YhteiskuntaKirjoittanut Jari Hanska

Keskosilla Yleä vastaan

Lukuaika: 2 minuuttia

Keskosilla Yleä vastaan

Teksti Jari Hanska

Mainoksia tuottava Talvi Digital Oy kritisoi sosiaalisessa mediassa Ylen rahoittamista keskosvauvan kuvalla. Media-alan ammattilaiset käyttivät kuvaa ilman lupia.

Helsingin Sanomat julkaisi keskiviikkona artikkelin, jossa haastateltiin cp-vammaisen henkilön edunvalvojaa. Artikkelissa kritisoitiin sitä, että Yle-veroa maksavat myös ne ihmiset, jotka eivät kykene käyttämään Ylen palveluja.

Torstaina mainosfirma Talvi Digital oy meni askeleen pidemmälle. Yritys julkaisi torstaina puolenpäivän aikaan Facebook-sivuillaan kuvan, jossa yhdistettiin televisiosarja Game of Thronesin logo, ohjelman iskulause ”You win or you die” sekä keskoskaapissa makaavan keskosen kuva. Kuvassa on lisäksi Ylen ja HUS:n logo sekä viesti: Sinä voit valita!

Kuvatekstissä luki:

Talvi Digital on elävän kuvan tekemiseen erikoistunut yhtiö, eikä politikointi ole yhtiömme tehtävä. Alaamme liittyen olennaista on kuitenkin se tekeekö Yle kotimaista sisältöä vai tulisiko Ylen vuosittaisesta 500 milj. eurosta osa laittaa johonkin yhteiskunnallisesti merkittävämpään?

”Kampanjalla ei sinänsä ole mitään ideaa, vaan kyse on mun mielestä Yleisradion roolista tässä mediakentällä. Me toimitaan kaupallisella puolella ja tehdään tv-mainoksia ja tv-ohjelmien jälkituotantoa. Kyse on siitä, että verovaroin ostetaan ulkomaalaiseen tuotantoa, joka on pois kotimaan markkinoilta. Se hidastaa myös kaupallisen sektorin kehittymistä”, Talvi Digital Oy:n perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Pekka Korpela kommentoi.

Korpela julkaisi keskoskuvan myös Uuden Suomen blogissaan.

Kampanjassa käytetty keskoskuva on peräisin ylppo.fi -sivustolta. Sivuston tekstin mukaan kuvassa on 1980-luvun keskoskaappi.

Korpela myöntää, ettei hänen edustamansa mainosten tuottamiseen erikoistunut yritys ollut pyytänyt lupaa kuvan käyttöön kuvan omistajilta tai siinä esiintyvältä henkilöltä.

”Se mitä verkosta löytää, niin siinä harvoin on mitään lähteitä”, Korpela kommentoi.

”Netistä niitä lähteitä ei oikein löydy, ja kun Googlen kuvahaulla hakee, niin se kuva näytti sopivan siihen”.

Onko eettistä käyttää kuvaa keskosesta ilman lupaa ja edistää sillä omaa liiketoimintaa?

”Kyseinen henkilö ei ole tunnistettava. Me ollaan mainoksia tekevä yhtiö, mutta ei tämä liity mitenkään meidän liiketoimintaan. Kyse on vain siitä mihin Yleisradio käyttää nyt voimavarojaan, joka on pois vapaasti toimivilta markkinoilta, jossa me toimimme”, Korpela perustelee.

Talvi Digital on tuottanut materiaalia ovat muun muassa Osuuspankin, Mynthonin, Matkahuollon, Vaasan&Vaasan, Skodan, Saarioisen sekä Unibetin mainoksiin. Mainosrahoitteinen media on ainakin välillisesti merkittävä tulonlähde yritykselle.

Entä onko keskoslapsen kuvan käyttäminen hyvän maun mukaista?

”No mä sanon, että se on rajoilla. Voi sanoa, että tänä päivänä viestintä on mennyt sellaiseksi, että se on hyvinkin jyrkkää”, Korpela perustelee.

Talvi Digital poisti kuvan Facebook-sivuiltaan pari minuuttia Voiman yhteydenoton jälkeen. Kuvan tilalle tuli teksti Facebookiin:

Poistimme ”Jokainen Ylen amerikkalaiselle Time Warnerille maksettu Game of thronesin jakso on yksi keskoskaappi vähemmän.” -kuvan sen aiheuttaman liian voimakkaan tunnelatauksen takia. Näköjään tosiasioiden tunnustaminen on meille kaikille niin kovin vaikeaa. Pahoittelemme, jos loukkasimme jotakuta.

Myöhemmin kuva katosi myös Uuden Suomen blogista.