ElokuvaKirjoittanut Tuomas Rantanen

Konkariohjaaja Paul Verhoeven pöyhii uudessa elokuvassaan jumalallisten ihmeiden maallisia ja lihallisia vaikuttimia 1600-luvun nunnaluostarissa

Lukuaika: < 1 minuutti

Konkariohjaaja Paul Verhoeven pöyhii uudessa elokuvassaan jumalallisten ihmeiden maallisia ja lihallisia vaikuttimia 1600-luvun nunnaluostarissa

Paul Verhoven: Benedetta

Ensi-ilta 17.12.

★★★

RoboCopin (1987), Total Recallin (1990), Starship Troopersin (1997) ja Ellen (2016) ohjaaja Paul Verhovenin tunnetaan myös kiinnostuksestaan kristinuskon historiaan. Tietokirjassaan Jezus van Nazaret (2008, suomennos 2012), hän pyrki selittämään, miten Jeesuksen ihmeteot olivat voineet tapahtua myös ilman jumalallista väliintuloa.

Tähän sopii, että 1600-luvun luostarimaailmaan sijoittuva Benedetta käsittelee saman nimisen nunnanoviisin (Virginie Efira) uskonnollisia näkyjä ja kehoon ilmestyviä stigmamerkkejä yhtä aikaa hänen häilyvien omien vaikuttimiensa että kirkon sisäisen valtapelin ja ulkoisen vallankäytön näyttämöillä. Benedettan oma kriisi näyttää nousevan nimenomaan siveyslupauksen ja hänen toista noviisia (Daphne Patakia) kohtaan tuntemansa halun välisestä ristiriidasta.

Kiinnostavasta asetelmasta huolimatta elokuvan henkilöiden psykologiset valinnat jäävät osin epäuskottavaksi. Samalla epookin elementeissä on muutakin falskia kuin seksisuhteen horjahtaminen pornografisen nykykuvaston puolelle.