YleinenKirjoittanut samuli sinisalo

Nevermind Copenhagen

Lukuaika: 2 minuuttia

Nevermind Copenhagen

SääasemaSääasema

Sääasema tarjoaa ilmastouutisia ja ympäristöanalyysiä Fifin asiantuntijoilta.

Teksti Samuli Sinisalo

Kyseessä ei ole ilmastopoliitikon ahdistunut kommentti Köpiksen epäonnistumisesta, vaan jälkimainos 19.3. järjestetystä tapahtumasta.

Kyseessä oli siis lähinnä liike-elämälle suunnattu konferenssi, jossa erilaiset yritysmaailman vaikuttajat kertoivat niistä asioista, joita he joko ovat jo tehneet ilmaston hyväksi tai joita sen hyväksi tulisi tehdä. Puhujia oli toistakymmentä, joten ymmärrettävästi puheenvuorot olivat lyhyitä. Mutta monet sitäkin ytimekkäämpiä.

Nevermind Copenhagenin pääasiallinen viesti, kuten nimestäkin voi päätellä, oli se että ilmastonmuutos on todellisuutta, ja siihen tulee reagoida yhteiskunnan kaikilla tasoilla, myös liike-elämässä, vaikka poliittiset päättäjät eivät siihen pakotakaan.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Mainostoimisto Bob Helsingin toimitusjohtaja Jukka Kurttila totesikin, että tällainen business-case tulee vain kerran maapallon historiassa, joten ei kannata pistää päätä pensaaseen, vaan se olisi parempi nähdä ilmastonmuutos mahdollisuutena. Muuten jää uudet bisnesmahdollisuudet käyttämättä. Ja jotain todella kannattaa yritystenkin tehdä, sillä Lundin yliopiston professori Magnus Enell osoitti, että ainakin Ruotsissa ympäristön huomioonottavat yritykset menestyvät yhtä hyvin kuin kaikki muutkin. Helsingin Energian uusia kaukolämmitys- ja jäähdytysratkaisuja kuunnellessa olikin helppo vakuuttua siitä, että lämmön ja energian talteenotto ja uudelleen myyminen ovat hyvää bisnestä.

Maaretta Tukiainen kävi kertomassa tarinan, miten Sub-TV:ssä oltiin siirrytty WWF:n tukemaan Green Officeen. Vaikka Green Office -systeemi onkin ollut olemassa jo pidemmän aikaa, hyvä opetus oli silti se, että johtajien kannattaa kuunnella alaisiaan. Monet työntekijät haluaisivat tehdä enemmän yhteiskunnan ja maailman hyväksi, ja kokevat että yritykset, joissa he työskentelevät eivät tee tarpeeksi. Toisille yrityksille ympäristöasioissa on kyse työssä viihtymisestä, toisille taas puhdas ympäristö on elinehto, kuten Rukan ja Pyhän laskettelukeskusten ympäristövastaava Jusu Toivonen totesi. Lisäksi henkilökohtaisella tasolla aina ei tarvitse ostaa tavaraa, kun sen voi lainata kuinoma.fi:stä, jonka esitteli palvelun perustaja Markku Jussila.

Nevermind Copenhagenissa oli myös kansainvälisiä vieraita. Yhdysvaltain Suomen-suurlähettiläs Bruce J. Oreck kannusti kaikki yrittämään parhaansa ja epäonnistumaan. Vain epäonnistumisista oppii ja ihmisiä tulisi kannustaa epäonnistumaan niin liike-elämässä kuin muutenkin. Suomalainen yhteiskunta ei tässä kannustamisessa ole parhaimmillaan, ja Oreck muistuttikin että Henry Fordin ensimmäinen liikeyritys meni konkurssiin, Edison keksi ensin tuhat tapaa miten hehkulamppua ei rakenneta ja Michael Jordania ei hyväksytty lukiossa koulunsa korisjoukkueeseen!

Loppuun vielä seikkailija Pata Degerman valoi lisää uskoa ihmisiin kertomalla tarinoita omista seikkailuistaan niin Antartiksella kuin trooppisissa sademetsissä. Hän korosti sitä, että itse ei pidä asettaa tavoitteitaan liian alas. Aina pitää yrittää parhaansa ja tähdätä korkealle. Tämä pätee niin luontoseikkailuihin kuin ilmastonmuutokseen sopeutuviin yrityksiin. Iskuja ja epäonnistumisia tulee, mutta ne pitää vain kestää. Pata kertoi juttuja ja näytti kuvia kaikista niistä paikoista, joissa hän on käynyt. Hän totesi, että tämä planeetta on kaiken sen taistelemisen ja yrittämisen arvoinen!