
Kuva: Nyamakop-pelistudio
Loistelias Magdalan kruunu Abessiniasta eli nykyisestä Etiopiasta on yksi 70 esineestä, jonka tarina on osa ensi vuoden puolella julkaistavaa videopeliä Relooted. Se on eteläafrikkalaisen Johannesburgissa toimivan pelistudio Nyamakopin kehittämä afrikkalaisfuturistinen ryöstökeikkapeli, jossa haetaan takaisin kolonialistien vääryydellä hankkimat esineet ja muinaismuistot. Ideana on suunnitella keikka etukäteen tiimin kanssa, ja kun esine on napattu haltuun, kello alkaa tikittää. Nokkela pulmanratkaisu, vinha parkour ja täsmällinen tiimikoreografia esteiden raivaamiseksi varmistaa paon onnistumisen ajoissa ja esineen palauttamisen sinne minne se kuuluu – kotiin Afrikkaan.
Tai siis esineen todelliseen alkuperämaahan – 300 000 vuotta vanha Kabwen kallo Sambiaan, Nok-kulttuurin terrakottapatsaat Nigeriaan, Vigango-veistokset Keniaan. Nyamakopin toimitusjohtaja Ben Myres kertoo sähköpostitse, että pelin esineet ja tapahtumapaikat Afrikan mantereella ovat aitoja, mutta sen kuvitteelliset museot sijaitsevat vanhaksi mantereeksi kutsutussa geneerisessä Euroopassa tai ”kimmeltäväksi paikaksi” nimetyssä Yhdysvalloissa. ”Päätimme aikaisessa vaiheessa ettemme sijoita peliä todellisiin museoihin, vaan pelin ainoat oikeat miljööt ovat Afrikassa. Lännessä vallitsee usein tietynlainen kuva Afrikasta yksittäisenä maana, jonka paikat, kulttuurit ja aksentit ovat kaikki samanlaisia. Parodioimme sitä tekemällä saman lännelle.”
Jokaisella pelin hahmolla on oma vissi roolinsa ja erityistaitonsa – mukana on parkouraaja Nomalin lisäksi tämän kassakaappimurtoihin erikoistunut veli, vapaaottelija, tiedemies, hakkeri – sekä yksi hyvin tarmokas isoäiti. Hahmot ovat eri puolilta Afrikkaa, mikä näkyy futuristista vaatetusta ja puheenpartta myöten. Ääninäyttelijät on valikoitu hahmojen syntyperän mukaan, jotta aksentit olisivat mahdollisimman autenttisia.
Länsimaisissa museoissa, niiden loputtomissa varastoissa sekä muissa julkisissa ja yksityisissä kokoelmissa lojuu lukemattomia ryöstettyjä, korvaamattoman arvokkaita ja pyhinä pidettyjä esineitä, joiden palauttamis- eli repatriaatioprosessit ovat byrokratialla kangistettuja. Idean aihetta käsittelevään peliin Myres sai äidiltään, joka oli nähnyt Lontoon British Museumissa sinne kuljetetun kokonaisen turkkilaisen temppelin julkisivun. Kolonialismin räikeistä voimannäytteistä tuohtunut äiti oli todennut pojalleen, että tämän pitäisi tehdä aiheesta peli.
Relootedin tekijätiimissä on ollut enimmillään kolmisenkymmentä henkeä kahdestatoista eri Afrikan maasta, mukaan lukien kaksi tutkijaa. Pelin 70 esineen valikointi lukemattomien vaihtoehtojen joukosta oli valtava ponnistus. ”Meille valkeni pelinteon aikana, kuinka yleistä Afrikan kulttuurisen perinnön varastaminen on todella ollut. Aika lailla joka ikisestä maasta on viety jotain. Sen lisäksi, että ryöstäminen on ollut niin laajamittaista, esineiden määrä on jotain aivan käsittämätöntä”, kertoo Myres. Hän mainitsee, miten brittijoukot putsasivat Magdalan linnakkeen Abessiniassa vuoden 1868 konfliktin päätteeksi. ”Kerrotaan, että ryöstettyjä esineitä rahtaamaan tarvittiin 15 elefanttia ja melkein kaksisataa muulia. Sehän kuulostaa kokonaisen kulttuuriperinnön ryöstämiseltä.”
Myös ryöstelyn aikajana ulottuu yllättävän pitkälle. Kolonialistista esineiden haltuunottoa on tapahtunut myös 1980-luvulla, jolloin Kenian mijikenda-kansan edesmenneiden henkiä kuvaavia Vigango-veistoksia päätyi ulkomaisten keräilijöiden ja museoiden haltuun. ”Yleinen mielikuva on, että museoiden aarteet ovat periksiantamattomien raunioita rapsuttelevien arkeologien uurastuksen ansiota. Mutta monet pelin esineistä ovat olleet elinvoimaisten kansojen käytössä ja suojeluksessa.”
Myres huomauttaa, miten ristitiitaista on, että museoissa korostuu esineiden vaalimisen tehtävä, kun monet noista esineistä on jo lähtökohtaisesti hankittu tavalla, joka on ollut tuhoisaa itse kulttuurille. ”Vasta kun perehtyy esineiden ja kansojen tarinoihin, alkaa ymmärtää kuinka paljon kolonialistista propagandaa, joko tahatonta tai tahallista, on tullut sisäistäneeksi.”
Juuri tätä historiaa Relooted tekee näkyväksi, yksi keikka kerrallaan.
Uutinen pelin tulevasta julkaisusta on otettu pelaajayhteisöissä ja julkisuudessa vastaan pääosin innostuneesti. Osa on myös ehtinyt loukkaantua, ja lokaa on lentänyt. Mutta kuten eräs Instagram-käyttäjä kommentoi blacknerdproblems-kanavan postausta pelistä: ”Tarvitsen tämän, koska se osuu valkoisen herkkähipiäisyyden ytimeen!”
Pelistudio keskittyy hyvän pelikokemuksen luomiseen. ”Tavoitteemme on tehdä hauska ryöstökeikkapeli, joka keikauttaa totutut asetelmat päälaelleen. Mutta se on samalla kutsu oppimaan afrikkalaisesta kulttuurista, historiasta ja perinteistä.”