Esittävä taideKirjoittanut Antti KurkoKuvat Mikki Kunttu

Eichmann-näytelmä muistuttaa meitä kuinka pahuus arkipäiväistyy salakavalasti

Tampereen Työväen Teatterin esityksessä saksanjuutalainen filosofi Hannah Arendt haluaa ymmärtää, miten SS-upseeri Adolf Eichmann kykeni toteuttamaan Hitlerin suunnitelmat.

Lukuaika: 2 minuuttia

Eichmann-näytelmä muistuttaa meitä kuinka pahuus arkipäiväistyy salakavalasti

Adolf Eichmann oli SS-upseeri, jota pidetään holokaustin pääasiallisena organisoijana. Hänen vastuullaan oli juutalaisten tunnistamisten ja keskitysleireille kuljetusten järjestäminen. Sodan jälkeen Eichmann pakeni Argentiinaan ja piilotteli siellä vuoteen 1960 asti, jolloin turvallisuuspalvelu Mossad onnistui sieppaamaan hänet ja salakuljettamaan Israeliin. Mediaspektaakkeliksi nousseessa oikeudenkäynnissä Eichmann pitäytyi tiukasti väitteessään, että hän toteutti vain ylhäältä tulevia käskyjä. Eichmann tuomittiin kuolemaan seuraavana vuonna. 

Yhdysvaltoihin holokaustia paennut saksanjuutalainen filosofi Hannah Arendt kirjoitti kaksi vuotta natsijohtajan kuoleman jälkeen teoksen Eichmann Jerusalemissa. Raportti pahuuden arkipäiväisyydestä (Docendo, 2016). Arendtin teos kuvaa terävästi, miten holokausti oli mahdollinen: moni ihminen oli ajattelematon, seurasi sokeasti sääntöjä eikä laiskuuttaan pohtinut toimintansa moraalista puolta.

Kansallisteatterin näytelmä Eichmann – mistä yö alkaa nähdään nyt syksyllä Tampereen Työväen Teatterissa. Siinä Eichmann (Timo Torikka) ja Arendt (Seela Sella) keskustelevat Eichmannin toteuttamista hirmuteoista. Kari Paukkusen ohjaama näytelmä perustuu palkitun italilaisen näytelmäkirjailijan Stefano Massinin tekstiin.

Näytelmässä Arendt kuorii kysymyksillään Eichmannia kuin sipulia, koska haluaa ymmärtää, millainen ihminen on valmis toteuttamaan kansanmurhaa. Kerrosten alta paljastuu tavallisenharmaa virkamies, jonka motiiveja ei määrittänyt kirkasotsainen rotuoppi, vaan halu edetä urallaan ja saada tunnustusta. “Jos minua ei olisi ollut, niin joku toinen olisi tehnyt sen työn”, Eichmann perustelee Arendtille.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Eichmann on vaikuttava ja ajatuksia herättävä teos. Se saa kiinnittämään huomiota siihen, kuinka holokausti oli mahdollinen arkipäiväistyneen välinpitämättömyyden vuoksi. Samojen juurisyiden vuoksi nytkin metsäkoneilla oikaistaan raakkujokien yli, tilataan orjatyövoimalla valmistettua pikamuotia tai ahdetaan turvapaikanhakijoita epäinhimillisiin säilöönottokeskuksiin. Saksa ei muuttunut yhdessä yössä natsivaltioksi, jossa rakennetaan keskitysleirejä. Muutos tapahtui hiljalleen aatteiden levitessä ja arvojen venyessä – sen vuoksi myös meidän on oltava tarkkana ja opittava historiasta.

Seela täyttää hienosti roolin karismaattisena ja syvällisen viisaana Arendtina, jonka viiltävä retoriikka sivaltaa lavalla hompsuisesti liikehtivän Eichmannin verille. Olennaisena kysymyksenä esitetään, kuinka paljon vääryyttä maailmassa tapahtuu siksi, että yksittäisten ihmisten oma kunnianhimo ja itsekkyys jyräävät moraalin ja empatian yli. Ja milloin on se hetki, kun pahuus on saanut vallan?

Eichmann – mistä yö alkaa
Esitykset Tampereen Työväen Teatterissa 10.10.2024 asti.

  • 17.9.2024
  • Kirjoittanut Antti Kurko
  • Kuvat Mikki Kunttu