Lukuaika: < 1 minuutti

Upeasti kuvatussa elokuvassa Joaquin Phoenixin esittämä toimittaja löytää sisarenpoikansa kautta yhteyden ajan kulkuun ja omaan historiaansa

Mike Mills: C'mon C’mon

Elokuvateattereissa nyt

★★★★

Elokuvaohjaaja Mike Mills tunnetaan epäsovinnaisista ja oivaltavista arkidraamoistaan. Vuosisadan naiset (2019) kertoi viisikymppisestä yksinhuoltajaäidistä, joka pyytää 15-vuotiaan poikansa kasvattamisessa apua kahdelta nuorelta naiselta. Beginners (2010) puolestaan kuvasi omat naissuhteensa karille ajaneen 38-vuotiaan miehen hämmennystä, kun hänen ikääntynyt isänsä tulee ulos kaapista ja alkaa elää avoimesti homona nuoren rakastettunsa kanssa.

C’mon C’mon jatkaa samassa hengessä ihmisenä kasvamisen teemaa. Siinä radiotoimittaja Johnny (Joaquin Phoenix) tarjoutuu pitämään huolta sisarensa Vivin (Gaby Hoffmann) 9-vuotiaasta pojasta Jessestä (Woody Norman) Vivin joutuessa tukemaan mielenterveytensä kanssa kamppailevaa miestään. Eronneelle ja lapsettomalle Johnnylle yllättävä ja asteittain syvenevä vanhemmuussuhde persoonalliseen esiteiniin avaa uuden näkökulman ajan kulkuun, ikääntymiseen, omaan äitisuhteeseen ja ylipäänsä elämän ymmärtämiseen.

Elokuva nojaa hyvin kirjoitettuihin hahmoihin ja heidän esittäjiensä a-luokan roolisuorituksiin.  Aiemmin muun muassa Noah Baumbachin Marriage Storyn (2019) ja Ken Loachin Kiitos tilauksestasi (2019) -elokuvan kuvauksesta vastanneen Robbie Ryanin häkellyttävän kauniin mustavalkoiset katukuvat Detroitista, Los Angelesista, New Yorkista ja New Orleansista tukevat oivallisesti elokuvan esteettis-filosofisesti virittynyttä tunnelmaa.