Suomalaisen räpin peruskirjosta positiivisesti erottuva Pimeä Hedelmä rikkoo räpin normeja uudella HITMIX 2020 -levyllään. Queeriin ja tee-se-itse-meininkiin nojaava yhtye räppää terapiaistunnoista, maailman tuhosta ja kuluttamisesta. Välillä rakkaudestakin. Vaikka huumori ja ironia ovat läsnä, taustalla on vilpittömän vakava pohjavire.
Mistä yhtyeenne nimi Pimeä Hedelmä tulee?
Vane Vane 🍊 Aloitettiin tehdä musiikkia sellaisessa synkässä elämänvaiheessa. Oli selkeää, että nimen piti liittyä pimeyteen tai synkkyyteen. Hedelmä tuli siihen sattumalta, kun brainstormattiin nimeä.
Kaisa Cleva 🥭 Yksi ehdotus nimeksi oli Tuulen viemää ja kaljan tuomaa.
Mistä olette hakeneet inspiraatiota tähän uuteen Hitmix 2020 -levyyn?
K 🥭 Reilu vuosi sitten alettiin tehdä tätä levyä. Osa biiseistä on tehty ennen koronaa. Ennen koronaa oli toiveajattelua, että saataisiin levy ulos keväällä, mutta se venyi. Vaikka vuosi on ollut vaikea, siitäkin on vuotanut asioita levylle.
Liki 🥝 Avaruudesta arjen harmauteen ja toisaalta parhauteen. Soundillisesti levyä inspiroi kai paljon se, että haluttiin tehdä meneviä, live-riehuntaan sopivia biisejä. Musiikillisesti selkeimpiä vaikutteita levyllä on memphis rap ja grime, mutta myös yleisemmällä tasolla moderni hiphop ja trap.
V 🍊 Aika paljon me vaan katsellaan maailmaa ja mietitään mitä tunteita se herättää. Kaivellaan jotain elämän tarkoitusta aina välillä.
Mistä levyn nimi juolahti mieleen?
V 🍊 Joku sanoi, että tää on tällainen hitmix. Kokoelma hittejä.
K 🥭 Ja kokoelma erilaisia fiiliksiä. Levy käsittelee pärjäilyä ja toivottavasti myös voimaantumista. Vaikka välillä on synkkää, koitetaan kuitenkin repiä iloa ja toivoa.
Kuinka paljon otti pannuun, kun esikoislevyn julkkarit peruuntuivat Uudenmaan mennessä kiinni koronan takia?
V 🍊 Kyllähän se harmitti aika paljon, mutta se oli odotettavissa.
K 🥭 Jotenkin ei enää odota mitään.
V 🍊 Ollaanko me joskus odotettu jotain? Kunhan tehdään. Meillä oli yksi keikka kesällä, ja se antoi hyvän potkun perseelle tehdä levy loppuun. Lavalla tajuaa, missä on järkeä.
Teittekö yhteisen päätöksen muuttaa Tampereelta Helsinkiin?
V 🍊 & K 🥭 & L 🥝 Ei!
Ette ehtineet olla Tampereen räppikuvioissa hirveästi mukana? Osaatteko sanoa mikä on manseräpin tilanne?
V 🍊 Eipä oikeastaan. Silloin kun asuin Tampereella, ajattelin, että suomiräppi on noloa. Ehkä se Tampere on enemmän siinä puheessa. Ärrät surisee.
K 🥭 Kyllähän siellä hommia tehdään. Ei me olla niissä eikä oikein missään muissakaan piireissä.
Uudella levyllä te räppäätte kapitalismin ja mielenterveyden ongelmista. Kuinka paljon kapitalismi hyötyy riittämättömyyden tunteesta, jota yhä useampi nykyään potee?
V 🍊 Ei se pelkästään hyödy, vaan haluaa synnyttää sitä.
K 🥭 Sitä vastaan kaikki varmaan yrittää taistella.
V 🍊 & L 🥝 Ei yritä!
K 🥭 Okei, ei yritä.
Voisitteko esiintyä mielenosoituksissa?
V 🍊 Viime vuonna esiinnyttiin Helsinki ilman natseja -mielenosoituksesssa.
K 🥭 Sitten me oltiin mukana Elokapinan päätösjuhlissa, vaikkei se tilaisuus itsessään ollut mielenosoitus. Ihan hyvin voidaan kuvitella tulevaisuudessakin esiintymistä mielenosoituksissa.
Viljelette kappaleissa paljon ironiaa. Kumpi on teistä kiinnostavampaa, ironia vai vilpittömyys?
L 🥝 Vilpittömyys on kiinnostavampaa, mutta riippuu tosi paljon kontekstista. Räpissä vilpittömyys on hyvin keskeistä, mutta siinä on pieni vivahde-ironia. Pelkkä tykitys olisi tylsää. Pitää olla joku huumoriin liittyvä kulma, mutta en tiedä onko se ironiaa vai mitä.
K 🥭 Mun mielestä ironia ei ole kovin kiinnostavaa. Ironia on läsnä, mutta aika usein puhutaan ennemminkin liioittelun kautta. Vaikka on huumoria, niin ollaan kyllä tosissamme asioiden kanssa.
Miten kuvailisitte biisienne tekoprosessia?
V 🍊 Me brainstormataan ja sitten katsotaan, mitä siitä syntyy.
K 🥭 Nyt on mennyt aika paljon niin, että Liki on tehnyt biittejä valmiiksi ja siitä ollaan lähdetty rakentamaan. Niitä kuitenkin syntyy ihan älytöntä tahtia, eikä me ehditä kirjottaa niin nopeasti.
L 🥝 Olen ollut enemmän mukana kommentoimassa. Jos ollaan mietitty jotain tiettyä biisiä, niin samalla kun nuo kirjottaa versejä, olen voinut hahmotella kappaleen punaista lankaa ja kertosäettä. Teen aika nopeasti ja paljon, jos olen tehdäkseni.
K 🥭 Meillä on aika erilaiset biisien kirjoitustavat. Itse kirjoittajana deletoin tosi paljon.
V 🍊 Mä taas tuijotan seinään ja laitan ylös, kun tuntuu siltä. Uudella levyllä Liki on ollut mukana myös kirjottamassa ja äänessä.
Mitä eroa on teidän mielestä naisten ja miesten tekemällä räpillä?
K 🥭 Tietenkin ihmiset kirjoittaa omista positioistaan. Jos suomiräpin kannalta katsoo, niin onhan se tosi cis-mies-painotteista edelleen. Olisi toivottavaa, että vähemmistöjen ja naisoletettujen ääni pääsisi enemmän esille.
Ärsyttääkö, kun sukupuoli otetaan aina esiin naisoletettuja räppäreitä haastatellessa?
V 🍊 Joo.
K 🥭 On se ärsyttävää, vaikka ymmärrän miksi ollaan vielä tässä keskustelussa. Keskusteluun toivoisi enemmän tasoja ja kontekstualisointia, että puhutaanko nyt rakenteista vai mistä puhutaan.
Tuntuu, että tällä hetkellä kiinnostavimmat kantaaottavat räppärit eivät ole miehiä. Mistä luulette, että tämä johtuu?
V 🍊 Luulen, että kiinnostavat asiat tapahtuu ei-cis-miesten tekeminä, koska niitä ei ole vielä kuultu sellaisessa muodossa kuin niitä nyt esitetään. Uskalletaan tehdä eri lailla asioita, mutta eihän se valtavirrassa näy. Ei meidän resurssit ja mahdollisuudet jakaudu millään tavalla tasan.
K 🥭 Valtapositiot on olemassa. On hyvä, että ihmiset ottavat tilaa ja saavat omaa ääntään kuuluviin, ja että muidenkin kuin cis-heteromiesten äänet kuuluvat. En koe, että Mussukka-rakkauslaulu on seksuaalivähemmistöjen tunnari, mutta tuntui tärkeältä kirjoittaa siitä positiosta. Olen kyllästynyt kuuntelemaan pelkästään heterorakkauslauluja.
Missä määrin koette, että räppimaailma on toksinen*?
L 🥝 Ei siitä oikein voi mitään universaalia totuutta sanoa. Tietysti aina gangsta-rapista lähtien, ja sitä aiemminkin, räpissä on ollut paljon nimenomaan maskuliinisuuteen liittyvää toksisuutta. Edelleen, jos kuuntelee satunnaisotannalla miesoletetun tekemää räppiä, niin todennäköisyys on melko korkeella, että sieltä tulee jotain enemmän tai vähemmän väsynyttä paskaa. Mutta se ei ole niin mustavalkoinen kysymys, koska pitää myös ymmärtää kulttuuria, josta musa tulee, ja minkälaisia taustatekijöitä siihen liittyy.
K 🥭 Pitää miettiä puhuuko globaalisti vai lokaalisti ja tarkastella mitä ne sen kyseisen kontekstin rakenteet ovat. Toksisuutta on kaikkialla, ja se liittyy aina myös rakenteisiin. Pitää ottaa huomioon hiphopin syntykonteksti Yhdysvalloissa, ja että asiat eivät ole niin yksinkertaisia, että kannattaisi liikaa tehdä yleistyksiä. Sosio-ekonomista ja poliittista puolta ei voi irrottaa räpistä, ja edelleenkin ollaan valitettavasti siinä maailman tilanteessa joka on paska ja perustuu sortaviin yhteiskunnallisiin rakenteisiin, ja ne taas vaikuttavat kaikkeen. Vastaavasti Suomen kontekstissa kannattaa pohtia, mistä se toksisuus tässä rakenteessa kertoo. Ja onneksi maailmassa on myös superpaljon upeita ja ei-toksisia räppäreitä. Ja tietty on tärkeetä myös ymmärtää oma positio ja etuoikeudet tässäkin keskustelussa.
V 🍊 Harmittaa puhua nimenomaan räpin toksisuudesta, koska patriarkaatti vaikuttaa kaikkeen. Ei ole suomiräpin syytä, että siellä on toksisuutta. Yhteiskunnan voimasuhteet näkyy, koska räppi on ominut niitä vaikutteita ympäriltään.
L 🥝 Vaikka räpin historiasta voidaan löytää paljon toksisia piirteitä, siellä sentään käsitellään yhteiskunnallisia teemoja, toisin kuin monissa muissa genreissä.
Kuuntelin levyä ja siitä nousi esiin tämä hieno verse: ”aito, feikki, kakka, pissa, kumpi sinä olet, koira, kissa”. Mitkä on teidän omat suosikkilainit tältä levyltä?
L 🥝 Just tuolla Feikki-biisillä Kaisalla on sellainen flow missä se kuulostaa ihan Pate Mustajärveltä: ”Otan vastaan massit mut, en kumartele mihkään”.
V 🍊 ”Makuni rojaali, rokokoo oraali, lempiväri pussypink ja koralli, ok on moraali, kultaa mun pokaalit, oon hohdokkain luuseri”.
Ja sitten levyn vika laini:
”Muistakaamme mitä RuPaul sanoo, siihen uskon mäki, kaikki syntyy alastomana, loput on dragii”.
K 🥭 Ei oo mikään mun lemppari, mut varmaan viikon soinut päässä siitä Ad-libistä sun ”äläpä käpäläl huido, muskarist asti soinu mun guiro”.
Teillä on tanssitaustaa, joten minkä verran mietitte musiikkia tehdessä kuinka tanssittavaa se on?
V 🍊 Ei kyllä mietitä, koska kaikki on tanssittavaa.
K 🥭 Tanssia voi mitä vaan, vaikka ilman musaa.
L 🥝 En kyl mieti.
Pidättekö kälyisestä estetiikasta vain siitä syystä, että te ette ole rikkaita?
V 🍊 Aika paljon varmaan joo. Sitä käytetään, mitä on.
K 🥭 Tekisin kyllä musiikkivideoita, jos olisi resursseja. Vaikka viisi tonnia johonkin musavideoon voisi olla ihan kiva juttu. Kyllä ne rahat tulisi käytettyä.
Ärsyttäiskö teitä olla jollain tosi isolla levy-yhtiöllä kuuntelemassa tuottajasetien mielipiteitä?
K 🥭 Todellakin ärsyttäisi.
V 🍊 Mutta kyllä ne rahat silti kelpaisi.
K 🥭 No en kyllä tiedä. En jaksaisi mitään spleinausta kuulla.
L 🥝 Kuinka paljon sulle pitäisi maksaa?
K 🥭 En tiedä. Paljon. Jos meistä halutaan joku tietynlainen tuote, niin ei kiinnosta vittuakaan. En sano että iso levy-yhtiö on aina huono, ja miksei vois olla jollain yhtiöllä, jossa yhteistyö tuntuisi järkevältä ja sen takana voisi seisoa.
V 🍊 En tiedä kiinnostetaanko me isoja levy-yhtiöitä. Ärsyttäisi tosi paljon kuunnella jotain setiä. Ei me kuunnella.
Kulutuskriittiset alkavat olla tällä hetkellä yksi nopeimmin kasvavista kuluttajasegmenteistä. Ehkä teillä olisi kysyntää?
K 🥭 Ehkä me vaan perustetaan oma levy-yhtiö.
* ”Toksinen maskuliinisuus: maskuliinisuuden negatiiviset puolet, kuten kovuus, aggressiivisuus, myötätunnottomuus, yksin pärjääminen ja väkivallan ihannointi.” – Wikipedia