Milano

Maabrändäyksen juhlaa Milanossa

Teksti ja Kuva Tuomas Rantanen

 

Ensimmäinen Maailmannäyttely järjestettiin Lontoossa vuonna 1851, ja sen jälkeen niitä on pidetty toista sataa. Kyse on kaupallisista messuista, joihin osallistuvat maat esittelevät omia saavutuksiaan ja myyvät mainettaan kaikille, joille se käy kaupaksi.

Tänä vuonna Maailmannäyttely järjestetään Milanossa. Siihen osallistuu pitkälle yli sata maata, ja teemana on ylevästi ”Planeetalle ravintoa, elämälle energiaa”.

Suomi ja muut Pohjoismaat loistavat poissaolollaan. Mukana ovat erityisesti omaa markkinointiprofiiliaan­ nostamaan pyrkivät kehitysmaat, itse­riittoisesta pönötyksestä innostuvat entiset ja nykyiset suurvallat sekä itseään­ suurempia henkseleitä mielellään päristelevät totalitääriset pikkuvaltiot.

Kulttuurihäirinnän näkökulmasta kyse on häpeämättömyyden rajat ylittävästä maabrändäyksestä, jonka siivellä kukin maa pyrkii kääntämään omat heikkoutensa vahvuuksiksi.

Malesia on rakentanut paviljonkiinsa sademetsän, mutta koettaa olla kertomatta, mitä niille maassa oikeasti tapahtuu. Tasa-arvokin on kovaa valuuttaa: Angolan mahtavan laajassa paviljongissa koulutettujen asiantuntijoiden työtä esittelevien valokuvien joukosta löytyy vain yksi miestä esittävä.

Valko-Venäjän spektaakkelimaisesti välkkyvän jättimäisen pyörän ja loppumattomia viljapeltoja kuvaavien lyhdeasetelmien keskellä urakoi kansanmusiikkiryhmä, joka jaksaa kunnon stahanovilaisessa hengessä sankarillisesti hymyillen eläytyä taustanauhalta tuleviin kappaleisiinsa 35 asteen helteessä.

USA esittäytyy tietenkin kulinarismin ja turvallisen maa- ja eläintalouden ihmemaana. Venäjä taas hekumoi vähemmistökansojensa keittiöiden rikkaudella ja julistaa tiedemiestensä luoneen perustan globaalille ekologialle.

Markkinointimielessä mahtipontisimman venytyksen tekee kuitenkin Israel, jonka teknisesti ylivertaisesti rakennetussa videoshowssa uskontojen kohtaaminen ja monikulttuurisuus ovat surutta käännetty maan erityiseksi vahvuudeksi.

Materiaalissa ylistetään myös ­Israelin jalomielisyyttä sen jakaessa oman maataloutensa keksintöjä ilmaiseksi koko muulle maailmalle. Kaiken päälle videolla onnistutaan ylpeilemään geenimuuntelun saavutuksilla mainitsematta kertaakaan tuota ristiriitaisia tunteita herättävää g-sanaa.

Maailmannäyttelyjen kulttuurinen sisältö on puhdasta kitschiä, mutta häiriköivän pompöösistä markkinoinnista kiinnostuneelle katsojalle niiden tarjonta on aarreaitta.

Milanon Maailmannäyttely 31.10.2015 asti

www.expo2015.org

Kommentoi Facebookissa

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä kirja: