astridswan

Paremmin, puhtaammin, varmemmin

Astrid Swan teki uuden levyn liki yksin.

Teksti Johanna Siik Kuvat Elina Hiironniemi

Jos asiat olisivat menneet toisin, olisi Astrid Swanin kuudes studiolevy From the Bed and Beyond valmistunut ehkä jo kaksi vuotta sitten. Sen nimi tai teema tuskin olisivat olleet samat kuin nyt. Swan sairastui yllättäen kesken edellisen Astrid 4 -albumin prosessin, ja pitkäsoiton tiimoilta tehdyt keikat jäivät kesken.

”Uuden levyn esittämiseen menee paljon energiaa, ja sitä elää niitä biisejä eikä aktiivisesti mieti seuraavaa. Sitä tarvitsee lyhyen ajan, jossa ei ole vielä lähtenyt käyntiin ajatus siitä, mitä seuraavaksi tekee.”

Aikaa oli kuitenkin yhtäkkiä enemmän.

”Kun sain syöpädiagnoosin, meni noin yhdeksän kuukautta, etten tehnyt biisejä ollenkaan. Se oli semitietoinen ajatus, ettei mun tarvitse tuottaa mitään”, Swan kertoo.

Swan keskittyi täysin sairaudesta selviämiseen, mutta kun kirjoitusprosessi taas käynnistyi syksyllä 2014, se jatkui aina viime syksyyn, levyn äänitystilanteeseen asti.

”Nyt kävi niin, että tein vielä äänitysvaiheessa uusia biisejä ja sävelsin. Se oli mulle uusi metodi. Koska äänitin ja tein kaiken muunkin itse, pystyin vielä miksaamisvaiheessa tekemään uuden biisin, kukaan ei ollut kieltämässä!” Swan kertoo tyytyväisenä.

From the Bed and Beyond on selkeä teemalevy. Sanoituksista nousee esiin vahva elämäntuntemus, sukupolvien merkitys ja viisaus kaiken jatkumisesta, vaikka keho pettäisikin.

Toisena maistiaisena levyltä julkaistu kappale ”Song of Fear” listaa nimensä mukaisesti kaiken, mikä vakavasti sairastavaa ihmistä pelottaa. Yksi näistä on äänen menettäminen ja laulamisen loppuminen.

”Epävarmuus siitä, pystyykö enää laulamaan, oli osa toipumisprosessia ja säveltämistä. Kirjoitin biisit niin, että pystyn laulamaan ne omalla vahvuusalueella, mikä tarkoittaa, että laulan paremmin, puhtaammin ja varmemmin. Vaikka nyt tietysti kuulen kaikki virheet siellä”, Swan kertoo.

”Usein musiikki irrotetaan ruumiista, keho jää siinä helposti tosi abstraktiksi. Ehkä sen takia tämän levyn kohdalla yritän tuoda sen livenä enemmän läsnäolevaksi. Aiemmin olen ollut se, joka soittaa pianoa, olen kehollisesti kiinni siellä instumenttien ja sähkölaitteiden takana. Yritän tulevissa esityksissä rikkoa tämän.”

From the Bed and Beyondin julkaisua seuraa maaliskuussa kunnianhimoinen kolmen konsertin sarja teatteri WHS:ssä Helsingissä. Kyseessä on visuaalisuuden ja musiikin käsikirjoitettu yhdistelmä, joka perustuu uuteen levyyn ja muutamiin vanhoihin kappaleisiin ja jossa ratkaisevassa osassa ovat valokuvaaja Tekla Vályn visuaalit.

”Tekla on mieletön kuvaaja! Näin ensin hänen kuviaan Instagramissa ja olin ihan varma, että toi tyyppi on ihan liian kallis. Mutta löydettiin lopulta toisemme levy-yhtiön ja One Quart Magazinen kautta. Ihanaa, kun on joku, joka tykkää liittää merkityksiä yhteen ja ajattelee visuaalista puolta kokonaisuutena”, Swan kertoo silminnähden tyytyväisenä.

Vály ohjasi myös videon levyn ensimmäiseen singleen ”Long Time Runningiin”, joka julkaistiin jo viime vuonna.

Vaikka From the Bedin tekemiseen menikin hieman kauemmin kuin muiden levyjen, on Swan ehtinyt samaan aikaan tehdä paljon muutakin, kuten väitöskirjaa amerikkalaisista äitibloggareista ja suomenkielisiä sanoituksia muille artisteille. Väitöskirjaprojekti nytkähti rysäyksellä eteenpäin tämän vuoden alussa, kun nelivuotinen rahoitus varmistui.

”Olen ammatikseni feministi, se on mun duuni. Myös musiikki on mun työ, mutta näen, että feminismi on enemmän – se valottaa kaikkea, mitä teen. Sen lisäksi asiantuntijana kannan eri tavalla siitä vastuuta.”

Jatkuva vertailu muihin naisartisteihin ärsyttää edelleen.

”Ei ketään miestä, joka on kymmenen vuotta tehnyt työtään, vertailla enää johonkin toiseen. Se on ihan perseestä!” Swan puuskahtaa.

”Olen ollut kyllä huomaavinani, että se on muuttunut. Nyt olen ehkä enemmän se syöpä-Astrid, joten se on se uusi juttu. Muut vastaavat naisartistit eivät ole vielä sairastaneet syöpää”, Swan sanoo ja purskahtaa nauruun.

Vaikka sairastaminen kulkee edelleen mukana ja aiheuttaa ruumiissa kaikenlaista harmia, on Swan From the Bed and Beyondin tekoprosessin aikana huomannut itsestään ­tärkeän asian.

”Enää ei ole aitoja, joita ei voi ylittää. Se on kaiken vapautumista, voin tehdä mitä vain.”

From the Bed and Beyond ilmestyy 3. maaliskuuta.

Astrid Swan keikkailee Helsingin WHS Teatteri Unionissa 9.–11. maaliskuuta.

Kommentoi Facebookissa

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä kirja: