ElämäKirjoittanut sami lindfors

Oman polun opetusta

Lukuaika: 2 minuuttia

Oman polun opetusta

Teksti Sami Lindfors

Miten löytää ruokaa urbaanissa ympäristössä? Oppia siitä tai jostain ihan muusta on mahdollista saada Helsinki Public Schoolin kautta. Yhteisön nettifoorumilla voi ehdottaa, mitä haluaisi oppia tai opettaa. Jos muita kiinnostuneita löytyy, tunti järjestetään.

Hytisen lumipyryssä Kurvin William K -baarin edessä. Odotan paikalle Helsinki Public Schoolin edustajia, jotka perehdyttäisivät minut kyseiseen vaihtoehto-opetusjärjestelmään. Kohta minua lähestyy pakkaselta ja tuulelta suojautunut nuori mies. Hän on Public Schoolin ”maahantuoja”, John Fail. Ihmettelemme kovaa tuulta ja lumipyryä, jollaista hän ei ole aiemmin kokenut.

”Kevät tuntuu varmasti hyvältä tällaisen kovan talven jälkeen”, hän toteaa. Pian paikalle saapuu myös toinen haastateltavista, Tero Nauha. Siirrymme William K:n lämpimiin sisätiloihin.

Tarkoitus ei ole kuitenkaan keskustella kovasta talvesta, vaan Helsinki Public Schoolista ja sen tarjoamasta vaihtoehtoisesta opetusmallista. Vaikka Fail ja Nauha edustavat haastattelussa Public Shoolin hallitusta, he painottavat, ettei sellaista varsinaisesti ole. Public Schoolissa ei ole päättävää elintä, vaan toimintaa pyörittävät kaikki jäsenet tasavertaisesti.

”Idea on se, että foorumille ehdotetaan, mitä kukin haluaa oppia tai opettaa. Jos osallistujia on tarpeeksi, ryhdytään etsimään paikkaa tunnille”, he tiivistävät toimintaperiaatteen. Opetuspaikaksi kelpaa Failin mukaan mikä tahansa paikka, jossa voi kokoontua.

”Esimerkiksi täälläkin voisi pitää oppitunnin. Kokoonnuttaisiin tänne ja keskusteltaisiin tunnin aiheesta”, Fail kertoo. Budjettia oppituntien järjestämistä varten ei ole, mutta tarvittaessa kerätään osallistujilta kolehti, jos esimerkiksi opettaja vaatii korvausta tunnista. Public Schoolista ei kuitenkaan haluta varsinaista oppilaitosta, vaan sen halutaan pysyvän vapaana ja riippumattomana.

Public School poistaa opettaja–oppilas-vastakkainasettelun. Tarkoitus on oppia yhdessä tekemällä ja omia tietojaan jakamalla. ”Tarkoitus on, ettei ole rakenteita tai keskittymiä. Kaikille on jotain tarjottavaa”, Nauha selventää. Oppituntien järjestäminen toimii demokraattisesti. Ne oppitunnit järjestetään, joille on kysyntää.

”Ihmiset saavat sitä mitä tarvitsevat”, he toteavat nyökkäillen. Kuka tahansa voi tarjoutua opettamaan erikoisalaansa, tai pyytää oppituntia kiinnostuksen kohteestaan. ”Opetus perustuu täysin vapaaehtoisuuteen. Kun olen opettanut Taikissa, paikalla on saattanut olla ihmisiä, joita asia ei oikeastaan edes kiinnosta. Public Schoolin tunneille saadaan paikalle asiasta oikeasti kiinnostuneita”, Nauha kertoo opetuskokemuksistaan.

Toimintaa järjestetään nettisivujen kautta. Rekisteröidyttyään voi ehdottaa tuntien aiheita ja ilmoittautua olemassa oleviin ehdotuksiin. Sivusto on vielä toistaiseksi pääosin englanniksi, koska se on kansainvälinen. Suomen kieli on jo valikossa, mutta ihan kaikkea ei vielä ole saatu käännetyksi.

Helsinkiläisten aktiivisuus on yllättänyt molemmat. ”Heti ensimmäisellä viikolla jäsenille suunnattu kansainvälinen uutiskirje oli täynnä Helsingin ehdotuksia”, Fail hehkuttaa. Sivulta voi myös helposti tutustua kansainväliseen Public School toimintaan. Euroopassa Public School -toimintaa järjestetään Helsingin lisäksi Brysselissä ja Pariisissa.

Tutustu Helsinki Public Schoolin toimintaan osoitteessa http://helsinki.thepublicschool.org/. Ensimmäinen oppitunti on varmistunut järjestettäväksi 17.3., jolloin perehdytään ruuan löytämiseen urbaanista ympäristöstä.