Minna Sundbergin Stand Still Stay Silent -sarjakuva yhdistää postapokalyptista pandemiakauhua pohjoismaiseen mytologiaan.

KirjallisuusKirjoittanut Miia Vistilä

Stand Still Stay Silent -sarjakuvassa tutkitaan viruksen tuhoaman yhteiskunnan jäänteitä Pohjolassa

Minna Sundberg on julkaissut kaikille vapaasti luettavaa nettisarjakuvaa jo yli 900 sivua.

Lukuaika: 2 minuuttia

Stand Still Stay Silent -sarjakuvassa tutkitaan viruksen tuhoaman yhteiskunnan jäänteitä Pohjolassa

Minna Sundbergin Stand Still Stay Silent -sarjakuva yhdistää postapokalyptista pandemiakauhua pohjoismaiseen mytologiaan.

Minna Sundbergin Stand Still Stay Silent -nettisarjakuvan ensimmäinen sivu.

Viruspandemia on tuhonnut ihmiskunnan lähes kokonaan. Islanti on onnistunut viruksen torjunnassa parhaiten, ja siellä eletään nyt, 90 vuotta epidemian puhkeamisen jälkeen vapaasti uutta normaalia. Suomesta, Ruotsista ja Norjasta löytyy pieniä virusvapaita asutuskeskittymiä, joiden ympäriltä epidemia on saatu torjuttua. 

Pieni retkikunta ihmisiä näistä maista lähtee kartoittamaan Tanskan tilannetta. Virus tarttuu helposti ja ellei tapa, muuttaa ihmiset ja eläimet hirviöiksi. Kaikilla retkikuntalaisilla ei ole immuniteettia, ja hirviöt voivat hyökätä, joten varotoimien kanssa pitää olla tarkkana. 

Näin visioi ruotsinsuomalainen Minna Sundberg jo vuonna 2013 aloittamassaan nettisarjakuvassa Stand Still Stay Silent. Tähän mennessä hän on julkaissut sarjakuvaa yli 900 sivua vapaasti netissä luettavaksi, ja tarina jatkuu edelleen. 

Sarjan nimi tulee hirviön kohtaamisen ensimmäisestä säännöstä: pysy hiljaa paikallasi. Hirviöitä vastaan taistelun sijaan sarjassa kartoitetaan tuntematonta maata. Seikkailun lomaan liittyy yllättävän paljon odottelua. Tyylilaji on maaginen realismi, osalla hahmoista on erilaisia taikavoimia. 

mainos

Erityisen taianomaisia ovat kissat. Ne ovat paitsi lähtökohtaisesti immuuneja virukselle, myös opetettavissa erilaisiin vartiointi- ja palvelutehtäviin meidän maailmamme koirien tapaan.

Suurin voima nousee ihmisten toveruudesta ja erilaisuuden arvostamisesta. Tutkimusretkelle lähtijät eivät ole suuria sankareita, vaan keskinkertaisia taviksia, joista jokaisella on erilaisten kykyjen lisäksi inhimilliset heikkoutensa. He selättävät eteen tulevat hankaluudet taioilla tai taidoilla, yhteistuumin hyvässä hengessä. Porukan keskinäinen huolenpito tekee tarinasta, lähtökohdistaan huolimatta, enemmän iloisen kuin traagisen. 

Odottaminen on osa seikkailua. Kuva Minna Sundbergin sarjakuvasta Stand Still Stay Silent.

Sundberg vastaa yksin koko projektista: tarinasta sarjakuvakäsikirjoitukseksi,  luonnosten kautta piirroksiksi sekä sivujen värittämisestä ja netissä julkaisusta. Sivuja ilmestyy useita viikossa. 

Sivut ovat visuaalisesti selkeitä, dramaattisia ja kauniita. Vaikuttavimmillaan piirrosjälki on maalauksellisia pintoja ja tarkkoja yksityiskohta yhdistävissä maisemakuvissa. Jokaisella luvulla on oma väripalettinsa, jossa on kaksi kontrastin muodostavaa pääväriä ja niiden eri tummuusasteista haettuja lähivärejä. 

Kuplien teksti on yleensä englanniksi, hahmojen puhuma kieli on kuvattu pienillä lipuilla puhekuplien reunalla. 

Kuinka hyvin virus tarttuu pinnoilta, pohditaan Minna Sundbergin Stand Still Stay Silent -sarjakuvassa.

Vaikka alkuperäisteos on nimenomaan nettisarjakuva, se on aloitettu ennen kuin nettiä käytettiin eniten kännykällä.  Stand Still Stay Silentissa on vakiokokoinen sivutus, joka vastaa rytmiltään A5- tai B5-koossa julkaistua sarjakuvaromaania. Sarjasta onkin julkaistu kolme kokoelma-albumia paperilla. Myös nettiversiossa lukujen välissä on sarjan maailmaa taustoittavia infosivuja.     

Koronapandemia antaa tarinalle uuden tulkintakehyksen. Kun toimet viruksen leviämisen estämiseksi eivät ole enää vain mielikuvitusta kutkuttavaa scifiä vaan jokapäiväistä arkea, Stand Still Stay Silent muistuttaa, että huonomminkin voisi mennä.

Minna Sundberg: Stand Still Stay Silent

Yli 900 sivua https://sssscomic.com/