Voima siirtyy viikottaiseen uutiskirjeeseen, johon kootaan viikon aikana ilmestyneitä juttuja ja äänisisältöjä.
”Haluamme tällä tavalla kehittää uutiskirjeestä uudenlaisen vaihtoehdon sosiaalisessa mediassa jaettaville sisällöille ja algoritmien hallinnoimalle tiedon leviämiselle. Toivomme, että uutiskirjeemme palvelee lukijoitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Kuten aina, otamme mielellämme vastaan palautetta kaikista sisällöistämme”, Voiman päätoimittaja Emilia Miettinen sanoo.
Sosiaalinen media haastaa perinteistä journalismia monin tavoin.
Algoritmit vaikuttavat voimakkaasti siihen, mitä sisältöä käyttäjät palveluissa näkevät. Esimerkiksi Facebookissa henkilö saattaa nähdä vain noin kolme prosenttia kaveriensa tai seuraamiensa sivujen tuottamista sisällöistä. Lisäksi algoritmit suosivat video- ja kuvapohjaisia julkaisuja, esimerkiksi uutismedioihin johtavien linkkien kustannuksella.
Journalistiselle ja sosiaaliselle medialle on luonteenomaista jäsentää kokemustamme maailmasta. Perinteisesti journalistinen media on tarjonnut kansalaisille journalististen käytäntöjen ja prosessien kautta suodatetun, yhden yhteisesti jaetun kokonaisuuden todellisuudesta. Alustatalouden myötä tämä kollektiivisesti jaettu todellisuuskäsitys horjuu, sillä algoritmit sekä tekoälyllä tuotettu sisältö tekevät jokaisen ihmisen somevirrasta henkilökohtaisesti kuratoidun. Valikoituneiden sisältöjen joukossa voi olla myös mis- ja disinformaatiota.
Samaan aikaan perinteisen median yhtiöt menettävät ison osan niille tulleesta mainosrahasta. Pienenevät taloudelliset resurssit heikentävät journalismin toimintaedellytyksiä.
”Tämä voi aiheuttaa pahimmillaan syöksykierteen, jossa laadun heikkenemisen ja julkaisujen pienentymisen vuoksi menetetään ensin lukijat ja sen jälkeen loputkin rahat. Näin on käynyt monelle paikallislehdelle”, Miettinen selventää.
Perinteinen media ei myöskään enää tavoita nuoria kuten aiemmin. Uutismedian liiton mukaan videopalvelu TikTok on ensimmäistä kertaa noussut nuorten tärkeimmäksi uutiskanavaksi. Sosiaalisen median uutistodellisuus on kuitenkin sirpaleinen ja usein poliittisesti yksipuolistunut ja kärjistynyt. Ylioppilaslehden päätoimittaja Adile Sevimli kirjoitti hiljattain, kuinka maailmankuvan jäsentymisen kannalta olisi tärkeää altistaa itseään muillekin lähteille kuin nettiaktivistien päivityksille.
Viikottain ilmestyvään uutiskirjeeseen siirtymisen lisäksi Voima muuttaa omia sosiaalisen median painotuksiaan.
”Jaamme sisältöjämme valikoidummin esimerkiksi Facebookissa. Sen sijaan, että muuttaisimme algoritmien takia joitakin juttujamme kärjistävämpään suuntaan herättääksemme huomiota, panostamme uutiskirjeen ajantasaiseen ja huolella koottuun sisältöön”, Miettinen selventää.
Uuden digistrategian myötä Voima lähtee myös Elon Muskin omistamasta sosiaalisen median palvelu X:stä (entinen Twitter). X:stä luopumiseen vaikuttaa olennaisesti palvelussa voimistuva vihapuhe, maalittaminen sekä väärän ja valheellisen tiedon leviäminen. Lisäksi X:n algoritmit ovat heikentäneet journalististen tilien näkyvyyttä, jonka vuoksi alustan merkitys Voiman lukijamäärien kannalta on heikentynyt samaan aikaan vaikka seuraajamäärä on kasvanut. X:n sijasta Voimaa voi seurata esimerkiksi Blueskyn tai Threadsin puolella.
”Seuraamme jatkuvasti toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Kiinnostavaa on miten lauantaina voimaan astuva EU:n digipalvelusäädös tulee muuttamaan sosiaalisen median ympäristöjä. Toiveenamme olisi, että se pienentäisi algoritmien valtaa ja edistäisi luotettavan tiedon leviämistä sosiaalisen median alustoilla,” Miettinen sanoo.
Voiman viikottaisen uutiskirjeen voi tilata sähköpostiinsa osoitteesta: voima.fi/uutiskirje.