Pyörät ja autot kohtaavat Espoo Cinéessä

Teksti Ellen Eljaala

 Espoo Ciné ja Doc Lounge Helsinki kommentoivat ajankohtaista keskustelua pyöräilijöiden ja autoilijoiden kärjistyneistä asenteista esittämällä torstaina 27.8. dokumentin Bikes vs Cars.  Helsingin polkupyöräilijät järjestää elokuvanäytökseen ohjatun pyöräilyn Kampin Narinkkatorilta Tapiolaan klo 18.00. Elokuvan jälkeen on kaikille avoin keskustelutilaisuus Espoon ja  Helsingin kaupunki- ja liikennesuunnittelusta pyöräilyn näkökulmasta.

”En minä heitä vihaa, monet heistä saattavat olla ihan mukaviakin ihmisiä. Minulla on itsellänikin ystäviä, jotka pyöräilevät.” Kööpenhaminalainen taksikuski esittelee Fredrik Gerttenin dokumentissa Bikes vs Cars reittejään pitkin pyöräilijöitä viliseviä katuja. Hän ei vitsaile todetessaan, että pyöräilijät ja autoilijat ovat jatkuvassa sodassa. Taksikuskin mukaan Kööpenhamina on autoilijoiden helvetti: Autot joutuvat hidastelemaan, pysähtelemään, olemaan jatkuvasti varuillaan. Sao paulolaisen Aline Cavalcanten mielestä Kööpenhamina taas on lähes paratiisi: hänen kotikaupungissaan pyöräilijät joutuvat pelkäämään henkensä edestä.

Toiselle annettu tila on toiselta pois. Mikäli kaupunki rakennetaan autojen ehdoilla, työnnetään pyörät väistämättä marginaaliin.

Vastakkainasettelu tai sotavertaukset eivät ole kaukaa haettuja: Kymmenkaistaiselle tielle eivät mahdu sekä autoilijat että pyöräilijät, eikä ole vaikeaa arvata, kumpi osapuoli putoaa- valitettavan usein hyvin kirjallisesti- pelistä pois. Autoja on henkilöä kohden enemmän kuin koskaan, ja pyöräilijöiden kuolemat liikenteessä muuttuvat jatkuvasti yleisemmiksi. Ongelma ei ole pyöräilijöiden tai edes autoilijoiden liikennekäyttäytymisessä tai välinpitämättömyydessä. Suurin tapaturmien aiheuttaja on se, miten liikenne on suunniteltu. Yksityisautoilusta pyritään tekemään mahdollisimman vaivatonta ja sujuvaa, pyöräteiden kustannuksella. Kuten elokuvassa todetaan: Maailmassa ei ole yhtäkään kaupunkia, joka olisi suunniteltu autoilijoiden ja pyöräilijöiden yhteiseloa varten.

Suomessa ei ole yhtäkään miljoonakaupunkia. Liikenne ei vastaa Los Angelesin vilkkaita teitä, joilla ruuhkassa joutuu nököttämään monta tuntia. Kuitenkin pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteen sovittaminen on täällä vähintään yhtä uusi konsepti kuin muuallakin. Pyöräilijöitä koskevat liikennesäännöt on uudistettu Suomessa viimeksi vuonna 1997, mutta vieläkään selkeitä sääntöjä ja käsitteitä ei ole olemassa. Kun ei tiedetä, kumman kuuluu väistää, pienemmän on pakko. Liikennelaissa polkupyörä määritellään ajoneuvoksi, ja pyöräilijä ajoneuvon kuljettajaksi. Samat säännöt koskevat näin sekä autoilijoita että pyöräilijöitä huolimatta siitä, että pyöräilijä on aina onnettomuuksissa se, joka loukkaantuu.

12.8.2015 pyöräilijä kuoli auton törmättyä häneen Helsingissä Töölössä. Vaikka tilanne ei olisi yhtä kriittinen täällä kuin jossain muualla, yhdenkin pyöräilijän kuollessa autoilijan takia on syytä kiinnittää huomiota siihen, millaisten ratkaisujen ja väitettyjen välttämättömyyksien keskellä elämme. Auto-onnettomuuksien, ruuhkien ja tilanpuutoksen ratkaisemiseksi rakennetaan suurempia teitä ja enemmän parkkihalleja. Autot lisääntyvät, koska niitä mahtuu enemmän, ja ruuhkat säilyvät. Päästöt moninkertaistuvat ja liikenneonnettomuudet lisääntyvät. Kuka voittaa?

Elokuussa Helsingin Kurvin liikenne pysäytettiin kokonaan Kallio Block Party– tapahtuman ajaksi. Ihmiset kävelivät ja kärräsivät vaunuissa lapsiaan keskellä yhtä vilkkaimmista kaduista. Autoja ei näkynyt eikä kuulunut, ja päässä liikkui sama ajatus, kuin Bikes vs Cars –dokumentin Los Angelelaisella Joshua Dysartilla, kun hän pyöräili pitkin väliaikaisesti liikenteeltä suljettua 405-tietä: ”Vihdoin tuntui, että kadut kuuluivat myös minulle.” Seuraavana päivänä kaikki palautui ennalleen niin Los Angelesissa kuin Kalliossakin, ja Hämeentien hetkellisestä rauhallisuudesta muistutti ainoastaan autojen pyöriin kadun pinnalta pyyhkiytyvä jonkun hyväuskoisen kirjoittama teksti: ”Kadut on tehty kaikille!”

Miksi kadut eivät ole kaikille? Misi pyöräilijöiden ja autoilijoiden täytyy käydä tilasta taistelua, joka päättyy auttamattomasti pyöräilijöiden häviöön? Bikes vs Cars valottaa korruptiota suuryhtiöiden ja liikennesuunnittelun välillä. Riskit olisi mahdollista minimoida nollaan, mutta se muuttaisi meille niin välttämättömän ja rakkaan yksityisautoilun täysin epäkäytännölliseksi. Autoteitä rakennetaan enemmän, ja pyöräteitä hävitetään tiuhaan tahtiin suurin kustannuksin. Muun muassa Saksassa monet autoyhtiöt sponsoroivat poliitikkoja, jotka vaikuttavat liikenneratkaisuja koskeviin päätöksiin. Miten maailmassa, jossa autoyhtiöt hallitsevat teiden rakentamista, voisi olla tilaa pyöräilijöille? On selkeää, kuka voittaa. Fredrik Gerttenin elokuva näyttää kauhukuvan, joka on suurimmassa osassa maailmaa jo totta.

Fredrik Gerttenin dokumenttielokuva Bikes vs Cars näytetään Espoo Ciné-festivaaleilla torstaina 27.8. klo: 19:15. Tapahtumaan järjestetään pyöräretki Kampin Narinkkatorilta Espoon Louhisaliin.  Turussa Bikes vs Cars esitetään ulkoilmanäytöksessä 3.9. Brinkkalan pihalla. Myös siihen liittyy pyöräilytapahtuma. Muissa Doc Lounge -illoissa dokumentti esitetään Tampereella 10.9. Klubilla,  Joensuun Kerubissa 23. tai 24.9. ja Oulun Specialissa lokakuussa. Päivittyvät tiedot osoitteesta www.doclounge.fi 

Kommentoi Facebookissa
Route Couture
Migration Comics