ElokuvaKirjoittanut Elisa Helenius

Suomen ainoalla aasialaisen nykyelokuvan festivaalilla tutustutaan teeseremonian hienouksiin ja korealaiseen zombibisnekseen

Helsinki Cine Aasia tuo nähtäväksi kuluneen vuoden suosituimpia elokuvia Itä- ja Kaakkois-Aasiasta.

Lukuaika: 2 minuuttia

Suomen ainoalla aasialaisen nykyelokuvan festivaalilla tutustutaan teeseremonian hienouksiin ja korealaiseen zombibisnekseen

Nuori nainen istuu polvillaan teehuoneen eteisessä edessään vesiruukku. Hän työntää shōji-liukuoven auki. ”Ensiksi vasemmalla kädellä ja sitten vaihda kättä. Ja kumarra”, neuvoo oven avaamisessa vanha tee-sensei Takeda. Noriko tekee työtä käskettyä. ”Nosta ruukku rintasi korkeudelle ja tule sisälle, mutta älä läikytä vettä”, sensei jatkaa.

Noriko nousee ylös vesiruukun kanssa ja ähkäisee. ”Älä pidä ääntä.” Noriko kävelee valkoisissa nilkkasukissaan tatamia pitkin vedenkeittimen luo, mutta kaikki menee pieleen: hän aloittaa väärällä jalalla, koskettaa tatamin rajaa eikä onnistu ottamaan tasan kuutta askelta.

Kirin Kiki näyttelee teehuoneen opettajaa Takedaa japanilaisessa draamassa Every Day a Good Day.

Tatsushi Ohmorin ohjaama lämminhenkinen ja viehättävä Every Day a Good Day (Nichinichi kore kôjitsu, Japani 2018) kuvaa teeseremonian lisäksi kunnollisen perhetytön elämää Japanissa. Elokuva on osa kahdeksannen kerran järjestettävän Helsinki Cine Aasian ohjelmistoa.

Kyseessä on Suomen ainoa aasialaisen nykyelokuvan festivaali. Ohjelmistoon on valittu kuluneen vuoden kehutuimpia elokuvia Itä- ja Kaakkois-Aasiasta.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

”Pyrimme esittelemään erilaisia lajityyppejä, tämän vuosituhannen tekijöitä ja elämää nyky-Aasiassa. Toki jotkut elokuvat kommentoivat myös menneiden vuosikymmenten tapahtumia, mutta nykyperspektiivistä. Tänä vuonna esittelemme erityisesti tiibetiläisen ohjaajan Pema Tsedenin kahden hänen elokuvansa kautta. Keskiaasialainen aro näyttäytyy muutamassakin elokuvassamme”, kertoo Helsinki Cine Aasian taiteellinen johtaja Eija Niskanen.

Oscar-palkintoja kahminut Parasite on hyvä esimerkki siitä, miten luovasti elokuvailmaisua Aasiassa kätetään.

Festivaalin ohjelmisto sisältää kahdeksantoista elokuvaa.

”Aasialaiselle elokuvalla on tyypillistä mielenkiintoinen ilmaisu, joka voi olla värikästä ilottelua tai hallittua pitkän otoksen estetiikkaa. Lajityypit asettuvat eri tavalla kuin länsielokuvassa. Oscar-palkintoja kahminut Parasite on hyvä esimerkki siitä, miten luovasti elokuvailmaisua Aasiassa käytetään. Sinänsä tämän laajan alueen elokuvaa on vaikea kiteyttää pariin lauseeseen, koska Itä- ja Kaakkois-Aasia sisältävät hyvin erilaisia maita. Jo niiden elokuvateollisuus saattaa olla rakentunut eri tavalla.”

Amano Chihiro on ohjannut elokuvan Mrs. Noisy (2019). Japanissa naisohjaajien määrä on ollut perinteisesti vähäinen, mutta viime vuosina Chihiro (s. 1982) ja muut naisohjaajat ovat nousseet esiin.

Japanilaisohjaaja Amano Chihiro (s. 1982) saapuu paikan päälle esittelemään uutuuselokuvansa Mrs. Noisy (Misesu Noijii, 2019). Draamakomedia kuvaa tavallisten ihmisten päätymistä nettimeemeiksi ja mediasensaatioksi. Naispuolisten japanilaisten ohjaajien harvalukuiseen joukkoon kuuluva Chihiro on kertonut elokuvissaan erityisesti naisten, nuorten ja queer-henkilöiden tarinoita.

Gu Xiaogangin esikoiselokuvassa Dwelling in the Fuchun Mountains (Chun jiang shui nuan, 2019) taas seurataan kiinalaisen perheen kolmen sukupolven vaiheita muuttuvassa kaupungissa. Teos on saanut inspiraatiota Huang Gongwangin kuuluisasta, samannimisestä 1300-luvun rullamaalauksesta. Lee Min-jaen debyytissä The Odd Family: Zombie on Sale (Gimyohan gajok, Etelä-Korea 2019) perhe kohtaa hyvin toisenlaisen ongelman: zombit. Kekseliäs maalaisperhe tosin kehittää zombeista bisnesidean.

Ohjelmistoon kuuluu lisäksi vauvakino ja elokuvien teemoihin liittyviä keskustelutilaisuuksia.

Helsinki Cine Aasia järjestetään 12.–15.3.2020 Korjaamo Kinossa, Kino Reginassa ja Cinema Orionissa.