Teksti Jari Tamminen
Turkiksiin verhoutunut Mari Kiviniemi on tuttu näky itsenäisyyspäivän vastaanotolla. Turkisteollisuus on auttanut häntä monin tavoin vaaliponnisteluissa. Turkisteollisuuden varoja on ohjautunut Kiviniemen perheelle myös tämän puolison kautta: Juha Louhivuori on vastannut turkisteollisuuden mainoskampanjoista viime vuosina.
Suomen turkisteollisuus käy jälleen kamppailua kuluttajien sieluista ja rahoista. Tuorein mainoskampanja kietoutuu www.turkistieto.fi-sivuston ympärille. Turkisteollisuuden lisäksi kampanjan toteutukseen on osallistunut myös viestintäalan ammattilaisia, myös pääministeri Mari Kiviniemen puoliso Juha Louhivuori.
”Sivut ovat kolmen turkisalan yhteisön yhteinen voimanponnistus. Siinä on Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry, Turkiskaupan Liitto ry ja Turkistuottajat Oyj. Kolmeen pekkaan rahoitamme sitä”, sanoo Turkistuottajat Oyj:n viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä.
Kiviniemen puolison, Juha Louhivuoren mainostoimisto Snell Louhivuori Tallqvist (SLT) toteutti vuonna 2009 turkisteollisuuden mainoskampanjan, jossa peloteltiin eläinoikeusaktivistien haluavan kieltää suomalaisista muun muassa villasukat ja nahkakengät. Kampanja oli vastareaktio eläinoikeusaktivistien salaa turkistarhoilla kuvaamille ja julkistamille videoille, joissa näytettiin huonokuntoisia ja kärsiviä turkiseläimiä. Louhivuori osallistui yhtiönsä kautta myös turkisteollisuuden viimeisimpään markkinointiponnisteluun, www.turkistieto.fi-sivuston lanseeraukseen.
Louhivuori on mainostoimisto SLT:n toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja sekä ainoa omistaja. SLT vastasi myös usean vuoden ajan, 1990-luvun alkupuolelta aina vuoden 2006 presidentinvaalikampanjaan asti isosta osasta Suomen Keskustan mainonnan toteutusta.
Turkisteollisuuden uuden sivuston lanseerauskampanjan ja mediamainokset toteuttanutta Louhivuoren mainostoimistoa Turkistuottajat Oyj:n edustajat eivät yhteistyökumppaniksi maininneet tai erikseen myöntäneet. Fifin puhelimitse tavoittama Louhivuori ei kuitenkaan yhteistyötä peitellyt. Sivuston teknisestä toteutuksesta vastaava yhtiö kuitenkin jäi mysteeriksi.
”Tekijä ei halua, että kerrotaan, kuka on ja sitä pitää mielestäni kunnioittaa. Ei siinä mitään sen kummempaa ole”, Mononen-Mikkilä linjaa. Häntä eivät piilottelevat yhteistyökumppanit häiritse.
”En mä tiedä, mun mielestä se on ihan normaalia. Monissa yhteyksissä yhteistyökumppanit pidättäytyvät julkisuudelta. Mä käyttäydyn tässä yhteydessä korrektisti, enkä riko sopimusta. Se ei ole minulle minkään maailman ongelma. Minulle oli tilaajana tärkeää, että saan ottaa vastaan hyvää työtä.”
Kampanjan lanseerauksessa käytetyissä mainoksissa esiintyy joulupukki, jonka vieressä lukee isolla ”Kun et enää usko satuihin, tarkista asiat.” ja ”www.turkistieto.fi”.
Turkistieto.fi-sivusto lupaakin tuoda läpinäkyvyyttä omasta näkökulmastaan vääristyneeseen keskusteluun turkistuotannosta. Läpinäkyvyyttä haetaan esimerkiksi videoilla, joilla esitellään turkistilojen toimintaa. Videoilla esiintyvät kasvattajat, mutta videoiden tuotannostakin vastaa näiden taustayhteisöt. Kuinka läpinäkyviä sisäpiirin tuottamat videot ovat? Eikö ulkopuolisten tuottama materiaali olisi läpinäkyvämpää?
”Siinä on vaihtelevasti materiaalia koottu eri lähteistä, osa on tuotettu itse. Ja kyllähän se on lähtökohta – ja sama koskee meihin kriittisesti suhtautuvia tahoja – että kaikki ovat siinä omassa toiminnassaan parhaita asiantuntijoita. Se on sillä tavalla täysin läpinäkyvää, että ne kaikki asiat ovat tarkastettavissa ja kontrolloitavissa. Ja täysin oikeat tuottajat ovat omilla kasvoillaan mukana näissä videopätkissä.”
Sivustolla on myös Ilmoita rikkeistä -ilmiantopuhelin, jolla haetaan avoimuuden kulttuuria epäkohtien käsittelyyn. Toistaiseksi kuumalinja ei kuitenkaan ole tuottanut suuria tuloksia.
”Jos joku havaitsee jotain huomautettavaan turkistilalla, niin voi hyvin ottaa yhteyttä. Me kuunnellaan kaikki puhelut ja tehdään niiden perusteella johtopäätöksiä. Se ei ole kyllä mitenkään ollut kovin suosittu, mutta meillä on sellainen tarkoitus, että käymme ne kaikki asiat läpi, tutkimme ja selvitämme. Mutta sinne ei tosiaankaan ole paljoa tullut puheluita, sanotaanko, että puhutaan alle kymmenestä puhelusta. Ne eivät ole olleet edes mitään varsinaisia rikkeitä koskevia, vaan lähinnä palautetta, mutta aika arvokasta tietoa meille.”
Kiviniemen perheen yhteys turkisteollisuuteen on muutenkin ollut tiivis. Heinäkuussa 2010 uutisoitiin, että Kiviniemi sai vaalitukea Turkistuottajat Oyj:ltä. Tällä viikolla puolestaan Uutispäivä Demari uutisoi Kiviniemen olevan suurimman lahjoittajansa rahastonhoitaja. Tämän heinäkuussa 2006 perustetun Huomisen Suomi ry:n puheenjohtajana toimii päätoimensa ohessa Turkistuottajat Oyj:n Päivi Mononen-Mikkilä. Vuoden 2007 eduskuntavaaleissa Huomisen Suomi ry tuki Kiviniemen kampanjaa 57 350 eurolla. Rahojen alkuperää Kiviniemi tai Mononen-Mikkilä sen enempää kuin yhdistyskään ei ole paljastanut.
”Olen edelleen muodollisesti yhdistyksen puheenjohtajana, koska minulla ei ole ollut mitään syytä siitä erotakaan. Mutta eihän sillä yhdistyksellä mitään toimintaa ole, miksi olisi eronnut siitä, eihän minulla ole siihen mitään syytä. Tulevissa vaaleissa yhdistyksellä ei ole mitään roolia, koska puolueet hoitavat ykkösehdokkaidensa rahoituksen itse.”