Lukuaika: < 1 minuutti

Espoo Ciné -elokuvafestivaalin avannut George Millerin fantasiaelokuva tarkastelee halun merkitystä

Kolmen tuhannen vuoden kaipaus on George Millerin ensimmäinen elokuva ylistetyn Mad Max: Fury Road (2015) elokuvan jälkeen. Uusin teos ei ole jatkumoa post-apokalyptiselle toimintaelokuvalle, vaan pohjana toimii hotellihuoneesta käsin syntyvä hengen ja keski-ikävystyneen akateemikon välinen rakkaustarina.

Elokuvan alussa Tilda Swintonin näyttelemä englantilainen kirjallisuudentutkija Alithea Binnie matkaa Istanbuliin konferenssiin. Matkallaan hän päätyy ostamaan basaarista lasisen pullon, jonka sisältä myöhemmin hotellihuoneessa ilmestyy henki, Djinn (Idris Elba). Vapautuakseen lopullisesti kolmituhatvuotisesta vankeudestaan, pyytää Djinn Alitheaa esittämään kolme toivomusta. Tarinankerrontaan erikoistunut Alithea tietää toivekertomusten sisältävän aina varoituksen ja näin ollen kieltäytyy toivomasta.

Visuaalisesti upea elokuva liikuttaa katsojaa antiikin ja modernin maailman välillä. Kliinisen valkoisesta hotellihuoneesta poiketaan välillä Elban esittämän Djinnin vuosituhansien takaisiin muistoihin, joissa halu on ajanut hänet kerta toisensa jälkeen pullon sisään. Voimakkailla väreillä kyllästetyissä kohtauksissa vuorottelevat pettymykset, väkivalta ja lihalliset ilot. Vaikka historialliset kohtaukset sortuvat paikoitellen kiusaannuttavaan orientalismiin, on niiden toiminnallisuus mukavaa vastapainoa hitaasti etenevälle hotellihuonekeskustelulle.

Elokuvassa halu ja haluttomuus vaikuttavat kumpikin johtavan yksinäisyyteen. Uskaltaakseen esittää toiveita on myös asetettava itsensä haavoittuvaiseksi.

George Miller: Kolmen tuhannen vuoden kaipaus

***

Ensi-ilta Suomen elokuvateattereissa 13.9

Espoo Ciné -elokuvafestivaali starttasi maanantaina 29.8. kahden vuoden koronatauon jälkeen. Tänä vuonna ohjelmistossa painotetaan moninaista representaatiota muun muassa vammaisuuden ja tyttöyden näkökulmista.

  • 31.8.2022
  • Kirjoittanut voima