Teksti Jari Tamminen
Pilapiirroskilpailu on lähes aina hyvä idea. Erityisesti pilapiirroskilpailu sananvapauden puolesta. Tällä kertaa kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen.
Tiistaina 13.1. Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtaja ja Rahvas-lehden päätoimittaja Sebastian Tynkkynen julkisti avoimen pilapiirroskilpailun ”sananvapauden puolesta”.
Huomasin kuitenkin aiemmin tällä viikolla, että kilpailusivulle ilmestyi 404-vikailmoitus. Tiedustelin asiasta kautta rantain ja järjestäjiä lähellä olevat tahot kommentoivat kyseessä olleen ilmeisesti joku bugi.
Tammikuun 21. päivänä PS-Nuorten sivulla ilmoitettiin, että kilpailu on peruttu. Hesarin NYT-liitteen tuoreeltaan tavoittama Tynkkynen ei suostunut asiaa kommentoimaan.
Mikä tässä kilpailussa sitten meni puihin? Monikin asia.
Kilpailun tiedotteessa todettiin, että ”Viimeaikaisten tapahtumien vuoksi aiheeksi valittiin luonnollisesti islam”. Vaikka tuo tiedote onkin poistunut järjestäjien sivulta, niin onneksi interweb ei ikinä unohda.
Persunuoret ratsastivat siis ilomielin Charlie Hebdon -haamulla. Ajatus sananvapauden rajoittumisesta oikeuteen mollata islamia oli kuitenkin hieman onnahteleva. Tätä hieman islamofobialta haiskahtavaa linjausta kerittiinkin kummastelemaan sosiaalisessa mediassa välittömästi. Myös nettifoorumi Punk in Finland heräsi – ja PiFfin sankarithan tunnetaan henkilöinä, joilla on aikaa ja energiaa kaikenlaiseen hassunhauskaan.
Toinen iso moka olikin sitten kisan järjestäjien reaktio palautteeseen. Jos järjestetään pilapiirroskilpailu sananvapauden puolesta, niin eihän sitä voi mennä perumaan, koska tuli vääränlaisia pilapiirroksia. Ei näitä asioita vaan hoideta näin – tuollaiseen joko ryhdytään tai sitten ei.
Toki persunuoret saavat järjestää vaikka mitä skaboja, mutta ei sitten kannata yllättyä, jos osallistujat reagoivat niihin toisin kuin on oletettu. Mutta nämä asiat kannattaisi miettiä jo etukäteen.
Tämä ei tietenkään ole ensimmäinen kerta, kun internetissä järjestettävä kilpailu (lue: mainoskampanja) menee puihin. Sama on tapahtunut usealle yritykselle, joka on tavoitellut interaktiivisuutta kamppiksilleen.
Esimerkiksi melko tarkalleen vuosi sitten Atria järjesti oman Anna lempinimi aterialle -kilpailunsa. Lempinimeä uutuuseinekselle hakenut kampanja räjähti järjestäjän silmille spektaakkelimaisesti. Internet teki sen, missä internet on paras ja täytti Atrian sivun kilpailuehdotuksilla, joista oma suosikkini oli ”Raatokuutio”.
Havahduttuaan tähän, Atrian ylläpito alkoi sensuroimaan ehdotuksia vimmatusti ja tuli samalla paljastaneeksi sananvapauden rajat mainosmaailmassa.
Harmillisesti Atrian ja PS-Nuorten johtopäätökset vaan ovat tyystin vääränlaisia. Jos firma, puolue tai sellaisen nuorisojärjestö ajaa miinaan, niin sitten ne kakkaroiskeet on vaan hyväksyttävä ja painettava leuka rintaan. Erityisesti tämä vaade koskee puolueita, joiden tulisi olla edes rehellisiä meille äänestäjille. Perumalla kilpailun PS-Nuoret tulivat sortuneeksi itse juuri siihen kritisoimaansa sananvapauden rajoittamiseen. Vaikka he toki ovat oikeutettuja perumaan oman kilpailunsa, niin ei se hyvältä näytä, ja politiikassahan tunnetusti tärkeintä on se miltä näyttää.
Sattuneista syistä tiedän muutaman taiteilijan kaavailleen osallistumista tähän kilpailuun. Jos he julkaisevat töitään kilpailun peruuntumisesta huolimatta, julkaisen niitä osoitteessa www.facebook.com/hairikot. Pysykää linjoilla.