Teksti Kimmo Jylhämö
Volvo on lähestynyt Voima-lehteä uhkaavansävyisellä kirjeellä. Jos tavaramerkin pilkkaaminen ei lopu, tulee seuraamuksia, autovalmistajan asianajotoimisto varoittaa. Volvo suuttui vastamainoksesta, jossa ivailtiin yhtiön viherpesukampanjaa.
Voima-lehteä julkaiseva Voima Kustannus Oy on saanut Oy Volvo Ab:ltä asianajotoimiston laatiman kirjeen. Kirjeessä väitetään, että Voima on julkaissut ”Volvosta halventavia, hyvän tavan vastaisia ja paikkansapitämättömiä tietoja sekä käyttänyt Volvon tavaramerkkiä kyseisen merkin mainetta haittaavalla tavalla.”
Voiman numerossa 8/2008 olleessa vastamainoksessa ivailtiin Volvon mainokselle, jossa yritettiin viherpestä autoteollisuuden ilmastonmuutosvaikutuksia rinnastamalla autoilu purjehduskilpailuun.
Volvon asiamies kirjoittaa: ”Lehdessä olleessa ilmoituksessa on käytetty Volvon XC90 -mallia sekä Volvon tavaramerkkiä ja Volvon sponsoroiman kansainvälisen purjehduskilpailun nimeä siten, että ne ovat molemmat selkeästi tunnistettavissa.”
Voiman vastamainoksessa purjehduskilpailun nimi ”Ocean Race” (valtamerikilpailu) korvattiin sanaparilla ”Ocean Rage” (valtameren raivo). Tuotemerkki ”Volvo” korvattiin sanalla ”Volve”.
Voiman vastamainoksessa kirjoitetaan Volvon mainoskieltä parodioiden: ”Miehistöjä etsitään. Kansainvälinen ’Ocean Rage’ -tiimimme on ollut vuosikymmeniä mukana kehittämässä yhä suurempaa ja vahvempaa polttomoottoriteknologiaa, hurjempia purjehduskelejä, kasvattamassa valtamerien pinta-alaa ja kenties jopa muuttamassa merivirtojen suuntia suotuisammiksi. Tule sinäkin osaksi ihmiskunnan historian suurinta laivuetta ja miehistöä, joka ylittää sekä omat että luonnon sietokyvyn rajat. Tule voittajien tiimiin.”
Volvo väittää edelleen, että Voima-lehteä julkaiseva Voima Kustannus Oy toimii sopimattomasti elinkeinotoiminnassa ja loukkaa toisen elinkeinonharjoittajan eli Volvon tavaramerkkiä. Kuitenkaan yhtään Volvon tavaramerkkiä ei vastamainoksesta löydy. Muistuttavuus ei täytä tavaramerkin kriteerejä.
Volvo vaatii kirjallista lupausta, että Voima ”pidättäytyy Volvon ja sen tavaramerkin mainetta halventavien ja totuudenvastaisten ilmoitusten julkaisemisesta jatkossa.”
”Vastamainos ei ole ilmoitus vaan toimituksellista aineistoa”, sanoo Voima Kustannus Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Rantanen. ”Vaikka kuvan muotokieli mukailee mainosta, vastamainoksen motivaatio on journalistinen, ei kaupallinen.”
Voima-lehdessä ja monissa muissa medioissa on julkaistu viime vuosina paljon vastamainoksia, jotka eivät ole kaupallisesti vaan journalistisesti motivoituneita, vaikka niiden muotokieli imitoikin mainosta. Siksi ne kuuluvat lehdistönvapauden piiriin siinä missä muukin journalismi.
Voima on julkaissut vastamainoksia jokaisessa numerossaan perustamisestaan lähtien, yhdeksän vuoden ajan. Niitä on sittemmin käytetty myös muun muassa koulujen oppikirjoissa. Ne eivät ole toistaiseksi poikineet yhtään oikeusjuttua lehteä vastaan.
Voima tulee jatkossakin julkaisemaan vastamainoksen muotoista journalistista aineistoa.
Kirjoittaja on Voiman vastaava päätoimittaja.
Voima on julkaissut Volve-vastamainoksen uudestaan internetissä. Klikkaa tästä Volve-vastamainoksen pdf-versioon. Vastamainoksen saa julkaista vapaasti uudelleen.
Myös Fifissä: Kannattaako, Volvo? – sisältää Volvon kirjeen!