Mikkelsen juo skumppapullon suusta. Ympärillä lakkipäiset nuoret hurraavat.

ElokuvaKirjoittanut Tuomas Rantanen

Oscar-palkittu Yhdet vielä käsittelee alkoholikulttuurin ongelmia, mutta ei sorru moralisointiin

Alkoholi näyttäytyy lääkkeenä ikääntymisen, kylmenevien ihmissuhteiden ja häpeän muotoja ottavaan eksistentiaaliseen kriisiin.

Lukuaika: < 1 minuutti

Oscar-palkittu Yhdet vielä käsittelee alkoholikulttuurin ongelmia, mutta ei sorru moralisointiin

Yhdet vielä

Thomas Vinterberg

Ensi-ilta 21.5. (alueelliset koronarajoitukset huomioiden)

★★★★

Thomas Vinterbergin Yhdet vielä alkaa sukelluksella lukiolaisten kaljabakkanaaleihin. Oscarilla palkitun elokuvan päähenkilö on elämänilonsa ja niin kotona kuin työmaalla auktoriteettinsa menettänyt historianopettaja Martin (Mads Mikkelsen). Yhdessä kolmen virkaveljensä kanssa hän ryhtyy testaamaan teoriaa, jonka mukaan ihminen on luovimmillaan ja työkykyisimmillään pikkuhiprakassa.

Vinterbergin viehtymyksen perhetragedioihin – esimerkiksi Juhlat (1998),  Submarino (2010),  Jahti (2012) ja Kursk (2018) – tunteva katsoja aavistaa oitis, mikä kaikki tässä saattaa mennä vikaan.

Henkilö on heitetty ilmaan, lakkipäiset henkilöt kurottavat häneen.

Yhdet vielä käsittelee tanskalaisittain (ja suomalaisittain) ylivuotavaa alkoholikulttuuria kaikkine tekopyhyyksineen ja sosiaalisine sivuluisuineen sortumatta moralismin ulkokultaisuuteen. Alkoholi ei näyttäydy elämän ongelmien juurisyynä, vaan lähinnä ongelmallisena lääkkeenä ikääntymisen, kylmenevien ihmissuhteiden ja häpeän muotoja ottavaan eksistentiaaliseen kriisiin.

Ratkaisussaan Vinterberg viittaa suoraan filosofi Søren Kierkegaardiin esittäen ihmisen onnen riippuvan siitä, miten hän kykenee ylittämään oman epätäydellisyytensä. Päätöskuvankin voi halutessaan nähdä oivaltavana pastissina kierkegaardilaisesta käsitteestä hyppy.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.