Teksti Taru Torikka
Flow-festivaaleilla yleisön hypnotisoinut kongolainen Konono No.1 palaa lämmittämään talven kangistamia suomalaisklubbailijoita.
Konono No.1 aloitti toimintansa Kinshasassa jo 1960-luvulla. Vuoden 2005 Congotronics-levy toi kokoonpanolle uusia faneja maailmanmusiikiskenen ulkopuolelta.
Ryhmän johtaja Mingiedi Mawangun soittaa likembé-sormipianoa. Perinteisten kongolaissoittimien lisäksi Konono No.1 käyttää romumetallista rakennettuja instrumentteja ja hyödyntää äänentoistossa kaatopaikalta pelastettuja kamoja.
“Käytämme edelleen keikoilla megafoneja”, bändi kertoo.
“Niillä saa ääneen metallisen soundin, josta pidämme. Rakennamme myös itse likembéiden mikrofonit, koska valmiit kitaroille tarkoitetut mikit eivät ole oikean kokoisia, ja koska itse tehtyinä mikrofonit ovat käytännössä ilmaisia. Käytämme niihin vanhoja auton osia ja kuparilankaa.”
Likembéiden äänen vahvistamiseen bändi käyttää nykyisin myös vanhanaikaisia sähkökitaroille tarkoitettuja vahvistimia.
“Pyrimme muuntelemaan grooveamme: Kinshasassa kutsumme mukaan vierailevia muusikoita ja kokeilemme erilaisilla efekteillä. Wah wah -pedaali on juuri nyt kova juttu. Tästä huolimatta musiikkimme ja soundimme on säilynyt pääpiirteissään samanlaisena koko uramme ajan. Eikä se muuten olisikaan Konono No.1:n musiikkia.”
Bändin perustaja “Papa” Mingiedikin on edelleen mukana kotikaupungin keikoilla. Pitkään esiintyneelle ryhmälle viime vuosien maailmanlaajuinen suosio ja yhteistyö Björkin kaltaisten artistien kanssa tuntuu ansaitulta palkinnolta.
Konono No.1:n kaatopaikkagroove valloitti helsinkiläishipsteritkin viimeistään viimevuotisella Assume Crash Position -levyllä ja Flow-sunnuntain keikalla. Nyt on klubiyleisön vuoro.
Konono No.1 keikalla torstaina 3.3. Tampereen Klubilla ja perjantaina 4.3. Helsingin Korjaamolla.