Teksti Anna-Sofia Joro
Säveltäjä-trumpetisti Jon Hassell jakaa musiikin kahteen lajiin: pre- ja postorgastiseen. Hänen oma musiikkinsa kuuluu laukeamisen jälkeiseen leijailuun. Kahtiajaot ja tietoisuuden laajentaminen olivat läsnä muutenkin, kun Anna-Sofia Joro haastatteli Tampereelle saapuvaa säveltäjäsuuruutta.
”Elämääni ohjaa yksi perustava kysymys: mistä minä todella pidän”, kertoo Tampere Jazz Happeningiin Maarifa Street -kollektiivinsa kanssa saapuva yhdysvaltalainen säveltäjä-muusikko Jon Hassell.
”Ensin täytyy tunnistaa kulttuuriset oletukset siitä, mistä meidän pitäisi tykätä. Sitten voi löytää tien odotusten tuolle puolen. Se tie vie nautintoon.”
Tietä kulkiessaan Hassell loi omanlaisensa musiikkityylin, jota hän kutsuu neljänneksi maailmaksi.
”Haluan paeta keinotekoisia termejä kuten maailmanmusiikki, jazz, klassinen, ambient… Kategoriat enteilevät tietynlaista kokemusta, mutta outo etiketti jättää tilaa yllätyksille. Musiikkini elementtejä ei voi paikallistaa tiettyyn genreen tai kulttuuriin. Haluan vangita monen paikan hengen ja luoda niistä maailman, jota ei ole olemassa.”
Hassell onkin kehittänyt oman määrittelynsä.
”Musiikki voi olla pre- tai postorgastista. Orgasmin jälkeen leijumme äärimmäisessä kauneudessa ja kysymys ’mistä minä todella pidän’ on tärkein. Omaa musiikkiani haluan kuulla tällaisessa autuaassa tilassa, mystisessä ja upeassa paikassa.”
The Wire-lehti hehkuttaa, että Hassellilla on yhtä suuri vaikutus nykymusiikkiin kuin Miles Davisilla, Jimi Hendrixillä tai Velvet Undergroundilla aikanaan.
Leijuva trumpetti-improvisointi ja persoonallinen tyyli ovat vieneet miehen esiintymään mm. Peter Gabrielin, Kronos Quartetin ja Bonon kanssa sekä Björkin ja Talking Headsin levyillä. Hassellin musiikki soi myös monessa elokuvassa.
”Olen tyytyväinen että joku on huomannut tekemiseni”, mies toteaa vaatimattomasti – ja toivoo että hänestä käytetään yhden virkkeen pituista ansioluetteloa.
Virkkeeseen mahtuu olennainen. Hassell opiskeli säveltämistä ja elektronista musiikkia Stockhausenin johdolla ja kulkeutui New Yorkin minimalistisiin piireihin. Uusi ote trumpetinsoittoon löytyi intialaisen vokaalimestari Pandit Pran Nathin opissa. Hassell kyseenalaisti kahtiajaot ja alkoi tehdä kokeellista musiikkia.
Nyt Hassell unelmoi kirjansa valmistumisesta. Cole Porterin All of You -kappaleen mukaan nimetty The North and South of You / Making the World Safe for Pleasure käsittelee päiväntasaajia.
”Yksi ekvaattori kiertää maapalloa ja toinen ihmisvyötäröä. Epätasapaino ’kehittyneen’ pohjoisen ja kehittymättömän mutta kulttuurisesti rikkaan etelän välillä toteutuu myös ihmisruumiissa. Pohjoinen on pää, järki, abstraktio ja etelä on lanteet, seksuaalisuus, tunne”, Hassell selittää.
Tänä vuonna ilmestynyt levy Last night the moon came dropping its clothes in the street sai nimensä Jalaluddin Rumin 1200-luvun runosta. Musiikki yhdistelee ikivanhoja ja hypermoderneja tunnelmia.
Hassell elää tunnelmista.
”Yrittäessäni ymmärtää ketään tai mitään tartun hetkien fyysiseen ja henkiseen puoleen: minkälaista valoa huoneeseen tai metsään tuli; millaisia ääniä ja hajuja oli ilmassa; miltä perhe ja ystävät näyttivät; mikä oli hauskaa, seksikästä ja surullista? Kaikesta syntyy ’atmospherics’, hetken tunnelma.”
”Varhaisimmat kokemukset ovat voimakkaimpia, mutta sanasto laajenee sitä mukaa kun saa uusia kokemuksia.”
Myös kulttuurien sekoittuminen laajentaa tietoisuutta.
”Yhdessä tanssivien ihmisten välille muodostuu tunneside, joka on paljon voimakkaampi kuin pelkkä älyllinen yhteys. Enkä viittaa tanssiin vain fyysisessä mielessä”, Hassell sanoo.
”Kohtaamme jatkuvasti erilaisia tapoja nähdä ja ajatella. Totta kai haluamme kokeilla, mitä makuja ’fuusiokeittiössä’ syntyy, maistaa tuttuja elementtejä uusina yhdistelminä.”
Jon Hassell & Maarifa Street Tampere Jazz Happeningissa Pakkahuoneella lauantaina 31.10. Liput 32/25 e.