Rahul Jain: Invisible Demons – Tuhon merkit
Ensi-ilta 26.11.
★★★★★
Cannesin elokuvajuhlilla ensi-iltansa saaneessa Rahul Jainin dokumentissa sukelletaan silmiä avaavan suoralla otteella Delhin suurkaupungin saasteongelmissa näyttäytyvän sivilisaatiokriisin äärelle. Kuvakerronnaltaan vaikuttavassa elokuvassa kuljetaan vuoroin vertikaalisesti, horisontaalisesti ja syvyyssuuntaan liikkuvan kameran kyydissä yksittäisten ihmisten, väkijoukkojen tungoksen, eläinten, toimittajien, virkamiesten ja luonnonilmiöidenkin mukana.
Avauskuvassa näemme viheriöivän puistokäytävän päästä meitä kohden lähenevän myrkytyspilven. Elokuvan päätöskuvassa kamera näyttää toisensuuntaisen liikkeen: siinä lähikuva jätteen seasta tottuneesti sattumia etsivästä köyhästä etääntyy niin, että näemme hänen työpaikkanaan toimivan jätevuoren mielettömän mittakaavan. Kuvauksellisesti erityisen vahvoja ovat myös otokset autoruuhkan keskellä tempuillaan almuja kerjäävistä lapsista, valkoisen saastevaahdon keskellä joessa perinnerituaaleja tekevistä ihmisistä ja kaatopaikan keskellä jätteitä märehtivistä lehmistä.
Elokuvassa myös ilmastonmuutos ja koronapandemia niveltyvät osaksi esillä olevien oireiden kokonaispakettia. Faktoista ehkä dramaattisin piiloutuu sivulauseeseen. Siinä todetaan, että Delhiä pidetään maailman 14. saastuneimpana kaupunkina. Se siis tarkoittaa, että näkemämme maanpäällinen helvetti ei suinkaan ole erityistapaus, vaan yleiskuvallista seurausta globaalista elämäntavastamme.