Teksti Jari Tamminen
”Kettutarhaus lopetetaan Suomessa lakimuutoksella”, kiljuu Maaseudun Tulvaisuus -lehden etusivu perjantaina 6.11. Helsingin aamuruuhkassa. Tarkemmalla lukemisella maaseudun ja -talouden äänenkannattaja paljastuu eläinoikeusjärjestö Animalian ja elokuvafestivaali LensPolitican tekemäksi parodiaksi Maaseudun Tulevaisuus -sanomalehdestä.
Marraskuulle 2025 päivätty Maaseudun Tulvaisuus -lehti tarjoaa visioita siitä, minkälainen Suomi voisi olla 16 vuoden päästä. Samalla se herättelee keskustelua maatalouden eettisistä valinnoista ja ympäristövaikutuksista.
Ilmaiseksi ohikulkijoille jaettu ”erikoisnumero” toi eläinoikeus- ja ympäristökeskustelun kaupunkitilaan. Annetaan Animalian tiedottajan, Eeva Suhosen selittää tempausta.
”Tämä on kiinnostava tapa tuoda näkemyksiämme esiin ja toimii keskustelunavauksena. Tämä myös poikkeaa radikaalisti totutusta kansalaisjärjestöviestinnästä. Varomme järjestöjen yleistä helmasyntiä, sitä että tungetaan kaikki mahdollinen informaatio yhteen artikkeliin. Se vaikuttaa saarnaamiselta ja helposti turruttaa lukijan.”
Tunnelmat Maaseudun Tulvaisuus -teltalla Rautatientorilla olivat aamutuimaan leppoisat. Monet ohikulkijoista kuvittelivat saavansa Maaseudun Tulevaisuuden käteensä. Jotkut tajusivat vedätyksen, osa jopa hermostui siitä lievästi. Tämä on tällainen uusi lehtikonsepti -selitys tuntui rauhoittavan hämmästelijät. Kadulle sulava loska ja tihkusade nostivat tunnelmaa.
Idea näköislehdestä syntyi keväällä Animalian kahvipöydän ääressä. ”Pohdimme, että pystyisimmekö tekemään jotain vastaavaa kuin mitä The Yes Men -ryhmä teki viime vuonna New Yorkissa.”
Jeesmiehet jakoivat yli miljoona näköislehteä The New York Timesista. ”Suhtauduimme ideaan aluksi epäuskolla, New Yorkin tempauksen takana oli valtavan paljon vapaaehtoisia. Otettuamme yhteyttä Voimaan ideamme kanssa kävi ilmi, että myös LensPolitica on kiinnostunut tämän kaltaisesta tempauksesta”, Suhonen toteaa.
LensPolitican innoittajana toimi samainen New Yorkin tempaus, jonka taustapirut, The Yes Men -ryhmän jäsenet saapuvat festivaaleille esittelemään uutta elokuvaansa. Tuon vuoden takaisen tempauksen jälkeen feikkilehdet ovat levinneet Euroopassa ja Yhdysvalloissa tasaisin väliajoin.
Maaseudun Tulvaisuuden painos on 20 000 kappaletta. Sen lisäksi 60 000 lehteä julkaistaan liitteenä uuden Voiman välissä. Painos on kokolailla saman verran kuin Maaseudun Tulevaisuuden – maan toiseksi suurimman päivälehden – painos.
Lehtien budjeteissa kuitenkin on melkoinen ero: Animalia ja LensPolitica investoivat projektiin joitain tuhansia euroja sekä rutkasti vapaaehtoistyötä.
”Vie tämä kuitenkin meidän vuotuisesta viestintäbudjetista merkittävän osan”, Suhonen toteaa realiteeteista.
Tänä viikonloppuna järjestettävillä Elävä maaseutu eli ELMA-messuilla Helsingin Messukeskuksessa Animalian osasto vaikuttaa pieneltä Maaseudun Tulevaisuuden ja MTK:n yhteisen paviljongin rinnalla.
Media on ollut innoissaan tempauksesta. Uutiset lehtien jakamisesta löysivät tiensä uutisiin häkellyttävällä vauhdilla: Yle, Kauppalehti, Taloussanomat, Metro, Markkinointi & Mainonta, Vihreä Lanka ja Demari kirjoittivat siitä tuoreeltaan. Palaute tuntuu olevan positiivista, eikä Maaseudun Tulevaisuuden toimituskaan kehtaa nurista.
Harvoin on eläinoikeusliikettä mediassa näin hellitty. Pienelle poliittisia dokumentteja esittävälle festivaalille tämä on jackpot.
”Erilaisena keskustelunavauksena tämä on kiinnostava tapa tuoda näkemyksiämme esiin. Meillähän on paljon esitteitä ja muuta materiaalia, mutta verrattuna esimerkiksi perinteiseen Voiman liitteeseen tuntuu että tämä ylittää huomiokynnykseen aivan eri tavalla. Yllättävyys ja hätkähdyttävyys haastaa lukijaa olemaan mediakriittinen. Herätämme pohtimaan, voisiko tämä olla totta. Tarkoitus ei ole olla vitsi, eikä hyökätä Maaseudun Tulevaisuutta kohtaan”, Suhonen listaa järjestönsä uudistunutta viestintästrategiaa.
Aamukahdeksan aikoihin kauppakeskus Kampin vieressä sijaitsevalla Narinkkatorilla on yksinäinen Maaseudun Tulvaisuus -teltta, josta ohikulkijat saavat aamun lehden lisäksi myös kahvia.
Suurempi spektaakkeli kuitenkin odottaa itse kauppakeskuksen ovien sisäpuolella. Huomioliiveihin verhoutuneiden lehdenjakajien lisäksi ohikulkijoita viihdyttää vaaleanruskea jättipallo, jonka sisältä kuuluu puhetta. Kyseessä on The Yes Menin valmistama SurvivaBall-selviytymispuku, monumentti yritysmaailman välinpitämättömyydelle. Kömpelö pallero muka suojaa ilmastomuutoksen ikäviltä vaikutuksilta, eikä sen omistajan tarvitse välittää merenpinnan noususta tai hirmumyrskyistä.
Teatteri Poleemin provokaattorit pauhaavat megafoneihin tulevaisuuden johtajan selviävän vaikka vedenpaisumuksesta selviytymispuvusta. Myyntipuhe tuo mieleen Ostos-TV:n. Kauppakeskuksen vartija käy välillä kuumottamassa teatterilaisia, mutta ei oikein tunnu tietävän, mitä tehdä näille outolinnuille. Lehtienjakajien kanssa hän tuntuu olevan tukevammalla pohjalla: heidän hän käskee poistua välittömästi.
”Meillä on sopimus ainoastaan Metro-lehden kanssa. Teidän pitää poistua”, vartija toteaa. Maaseudun Tulvaisuuden jakajat eivät kuitenkaan poistu paikalta.
Kauppakeskukset edustavat nykyaikaista kaupunkitilaa. Kaupunki rakennuttaa kauppakeskuksen ja sen alakertaan metroaseman sekä linja-autoterminaalin, joihin pääsee ainoastaan kauppojen ohitse. Nämä kokoontumispaikat eivät kuitenkaan ole vapaita eivätkä avoimia kaikille. Julkinen tila on muuttunut yksityiseksi. Kun lehtienjakajat esittävät lapun, jossa on kaupungilta saatu lupa jakaa lehtiä Kampissa, tämä ei Kampin henkilökunnalle kelpaa.
”Kamppi on kaupunginosa, teillä ei ole lupaa olla täällä”, puhisee ilmeisen hermostunut Kampin työntekijä. Vartija nyökyttelee vieressä. On Kamppi ja on Kamppi. Lopulta häiriköt poistuvat kauppakeskuksesta ja palaavat Narinkkatorille. Lehtien jakaminen jatkuu siellä vielä toista tuntia.
Maaseudun Tulvaisuus Voiman 9/09 välissä. Luettavissa myös osoitteessa www.maaseuduntulvaisuus.com.
The Yes Men Fix The World keskiviikkona 11.11. Kiasma-teatterissa. Paikalla Mike Bonanno ryhmästä.
LensPolitica 11.-15-11.
Feikkilehtien vuosi
Oikeita sanomalehtiä parodioivat lehdet ovat olleet kuluneen vuoden trendituote. Ympäri läntistä pallonpuoliskoa erinäiset aktivistiryhmät ja kansalaisjärjestöt ovat vieneet mediakritiikin mediatalojen rappusille.
5.11.2008. USA Today. Anarkistiryhmien yhteenliittymä levitti presidentinvaaleja seuraavana päivänä telineisiin 30 000 lehteä, joiden kannessa ilmoitettiin ”Kapitalismin voitti vaalit”.
12.11.2008 New York Times – Special Edition. The Yes Men ja Anti-Adverising Agency jakoivat yli miljoona lehteä, jonka kannessa Irakin sodan ilmoitettiin loppuneen.
21.3.2009 Die Zeit. Saksan Attac jakoi 150 000 lehteä, joiden kannessa oli saksankielistä tekstiä.
27.3.2009 Not The Financial Times. Taiteilijanimellä Raoul Djukanivic esiintynyt aktivisti teki, painatti ja jakoi Lontoon G-20-kokouksen aikana yli 10 000 lehteä, joiden kansi huusi: ”Kapitalismi ei tutkitusti olekaan demokraattista”.
18.6.2009 International Herald Tribune – Special Edition. The Yes Men yhdessä Greenpeacen kanssa jakoi 50 000 lehteä mm. Brysselissä ja New Yorkissa. Joulukuulle päivätyn lehden kannessa Euroopan johtajat juhlivat Kööpenhaminan ympäristökokouksessa saavuttamaansa sopimusta päästörajoituksista.
21.9.2009 New York Post – Special Edition. The Yes Men tuotti yli miljoona lehteä, jonka yli 2000 vapaaehtoista jakoi New Yorkin aamuruuhkassa YK:n ilmastokokouksen kunniaksi. Kannessa ilmastonmuutosta käsitelleen artikkelin otsikko huusi ”Me ollaan kusessa”.
6.11. Maaseudun Tulvaisuus. Animalian ja LensPolitican yhteistä lehteä jaetaan Helsingin aamuruuhkassa.