Teksti Miika Saukkonen
Eurooppalaisen baile funkin kuumin nimi DJ Ophex keikkailee elokuun lopulla Suomessa.
Rio de Janeiron funk, Funk carioca, on innoittanut elektronisen tanssimusiikin tuottajia ympäri maailmaa. Artistit kuten M.I.A., Diplo ja Daniel Haaksman ovat tuoneet Rion faveloissa ja klubeilla paukkuvan tanssibiitin länsimaisille tanssilattioille ja saaneet gringot kutsumaan sitä virheellisesti nimellä baile funk – Brasiliassa se tarkoittaa funk-tansseja, ei musiikkityyliä.
Kuka mahtaa olla tämän hetkin kovin baile funk -tuottaja Euroopassa? Vastaus saattaa löytyä melko läheltä, Liettuan pääkaupungista Vilnasta. 21-vuotias Karolis Rimkus, artistinimeltään Ophex, laittoi keväällä 2011 jakoon kaksi funk-vaikutteista julkaisuaan, 10.000 Kilometers from Rio sekä Gringo de Janeiro. Sana levisi verkossa nopeasti ja uuteen elektroniseen maailmanmusiikkiin erikoistunut Generation Bass -blogi ylisti Ophexia yhdeksi baile funkin isoimmista nykynimistä.
”Aloitin dj-hommat kuusi vuotta sitten. Olin kesätöissä tietyömaalla ja ostin niillä rahoilla dj-kamat”, Ophex kertoo.
”Aluksi soitin drum’n’bassia, ja nimenomaan rajuinta sellaista mitä löytyi. Mutta eräänä päivänä kuulin M.I.A.:n biisin Bucky Done Gun ja siitä lähti kiinnostus baile funkiin ja muuhun tropical bass -musiikkiin.”
Ophex kertoo, että hänen brassivaikutteiset tuotoksensa ovat internetin avulla tapahtuneen itseopiskelun tulosta. Brasiliassa hän ei ole koskaan käynyt.
Eikä hän olekaan kiinnostunut Rio de Janeiron funkin uskollisesta jäljittelystä. Hänen käsittelyssään funk yhdistyy muihin klubimusiikin virtauksiin, kuten Baltimore-soundiin, Angolasta kantautuvaan kuduroon tai 1990-luvun rave-musiikkiin. Välillä hän yhdistelee eri aineksia varsin levottomalla tavalla – niin Abba, The Beach Boys, Johann Sebastian Bach kuin Tarkastaja Gadget -piirretyn tunnusbiisi ovat päätyneet Ophexin remixaamiksi.
Välillä Ophexin biiseistä tulee mieleen helsinkiläisen Boom Shakalaka -kollektiivin Baltik Bass -projekti: globaalin bassomusiikin sekoitukseen heitetään aineksia myös omasta kulttuurisesta ympäristöstä. Näin esimerkiksi biisissä Dança da Lituania (Pasauki Laumes, Zombius), jossa yhdistellään lauluosuuksia kolmesta vanhasta Liettua-hitistä.
”Minulla on tapana soittaa tällaista kamaa silloin kun tunnelma on sellainen, jossa ihmiset eivät biletä niin kovaa ja kun musiikin pitäisi olla hauskaa, simppeliä ja tutunkuuloista”, Ophex kertoo.
”Olen huomannut, että ihmiset eivät osaa odottaa kuulevansa mitään heille tuttua musiikkia baile funk- tai baltimore-biittien kanssa, joten kun pistän soimaan esimerkiksi biisin Žalioj Stoteleje (”Vihreällä bussipysäkillä”), se saa porukan hereille. Sen takia tein tämän kolmen biisin megamashupin. Siinä lauletaan zombeista, luonnon kauneudesta ja kaipuusta. Kun ne yhdistetään, ei siinä ole mitään tolkkua, mutta fiilis on se mikä ratkaisee!”
Ophex pyörittää Vilnassa viikottaista klubi-iltaa nimeltä Club Tropicana. Soittolistoilla ovat niin baile funk, moombahton kuin UK funky.
”Kun me käynnistimme sen Liettuassa, ihmiset olivat ensin että ’mitäh?’. Mutta nyt olemme alkaneet saada tunnustusta, soitamme isommilla festivaaleilla Liettuassa ja naapurimaissa. Yksi tyyppi sanoi sen hyvin: kaikki tykkäävät tropical bass -musasta, ne eivät vaan tiedä sitä vielä.”
DJ Ophex esiintyy Helsingissä 25.8. Buena Onda -klubin vieraana Café Mascotissa (Neljäs Linja 2) sekä 27.8. Vamos-klubin vieraana Pacíficossa (Helsinginkatu 15).
Lisää Ophexista: www.facebook.com/Ophex, soundcloud.com/ophex & www.clubtropi.com.