Twitter-runosta oikeuteen

Teksti Derya Tekin

Turkkilainen pianisti Fazil Say sai tuomion uskonnon pilkkaamisesta.

Olen jo ensimmäisessä blogitekstissäni paljastanut olevani säännöllinen Twitterin käyttäjä. Myös Turkissa sitä käytetään ahkerasti. Lähi-idän alueella on paljon aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, ja sillä oli jonkun verran merkitystä esimerkiksi arabikevään aikana. Ainakin Turkissa ihmiset käyttäytyvät rohkeammin Twitterissä ja ilmaisevat paremmin mielipiteitään. Tämä on mielestäni yksi syistä Twitterin suosioon.

Organisoituminen ja mielipiteen ilmaiseminen Twitterissä on kuitenkin häirinnyt jo jonkin aikaa Turkin valtapuoluetta. Nykyään Twitterissä kirjoitetuista teksteistä saa myös tuomion, vaikka kyseessä olisikin vain runo.

Huhtikuussa turkkilainen huippupianisti Fazil Say tuomittiin kymmeneksi kuukaudeksi vankeuteen. Syynä ovat Sayn Twitterissä viime huhtikuussa jakamat ja välittämät viestit. Viestit koettiin uskonnollisia arvoja loukkaaviksi.

Oudointa tässä on se, että jotkut viesteistä eivät edes ole alun perin Sayn kirjoittamia, vaan retwiitattuja eli eteenpäin välitettyjä viestejä, joissa näkyy myös viestin alkuperäinen kirjoittaja.

Uudelleentwiittaaminen on käytäntö, joka helpottaa suuria joukkoja seuraamaan tiettyä keskustelua. Jos tiettyyn viestiin tulee vastaus, se yleensä välitetään eteenpäin, jotta muutkin ihmiset lukisivat vastauksen. Fazil Say on noudattanut kyseistä käytäntöä ja välittänyt itselleen tulleita kommentteja eteenpäin. Kuten voi arvatakin, välitettyjen viestien joukossa on sekä Sayn näkemystä vastustavia twiitteja, että häntä tukevia kommentteja.

Oikeudessa kuitenkin poimittiin todistusaineistoksi Sayin eteenpäin välittämistä viesteistä ainoastaan ne, joissa ihmiset osoittivat tukevansa häntä ilmaisemalla ajatuksiaan uskonnosta. Ne viestit, joissa pilkataan Sayia ja ateisteja on jätetty huomioimatta, vaikka Say välitti niitäkin eteenpäin.

Todistusaineistona oli yhdeksän viestiä. Yksi niistä oli Omar Khayyamin, noin tuhat vuotta sitten eläneen persialaisrunoilijan, runosta:

“Sanot, että taivaassa joet virtaavat viiniä – onko taivas taverna? Sanot, että jokaiselle uskovalle on kaksi kaunista naista – onko taivas bordelli?”

Vuonna 1048 syntynyt Omar Khayyam oli tiedemies, filosofi, runoilija ja matemaatikko. Lähi-idässä hänet tunnetaan Pascalin kolmion keksijänä jo ennen Blaise Pascalia. Lisäksi Khayyamin tiedetään käyttäneen binomijakaumaa ensimmäisenä koko maailmassa.

Turkissa Omar Khayyam on erityisen tunnettu ja arvostettu runoilijana. Runoissaan Khayyam pohtii vapaasti maailman arvoja, ihmisen ja luojan olemassaoloa sekä pilkkaa uskontojen tekopyhyyttä.

Voidaan siis sanoa, että Fazil Sayn nimissä tuomittiin myös noin tuhat vuotta sitten eläneen runoilijan, Omar Khayyamin ajatuksia. Pohdittavaksi jää se, onko Turkki konservatiivisempi maa nykyään kuin Lähi-itä tuhat vuotta sitten.

Sayin tuomiota ei panna täytäntöön, jos hän on kiltisti, eikä toista rikostaan seuraavan viiden vuoden aikana. Say valitti tuomiosta ja kertoi olevansa surullinen kotimaansa sananvapauden puolesta.

Pidän tuomiota poliittisena päätöksenä. Fazil Say on sopivan nimekäs henkilö, ja hänelle annettu tuomio on varoittava esimerkki muille toisinajattelijoille. Tästedes pitää varoa myös verkossa.

Khayyam tulkitsee ajatuksiani paljon paremmin alla olevassa runossaan. Eipä ole mitään lisättävää:

Jos et kohtele oikeudenmukaisesti, Ihan sama oletko suorittanut pyhiinvaellusta. Rukousnauha, viitta, rukousmatto on ihan kivoja Mutta luuletko tosissaan, että huijaat Jumalaa näillä?

PS. Runot ovat vapaasti suomennettuja.

Kommentoi Facebookissa
Olutposti 2019
Etnosoi 2019