Jyväskylässä juhlitaan tekotaiteellista paskaa.
Ilmeisesti kaikki eivät allekirjoita ajatusta, että kulttuurin tulisi olla sarja hyvinvointia luovia palveluja. Jotkut arvostavat ehtaa tekotaiteellista paskaa.
Näin voisi päätellä Akseli Hiltusen kommenteista ja tittelistä. Hiltunen on puheenjohtaja jyväskyläläisessä yhdistyksessä Yleishyödyttömät Pahoinvointipalvelut ry. Yhdistys järjestää toukokuussa jo toisen kerran Tekotaiteellisen Paskan Festivaalin.
Festivaali järjestetään ”sattumalta” samaan aikaan kuin perinteinen jyväskyläläinen kaupunkifestivaali Yläkaupungin Yö. Jälkimmäinen juhlii tänä vuonna 25-vuotista taivaltaan.
”Jyväskylässä vaikuttava festivaali Yläkaupungin Yö näki selkeästi mahdollisuuden loisia mahtavan konseptin varjolla ja pystytti ironisesti koko oman hipsterifestivaalinsa Tekotaiteellisen Paskan Festivaalin ympärille kaikkien kävijöittemme suureksi harmiksi”, Hiltunen väittää.
Festivaalin synnystä Hiltunen syyttää paria yksilöä: taiteellisen johtajan Seppo Pohjolaisen idea konkretisoitui muusikko ja Veturitallien nuorisotyöntekijän Sami Kotolan toimesta. Varsinaisen työn tekevät kuitenkin muut.
”Tekotaiteellisen Paskan Festivaalin mahdollistuminen viime vuonna toteutui yksinkertaisesti laittamalla Jyväskylän Veturitallien nuoria palkattomaan talkootyöhön näkyvyyteen ja hyvään työkokemukseen vedoten.”
Esiintyjät sen sijaan valikoituvat Hiltusen mukaan melko demokraattisesti. Tekotaiteellisen paskan määrittelee yleisö.
”Soitatamme ehdolla olevien esiintyjien tuotantoa ohikulkijoille kaduilla, ja jos joku hengentuotteiden pikaruokamalliin ehdollistunut diletantti erehtyy kommentoimaan presentaatiota ylimielisesti tekotaiteelliseksi paskaksi, niin valitsemme esiintyjän joukkoomme.”
Tänä vuonna tiukan seulan ovat läpäisseet muun muassa Lohikosken kesäteatteri, Kaamanen Soundsystem, J. K. Ihalainen ja This Charming Man & Touko Aalto.
Tekotaiteellisen Paskan Festivaali 20.5.