Helsingin iltapäiväinen ruuhka unohtuu Designmuseon pohjakerroksen näyttelytilassa. Korville avautuva äänimaisema kutsuu rauhoittumaan. Ääni tulee suoraan edestä, näyttelytilan takaseinälle heijastetulta videolta, joka tuntuu toivottavan vierailijan tervetulleeksi. Videolla nuoret naiset viettävät kotoisasti aikaa keskenään. Tunnelma on kevyt.
Mukavuuden vallankumous vie katsojan matkalle pukeutumisen muutoksiin designyritys Nanson satavuotisen historian kautta. Yrityksen kanssa yhteistyössä tehtyä näyttelyä kuratoi toimittaja ja katutyylivalokuvaaja Liisa Jokinen.
Näyttely avaa katsojalle muodin kehitystä ja vapautumista peilaten niitä maailman muutoksiin. Esillä on Nanson yöpaita- ja alusasutuotantoa vuosien varrelta. Nanson arkistojen vanhat, suurennetut valokuvat ja mainoslauseet elävöittävät kokonaisuutta.
Kun pukukoodit väljenivät
Näyttelyn vaatteet ovat yhdistelmä Nanson uutta ja vanhaa tuotantoa. Kevyesti tilassa soljuvat tekstiilit melkein kutsuvat koskettamaan ja rutistamaan. Tarkkasilmäinen katsoja voi löytää näyttelytilan keskeltä yöasun, jossa näkyy käytön jälkiä. Tämä yksityiskohta ilahduttaa, koska se kertoo tarinaa eletystä elämästä.
Tekstiilien pehmeys jatkuu näyttelytilan valaistuksessa ja tunnelmassa. Nanson brändin ytimessä olevat käyttömukavuus, hyvä olo ja selkeys on tuotu onnistuneesti näyttelytilaan. Seinille asetetut tekstit etenevät aikajärjestyksessä kertoen tarinaa muodin vapautumisesta.
Vaatekappaleiden pukemisjärjestys on viimeisen sadan vuoden aikana heitetty nurinkurin, kun t-paidat ja alusmekot ovat muuttuneet kelvollisiksi päällysvaatteiksi. Toisen maailmansodan jälkeen Hollywood kaappasi aiemmin aluspaitana käytetyn t-paidan itselleen ja siitä tuli yksi ikonisimmista vaatekappaleista.
Länsimainen muoti on muuttunut rennommaksi pukeutumistarpeiden muuttuessa. 1900-luvulla kehittynyt nuorisokulttuuri ja länsimaiden vaurastuminen rikkoivat tiukkoja pukeutumiskoodeja. Pukeutumisen kehittyminen mukavammaksi ei suinkaan ole tarkoittanut muodikkuuden katoamista. Pukukoodien väljentyessä katukuvassa alkoivat näkyä käyttömukavuus ja itseilmaisu.
Etätyö vapauttaa pukeutumista
Kierroksen loppupuolella katsoja on edennyt sadan vuoden takaa nykyhetkeen. Seinillä kuvaesitys esittelee tutuksi tulleen videon malleja. Päätepysäkki käsittelee tätä päivää ja avaa ajatuksia tulevaisuuteen.
Koronaepidemian aikana olemme viettäneet enemmän aikaa kotona kuin toimistoilla tai julkisissa tiloissa. Etätöiden yleistyttyä pukeutuminen on vapautunut edelleen. Kuka tarvitsee epämukavia vaatteita, jos ei ole asiaa toimistolle? Leggingsit ovat nousseet haastamaan housut.
Näyttely muodin vapautumisesta ja Nanson historiasta on koottu yhtenäiseksi kokonaisuudeksi taitavasti yrityksen brändin kannalta. Näyttely on toimiva mainos Nansolle. On kuitenkin erikoinen valinta käyttää näyttelyn teemasta termiä hyvinvointi, kun puhutaan vain vaatteiden väljyydestä ja käyttömukavuudesta. Hyvinvoinnin ulkopuolelle jäävät tuotteen valmistajat ja luonto.
Muodin kehityskulkuun tulevaisuudessa vaikuttavat kuluttajien laajeneva ymmärrys vaateteollisuuden ympäristöhaitoista ja eettisistä ongelmista. Näitä asioita näyttely ei käsittele eikä edes mainitse.
Mukavuuden vallankumous on nähtävissä Helsingin Designmuseossa sunnuntaihin 29.8.2021 asti ja se on osa Nanson 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Näyttelyarkkitehtuurista vastaa Studio Joanna Laajisto.