Esittävä taideKirjoittanut Tuomas Rantanen

Takaisin käenpesään

Lukuaika: < 1 minuutti

Takaisin käenpesään

Yksi lensi yli käenpesän

Ken Kesey & Dale Wasserman & Juha Kukkonen

Suomenlinnan kesäteatteri

Amerikkalaisen vastakulttuurikirjailija Ken Keseyn Yksi lensi yli käenpesän (1962) käsittelee yhteiskunnallista vallankäyttöä ja sen haastamista. Siinä renttumainen Randle P. McMurphy yrittää väistellä saamiaan pikkutuomioita tekeytymällä hulluksi. Mielisairaalassa hän ajautuu valtataisteluun autoritäärisen hoitaja Ratchedin kanssa.

Teos tunnetaan myös Milos Formanin ohjaaman ja Jack Nicholsonin tähdittämän elokuvan (1975) kautta. 

Ryhmäteatterin sovituksessa Juha Kukkosen ohjaus on tarkkaa ja Janne Siltavuoren lavastus tavoittaa hyvin sairaalamiljöön sulkeutuneisuuden. Toisaalta Robin Svartström löytää – Nicholsonin ikonisesta varjosta huolimatta – pääroolin egoismin ja empaattisuuden jännitteeseen omiakin sävyjä. Robert Kockin Päällikkö Bromdenissa on koskettavaa inhimillisyyttä, ja Minna Suuronen rehkii tuottaakseen hoitaja Ratchedin demoniseen hahmoon edes hiukan välittämistä.

Esityksen haaste on siinä, että se toistaa etenkin elokuvan asetelmia niin tarkkaan, että tässä ajassa elävälle omalle sanomalle jää niukalti sijaa. Rakenteellisen alistamisen vastustaminen on teemana ikuinen, mutta huume- ja seksivallankumouksesta innostuneen Keseyn ja aikansa sosialistista järjestelmää kritisoineen Formanin näkökulmia olisi suonut päivitettävän edes pari askelta hyvinvointivaltion kontrollikeinojen suuntaan.

mainos

Toimiva ratkaisu on se, että osa alkuperäisistä mieshahmoista on muutettu naisiksi. Silti sukupuolisen – ja etnisen – valtajärjestyksen näkökulmasta rooleja olisi voinut päällekirjoittaa rohkeamminkin.

Ken Kesey & Dale Wasserman &
Juha Kukkonen: Yksi lensi yli käenpesän

Suomenlinnan kesäteatterissa 1.9. asti.