Teksti Kukka Ranta
Töhryraati arvioi talvisessa tapaamisessaan kromipiissiä, joka on kuitenkin jäänyt vaimeaksi. Onko piississä liikaa patriotismia vai globalisaatiota? Vai näyttääkö krominen graffiti kuin hiililiidulla hahmotellulta?
Tämä on TEBPO, raati lukee yksimielisesti.
Karita Pio: ”TEBPOSSA on meininkiä, todellakin! TEBPON toinen P:n on ollut niin innokas, että yläosa on katkennut irti alaosasta” Karita Pio intoilee. ”Pidemmän aikaa katsoessa alkaa ärsyttää ensimmäinen B, koska se näyttää sellaiselta 90-luvun alun RENS piissiltä ja sen E-kirjaimelta. Teoksessa on jollain tavalla kylmä fiilis.”
”Kyseessä on tavallaan humoristinen piissi, kun on kirjoitettu oma nimi, mutta yksi kotimainen kirjain on muutettu ulkomaiseksi.” Pitkään maalanneille tulee pakottava tarve tehdä huumoripiissi ja tässä on Karita Pion mielestä kyseessä juuri sellainen. ”Aina, kun katson piissin keskivaiheen vasemmalle, niin etten skarppaa loppupäähän, niin toi alkaa näyttää poliisin miekkavaakunalle ei-skarpatussa näkökulmassa. Mä annan ihan läpällä tälle kutosen.”
Pena: Penastelin on erittäin mieltynyt P-kirjaimeen. ”Yhdyn edelliseen, tekijä olisi voinut onnistua paremmin B:n muodostelussa. O:ssa on tosi omintakeiset nuolet, joista toinen lävistää O:n rungon, siitä lähtee rispektiä.”
”Jos tämä on huumoriveikko, niin on vaikea ottaa vakavasti TEBPOA. Tuntuu, että on viuhdottu sen takia, ettei linjan veto ole ollut hallussa. Hiilipiirustuksessakin sketsailua tehdään kun ei ole linjat hallussa, onko teoksessa maalattu kromilla muut ja sitten tehty hiililinjat?” ?”TEBPO häpeilee suomalaisuutta, kun muuntaa kirjaimia. Tietysti kun on globaali maailma niin halutaan olla universaaleja. Tässä on nähtävissä globalisaation tuhoamat kirjaimet. Isänmaallista on nämä värisävyt, mutta pisteet ei lähde kotiin, vaan ihan käsistä. Annan vitosen, koska meni liian sketsiksi.”
Arnold: ”Joo, nämä piissit ovat kyllä Arnoldin saksalaisilta sukujuurilta, mutta Arnold ei ole suomalaisessa patriotismissa messissä, väärään suuntaan mennään. Teos viittaa miehen nimeen, töhryssä on maskuliinisuutta.”
”Tässä on yritetty olla hauska, mutta maalaus on kuitenkin jäänyt väkinäiseksi ja se johtuu kirjainten muodoista. Katkenneessa P:ssa on jotain ihan hauskaa, mutta siihen se oikeastaan jääkin. Nämä on nyt ne kromipiissit joissa on kaikki mausteet, mutta se kuitenkin on liikaa. E:n ja B:n välinen yhteys on tosi väkinäinen. E jää ikään kuin B:n taakse ja se häiritsee silmää. Annan tästä piissistä nyt kyllä kutosen.”
Ludvig: ”Ludvigin monokkeli on tarkalla, mutta teos näyttää sumuiselta, kun teoksessa on sumutettu sumua melkoisen hirmuinen määrä. Ensivaikutelma TEBPO:sta on suhari, eli yhdistetty.”
”Toi on vähän niin kuin räjähde, mutta mikä jäänyt räjähtämättä. Suhari voi myös tarkoittaa sitä, että TEBPO voi nimetä itsensä suhariksi, kun on käynyt suhailemassa, varmaan aikamoinen suhina käynyt tehdessä.”
”Ludvig ei tiedä miten suhtautua tällaiseen suhuun. Selkeästi siinä kuitenkin lukee teksti ja on nähtävissä halkeamia ja katkeillut kirjain on havaittavissa, mutta kaikki ilmenee kuitenkin aika neutraalisti ja irrallisesti. Musta maali ei kohtaa seinää. En tykkää että on suhinaa reunoilla, se häiritsee katsetta.” Suhusuudesta tulee kuutonen.
Jartsa: ”Täytyy sanoa, ettei tämä töhry herätä Jartsan tunteita. Tämä on vähän sellainen mitään sanomaton, toisaalta on vaikea olla pitämättäkään.”
”Maalauksessa on pyritty rentouteen, mikä jossain toisessa piississä voi olla hyvä juttu, mutta tässä sitä ei ole osattu. Ei vaan ole kovin hyvännäköinen piissi, kolmiulotteiset suhauksetkaan ei pelasta graffitia. Mutta jos jotain positiivista, niin tykkään miten O:n ylempi puoli mäiskähtää läpi tuosta, se on hieno kohta! Ja sitten mua viehättää tuo tausta, kun se on tuollaista oksennusta, siinä näkyy vanhat maalit alta.”
”Tekijällä ei luultavasti ole ollut maalia, eikä hommaa ole mietitty oikein loppuun saakka. Todennäköisesti ei ole edes ollut täyttä purkkia sinistä. Kummastuttaa vähän kokenutta lähiön miestäkin, kun on periaatteessa lähetty tekee rennosti, eikä varmaan ole sketsejä ollut, mutta pelkällä rennolla asenteella ei kuitenkaan aina saada kunnon piissejä aikaan. Valitettavasti joudun antamaan viisi pistettä ja toivotan TEBPOLLE tsemppiä jatkossa.”
Ludvig vielä pohtii ääneen, jos kyseessä onkin venäläistetty TEBPO? Siinä tapauksessa Jartsakin yhtyy lisäämään, että on hienoa nähdä myös ulkomaista töhryä Suomessa. Ehkä kyseessä onkin jonkun tshetshenialaisen venäjänkielinen iskulause? Venäjällä maalatan paljon kromia.
Töhryraadin jäsenet ovat kaikki maalanneet yli kymmenen vuotta ja toimivat taidealalla. Kuvat on valittu Suomen suurimman graffititaidetta dokumentoivan verkkosivuston Kromin arkistosta.