Hansailmiön graafinen ilme muistuttaa vuoden 2018 Ilmiön visuaalista ilmettä. Kuva: Milja Moilanen

TapahtumaKirjoittanut Antti KurkoKuvat Milja Moilanen

Turkulaisen kauppakeskuksen tapahtuma ”Hansailmiö” hämmentää festivaalijärjestäjiä – ”härskiä ja eettisesti väärin”

Vaihtoehtomusiikin ja taiteen festivaalin järjestäjät ajattelivat, että kyseessä on pakko olla vahinko, koska kauppakeskuksen tapahtuma nimi ja grafiikat vaikuttivat selviltä kopioilta.

Lukuaika: 3 minuuttia

Turkulaisen kauppakeskuksen tapahtuma ”Hansailmiö” hämmentää festivaalijärjestäjiä – ”härskiä ja eettisesti väärin”

Hansailmiön graafinen ilme muistuttaa vuoden 2018 Ilmiön visuaalista ilmettä. Kuva: Milja Moilanen

Turun kauppakeskus Hansassa vietetään tänä viikonloppuna Hansailmiö-tapahtumaa. Moni on hieraissut silmiään vierailtuaan kauppakeskuksessa. Tapahtuman konsepti, nimi ja graafinen ilme tuovat vahvasti mieleen turkulaisen kaupunkifestivaali Ilmiön.

Festivaalin tuotantoryhmälle kauppakeskus Hansan tapahtuma tuli täytenä yllätyksenä.

”Keskiviikkona alkoi tulla kavereilta viestejä, että onko meillä jotain tekemistä Hansailmiön kanssa. Kuultuamme tapahtuman nimestä ajattelimme ettei kyseessä ole mikään niin hirvittävän vakava asia. Julkaistuamme Instagramissa päivityksiä joissa irtauduimme yhteydestä tapahtumaan, aloimme saamaan roppakaupalla viestejä joissa kerrottiin, että meidän oltiin luultu liittyvän Hansailmiöön. Monet myös ihmettelivät markkinoinnin röyhkeyttä siitä, että kauppakeskuksen omaa kulutusjuhlaa markkinoidaan kaupunkikulttuurin kautta ja tapahtumailmeen estetiikka on melkein yksi yhteen meidän festivaalin kanssa”, Ilmiö-festivaalia järjestävän osuuskunta Umlautin tuottaja Antti Yli-Halla kertoo.

Hansailmiön omilla verkkosivulla kuvataan tapahtumaa seuraavasti:

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

”Hansailmiö on uusi, tapahtumaa suurempi kokemus, joka kattaa tarjolle parasta kaupunkikulttuuria. Luvassa on elämyksellistä ohjelmaa paneelikeskusteluista muotinäytöksiin – sekä tietysti koko kauppakeskus tulvillaan tarjouksia. Astu ilmiöön ja vaikutu!”

Aluksi Ilmiön festivaalijärjestäjien keskuudessa ajateltiin, että kyseessä on pakko olla vahinko, koska kauppakeskuksen tapahtuma vaikutti selvältä kopiolta.

”Kumma yhteensattuma, että niin monta asiaa osuu yhteen. Kauttarantain olemme kuulleet, että tämä on ollut tiedostettua toimintaa. Mutta eihän me sitä voida varmistaa,” Yli-Halla toteaa.

Kuva: Milja Moilanen

Hansakorttelien markkinointipäällikkö Hanna-Maria Sjöbring kommentoi Hansailmiö-tapahtumaa Voimalle:

”Suurin osa on kuullut Ilmiö-festivaalista vasta konseptin hyväksymisen jälkeen. Mainostoimisto (Avidly) teki meille erilaisia ehdotuksia, josta markkinointiryhmämme ja yrittäjämme valitsivat suosikkinsa. Ehdotuksen tehneessä mainostoimistossa osa oli käsittääkseni tietoinen, mutta silloinkin katsottiin, että sekaantumiseen vaaraa ei ole. Me puhumme Hansailmiöstä eli nimikään ei ole sama, emme puhu festivaalista.”

Sikäli Sjöbring on kyllä oikeassa, että kauppakeskuksen markkinointitempaus ei ole kulttuurifestivaali, vaikka markkinoinnissa muuta annettaisiinkin ymmärtää.

Antti Yli-Halla kertoo ettei kenelläkään Ilmiön järjestäjistä ole mitään sitä vastaan, että Hansakortteleissa järjestetään tapahtumaa. Osuuskunta Umlautilla ei ole minkäänlaista yksinoikeutta nimeen eikä Ilmiö-festivaalia ole millään tavalla suojattu. Festivaalia on kuitenkin järjestetty vuodesta 2009 asti ja se on nähty isona turkulaisena kulttuuritoimijana. Yli-Halla pitää mahdottomana, että kyseessä olisi puhdas sattuma.

”Hansasta oltiin tänään aamulla meihin yhteydessä ja kävimme hyvähenkisen mutta tiukan keskustelun asiasta. Kokonaisuus on kuitenkin ongelmallinen. Meidän mielestä on härskiä ja eettisesti väärin, että nimi ja graafinen ilme, sekä sanankäänteet joilla tapahtumaa mainostetaan, ovat niin lähellä Ilmiötä. Erikseen nuo eivät olisi varmasti luoneet niin suurta ongelmaa mutta yhdessä yhteys on ilmeinen. Toivoisimme anteeksipyyntöä ja nimen vaihtamista,” Yli-Halla sanoo.

Ilmiössä juhlittiin kesällä 2019. Kuva: Heini Salo / Ilmiö

Hansakorttelit on julkaissut Instagramissa selvennyksen, että Umlautilla ei ole mitään tekemistä Hansailmiön kanssa ja pahoitelleet, että heidän seuraajansa ovat asian näin tulkinneet. Kauppakeskus ei ole kuitenkaan pyytänyt anteeksi festivaalin järjestäjiltä, jotka ovat kokeneet tulleensa loukatuksi.

”Jatkamme nyt tapahtumaa suunnitellusti tämän viikon ja arvioimme sitten koko tapahtumakokonaisuutta sen jälkeen. Loppujen lopuksi uskomme, että meillä on Ilmiö-festivaalin kanssa eniten yhteistä siinä, että molemmat osapuolet haluavat tuoda turkulaisille kulttuuria ja iloa elämään,” Sjöbring kommentoi ja painottaa, että Hansakortteli on perinteisesti ollut eri kulttuurin tekijöille tärkeä kohtaamis- ja esiintymispaikka.

”Annamme tilaa ja näkyvyyttä pienemmille toimijoille veloituksetta ja isommille, varatuille artisteille maksamme korvauksen esityksistä. Tämä on mielestäni positiivinen asia koko kulttuurikentälle, etenkin näin poikkeuksellisen ajanjakson jälkeen, mikä olisi hyvä huomioida kokonaisuuden kannalta. Teemme siis paljon asioita myös tämän mediassa näkyvän kampanjan ulkopuolella,” Sjöbring lisää.

Koronasta johtuen tänä vuonna festivaali järjestettiin pienempänä festivaalina nimeltä LieveILMIÖ. Ilmiö nimellä festivaali järjestettiin vuosina 2009-2013 sekä vuosina 2017-2019. Vuosina 2014-2016 tapahtuma kulki nimellä H2Ö.

Hansakorttelit on aiemmin lopettanut Hansamania-tapahtuma nimen käytön yleisöpalautteen vuoksi, koska mania viittaa mielenterveyshäiriöön.

Voima haastatteli Ilmiön järjestäjiä vuonna 2018. Lue juttu: Kavereiden kesäjuhla.

  • 3.9.2021
  • Kirjoittanut Antti Kurko
  • Kuvat Milja Moilanen