Lukuaika: < 1 minuutti

Olivatko Signalin mainokset liian rehellisiä Facebookille? Yhtiö kiistää keskeyttäneensä mainoskampanjan, mutta pitääkö se paikkansa?

Kuvassa Signalin mainoksia.

Netissä meistä kerätyllä tiedolla käydään kauppaa, ja mainostajat hyödyntävät näitä tietoja kohdistaakseen mainoksensa juuri oikeille henkilöille. Tämä tietojen kerääminen ja kohdistaminen ovat sallittua toimintaa, mutta varsinkin kohdistamisen algoritmit pidetään salassa. 

Tietoturvasta tarkat ovat ymmärrettävästi huolissaan siitä, mitä kaikkea tietoa heistä tallennetaan. Myös viestisalaisuuden säilyminen kiinnostaa monia. Viestipalvelu Signal mainostaa palveluitansa sillä, että sen välittämät viestit on kryptattu eivätkä ulkopuoliset pääse niitä tonkimaan. Signal kilpailee markkinoilla muun muassa  WhatsAppin, Facebookin omistaman viestipalvelun kanssa. 

Signal yritti mainostaa itseään Facebookin omistamassa Instagramissa. Signalin mainokset eivät ole hyödyntäneet käyttäjistä kerättyä ja mainostajille tarjottua dataa pelkästään kohdentamiseen, vaan palvelu teki keräämänsä tiedon näkyväksi. Mainokset oikeastaan perustuivat vain ja ainoastaan tämän tiedon näyttämiselle. Mainokset luotiin kullekin käyttäjälle automaattisesti tarjotun tiedon perusteella, ja niissä saatettiin todeta, että sait tämän mainoksen, koska olet vastanainut pilatesohjaaja, kirjanpitäjä tai goottibaarimikko. Lisäksi mainoksissa viitattiin vastaanottajan sijaintiin ja muihin henkilökohtaisiin tietoihin.

Signalin mukaan Facebook sulki sen kampanjatilin nopeasti, eikä mainoksia ehditty kovin kauaa näyttää yleisölle. Facebook kiisti väitteen kampanjan keskeyttämisestä, mutta Signal on julkaissut kuvakaappauksen, joka näyttäisi tukevan sen väitettä. 

Riippumatta siitä, estikö Facebook mainokset vai ei, Signalin kampanja oli kiinnostava tuodessaan näkyviin käyttäjistä tallennettua dataa.

Kommentoi Facebookissa