ristiriitaista. Se väistämättä jättää jälkensä kohteen kantaväestöön ja ympäristöön”, sanoo Mari Mero, Reilun matkailun yhdistyksen puheenjohtaja.

Mari Mero on intohimoinen matkaaja. Jo 17 vuoden ajan hän on viettänyt kuukausia joka vuosi ulkomailla, enimmäkseen Afrikassa.

Ratkaisu ongelmiin ei ole pysyä kotona. Ongelmat tulee tiedostaa. Matkustaessa on hyvä pitää kolme sanaa mielessä: paikallisuus, kunnioitus ja säästäväisyys.

Mari Mero pyörittää Avara maailma -nimistä matkatoimistoa, joka järjestää seikkailumatkoja Afrikkaan, Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan.

Reissuillaan Mero on tullut hyvin tietoiseksi matkailun haittapuolista. Hän teroittaa paikallisten palvelujen ja tuotteiden käyttämisen tärkeyttä. Mero muistuttaa paikallisesti tuotetun ruuan ostamisen tärkeydestä.

”Aina kun saavun matkakohteeseen käyn kaupassa tuotteet läpi ja tarkistan, mitkä ovat paikallisesti tuotettuja. Joskus niitä on todella vähän tarjolla”, Mero huokaa.

Meillä ihmisillä on pelko kaikkea vierasta kohtaan. Usein menemme syömään tuttuihin paikkoihin, olivatpa ne sitten kansainvälisesti tunnettuja ravintolaketjuja tai se ensimmäinen hyväksi havaittu paikka, jonne palaamme kerta toisensa jälkeen.

Matkailusta syntyvä taloudellinen hyöty valuu usein länsimaisten matkanjärjestäjien taskuihin. Matkalla tuleekin olla tarkka keneltä ostaa palveluja.

Globalisaatio myydään meille ajatuksella, että maailmantalous kasvaa ja yleinen hyvinvointi leviää. Tosiasiassa vauraus päätyy pienen ihmisjoukon käsiin. Monet matkakohteet ovat suurten länsimaisten yhtiöiden omistuksessa.

Vaikka turistidollareilla saa kaikkea mahdollista palveluista tuotteisiin, niin paikallisille toimeentulo ei välttämättä ole itsestäänselvyys.

”Kun suuret matkanjärjestäjät valtaavat jonkun kohteen, joutuvat paikalliset muuttamaan golfkenttien ja hotellikompleksien alta pois. Asumiskustannukset nousevat, mutta palkat eivät”, Mero sanoo.

Esimerkiksi Afrikassa hotellien henkilökunta usein palkataan päiväksi kerrallaan. Hotellin takaovella näkyy aamuisin jono ihmisiä, jotka ovat tulleet kuulostelemaan, josko heille olisi töitä. Mielistelevä palvelu ja sairaista sukulaisista sepitetyt tarinat, jotka usein ärsyttävät asiakkaita, johtuvat osin palkkojen pienuudesta.

Matkoillaan Afrikassa Mero on nähnyt konkreettisesti mitä veden puute tarkoittaa. Jos Saharan laidalla on hotelli, jonka puutarha on rehevä tropiikin keidas, on kasteluun käytetty huikeita määriä vettä. Tällainen turistien silmiä hivelevä puutarha on epäluonnollinen ja kuluttaa vähäisiä vesivaroja.

Mero puhuu prostituutiosta, länsimaistumisesta ja elinkeinojen estymisestä turismin myötä. Kaikki ongelmia, joista tiedämme, mutta koemme olevamme voimattomia vaikuttamaan niihin.

Ekologisten ja eettisten näkökulmien huomioiminen jää usein taloudellisen hyödyn tavoittelun jalkoihin. Lainsäädäntö on puutteellista, eikä säännöksiä pystytä valvomaan.

Miten yksittäinen matkaaja voi omalta osaltaan auttaa tilannetta? Onko paras pysyä kotona tai tyytyä kotimaanmatkailuun?

”Muutoksen tilanteeseen on tultava kansainvälisen lainsäädännön kautta, mutta on paljon asioita, joita yksittäinen matkustajakin voi tehdä”, Mero lupaa.

Reilun matkailun yhdistys on laatinut ohjeet, joita noudattamalla yksittäinen ihminen voi kantaa kortensa kekoon. Yhdistys levittää tietoa matkustamisesta ja kehittää matkailua nykyistä oikeudenmukaisemmaksi.

”Matkailu on maailman nopeimmin kasvava elinkeino. Useissa maissa se on tärkeä ulkomaanvaluutan tuoja. Seuramatkoilla on periaate, että kuluttaja on kuningas. Turistille tarjotaan kotoa tuttuja palveluja ja olosuhteita, jotka raskauttavat ympäristöä ja väistämättä vaikuttavat paikallisiin”, Mero selittää.

mainos

Reilumpi matkustaminen ei vähennä matkakokemusta, päinvastoin!

_______________

Reilun matkailijan ohjeet

Vastauksena moniin tiedusteluihin Reilun matkailun yhdistys kehitti ensimmäisenä toimivuonnaan REILUN MATKAILIJAN OHJEET, jotka soveltuvat sekä kotimaan- että ulkomaanmatkailuun. Ajatuksena oli, että tiivistämällä sanomamme mahdollisimman yksinkertaiseen, selkeään muotoon sen levittäminen olisi helpompaa. Ohjeista tehtiin myös matkalle mukaan otettavaksi soveltuva kirjanmerkki, jota on saatavana yhdistyksestä.

HANKI TIETOA MATKAKOHTEESTA. Tutustu ennalta matkakohteen tapoihin ja tabuihin, ja opettele edes muutama sana paikallista kieltä.

MATKUSTA HUIPPUSESONGIN ULKOPUOLELLA. Näin tasoitat ympäristökuormituksen ja taloudellisen hyödyn jakautumista.

VALITSE VASTUUNTUNTOINEN MATKANJÄRJESTÄJÄ, joka pystyy osoittamaan, että sen toiminta hyödyttää paikallisyhteisöä ja minimoi ympäristö- ja sosiaaliset haitat.

SUOSI PAIKALLISTA kun syöt, liikut, majoitut ja teet ostoksia. Pyri jättämään kohteeseen mahdollisimman suuri osa matkasi hinnasta.

SÄÄSTÄ ENERGIAA JA VETTÄ. Patikoi, pyöräile tai käytä uusiutuvia energialähteitä, missä voit. Käytä ilmastointi- ja lämmityslaitteita vain tarvitessasi.

MINIMOI JÄTTEET. Pakkaa järkevästi. Kierrätä, kun voit, ja huolehdi jätteistäsi (erityisesti ongelmajätteet!).

KUNNIOITA PAIKALLISTA KULTTUURIA. Kohtaa ihmiset vertaisinasi ilman ennakkoluuloja. Pukeudu paikallisen tavan mukaan. Valokuvaa vain luvalla. Tingi vain jos se on tapana.

SUOJELE IHMISIÄ, ELÄIMIÄ JA LUONTOA. Älä osallistu epäeettisiin tapahtumiin äläkä osta palveluita tai tavaroita, joiden tuotanto alistaa tai vahingoittaa. Älä osta uhanalaisista lajeista tehtyjä tuotteita.

KERRO NÄKEMÄSTÄSI JA KOKEMASTASI. Näin vaikutat esimerkilläsi ja innostat muitakin matkustamaan reilusti. Anna myös matkanjärjestäjälle palautetta.

Sanna Stellan

  • 9.9.2009