Sivusta kuvattu nainen polvistuneena lattialle äänilaitteen viereen.

ElokuvaKirjoittanut Antti KurkoKuvat Peggy Weil

Syntetisaattorit soittavat naisten hiljaista historiaa – Sisters With Transistors kertoo naisista jotka tekivät elektronista musiikkia ensimmäisten joukossa

Elektronista musiikkia tehneet naiset vaikuttivat olennaisesti siihen, kuinka musiikkia nykyään tehdään ja tallennetaan.

Lukuaika: 2 minuuttia

Syntetisaattorit soittavat naisten hiljaista historiaa – Sisters With Transistors kertoo naisista jotka tekivät elektronista musiikkia ensimmäisten joukossa

Sisters with Transistors

Lisa Rovner

☆☆☆☆

Vuonna 2020 ilmestynyt Lisa Rovnerin dokumenttielokuva Sisters with Transistors kertoo elektronisen musiikin synnystä naisten näkökulmasta. Kulttuurihistoriallisesti arvokas teos rikkoo hiljaisuuden, naisten rooli elektronisen musiikin alalla ei ole enää pelkkää radion taustakohinaa. Elokuva antaa äänen yhdeksälle viime vuosisadalla vaikuttaneelle elektronisen musiikin naispioneerille.

Rovner on koonnut elokuvaa varten suuren määrän harvinaisia arkistonauhoja ja -haastatteluja jopa 90 vuoden takaa. Elokuva on tyyliltään kokeileva, mutta visuaalisesti upeana ja äänimaisemaltaan vaikuttavana se tempaisee mukaansa. Se saa Suomen ensi-iltansa verkkoon koronan takia siirtyneellä Tampere Film Festivalilla.

Mustavalkoinen kuva. Daphne Oram seisoo äänilaitteiden takana studiotiloissa.
Daphne Oram. Kuva: Daphne Oram Trust

Sisters with Transistors tarkastelee musiikkialaa vahvan yhteiskunnallisella otteella. Kun miehet olivat rintamalla toisen maailmansodan aikana, naiset menivät palkkatöihin. Yksi elokuvassa esitellyistä muusikoista, Daphne Oram (s. 1925), työskenteli sodan aikana BBC:llä ääniteknikkona. Vapaa-aikanaan hän tutki tapoja, joilla tekniikkaa voitiin käyttää erilaisten äänten tekemiseen ja tallentamiseen. Vaikka tekniikka on kehittynyt, Oram ja muut alan pioneerit vaikuttivat olennaisesti siihen, kuinka musiikkia nykyään tehdään ja tallennetaan.

Suhtautuminen elektroniseen musiikkiin oli sen alkuaikoina penseää. Osa muusikoista pelkäsi elektronisen musiikin vievän heiltä työpaikat. Elokuvan naiset sen sijaan näkivät kehittyvän teknologian mahdollisuutena uppoutua asiaan, jolle ei ollut ehtinyt muovautua ennalta määritettyjä sääntöjä.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Kuten pioneereilla yleensä, arvostus on seurannut vasta paljon myöhemmin. Levy-yhtiöiden ovet eivät aluksi auenneet yhdysvaltalaiselle Suzanne Cianille (s. 1946). Ciani teki sittemmin merkittävän uran mainosten äänisuunnittelijana ja oli ensimmäinen Hollywood-elokuvaan musiikin säveltänyt nainen. Myöhempinä vuosinaan Ciani on voittanut viisi Grammy-palkintoa ja kiertänyt ympäri maailmaa esiintymässä syntetisaattoriensa kanssa.

Musiikkialalla monimuotoisuus on noussut laajasti pinnalle vasta viime vuosina. Elokuva muistuttaa siitä, että on tärkeää huomata, kenelle annetaan tilaa, eikä sitä, onko joku tarpeeksi ”hyvä”. Hyviä kyllä löytyy, kun vain tietää mistä etsiä.

Tampere Film Festival 10.–14.3.2021

tamperefilmfestival.fi