YleinenKirjoittanut Maria Michelsson

Ja Oscarin saa…

Lukuaika: 3 minuuttia

Ja Oscarin saa…

KirjeenvaihtajatKirjeenvaihtajat

Kirjeenvaihtajat ovat yhteytemme maailmalle. He kirjoittavat maailmasta, elämästä ja yhteiskunnasta sellaisena, kuin se heidän asemapaikastaan näyttäytyy.

Teksti Maria Michelsson

Newyorkilaiset elokuvaekspertit paljastivat Oscar-veikkauksensa ja puhuivat Harvey Weinsteinista.

Iso Omena on juuri niin pullollaan kulttuuritapahtumia kuin kuvitella saattaa. Asuin monena kesänä samassa hostellissa autuaan tietämättömänä siitä, että kahden korttelin päässä on 92nd Street Y eli 92Y, voittoa tavoittelematon, juutalainen kulttuurikeskus. Päärakennus on nimenomaan Manhattanin Upper East Sidella, missä ovat vierailleet niin Patti Smith kuin Al Gorekin. Helmikuussa on vuorossa Yhdysvaltain korkeimman oikeuden ensimmäinen latinalaisamerikkalainen tuomari Sonia Sotomayor, joka syntyi ja varttui Bronxissa ja on kirjoittanut muistelmansa.

Tammikuun lopulla 92Y:n Kaufmann Concert Halliin houkutteli Pre-Oscar Film Critics Roundtable, jossa ruodittiin Hollywoodissa 24.2. jaettavia Oscareita. Moderaattori oli New York -lehden elokuvakriitikko David Edelstein ja keskustelijat New York Timesin elokuvakriitikko A. O. Scott, Entertainment Weekly -lehden elokuvakriitikko Lisa Schwarzbaum sekä elokuvaopintojen johtaja Annette Insdorf Columbian yliopistosta.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Heti kävi ilmi, että kaikki neljä suhtautuvat kriittisesti Oscareihin. Insdorf muistutti pystien saajista päättävän akatemian (Academy of Motion Picture Arts and Sciences) kokoonpanosta. Valtaosa noin 6 000 jäsenestä on valkoisia, yli 60-vuotiaita miehiä. Hän vitsaili, että Steven Soderberghin ohjaama, miesstrippareista kertova Magic Mike olisi voinut päästä ehdolle, jos akatemiassa olisi enemmän naisjäseniä. Scott sanoi akatemian olevan osa elokuvateollisuutta ja äänestävän kollegoita, entisiä kumppaneita ja vihollisia.

Insdorf ja Sundance-elokuvafestivaalilta Utahin Park Citysta palannut Schwarzbaum pohtisivat, keitä ei nimitetty ehdolle. Schwarzbaum toisteli illan aikana snubbed-sanaa tarkoittaen sitä, ketkä jätettiin ilman ansaittua ehdokkuutta. Lehdellä jäivät soittelemaan esimerkiksi The Sessions -elokuvan miespääosan esittäjä John Hawkes, Argon ohjaaja Ben Affleck ja Zero Dark Thirtyn ohjaaja Kathryn Bigelow.

Moderaattori Edelstein virnuili Affleckin ulkonäön ja kauniiden heilojen koituneen miehen kohtaloksi. Amerikkalaismediassa käyty keskustelu Zero Dark Thirtyn mahdollisesta kidutusmyönteisyydestä saattoi puolestaan olla liikaa akatemialle.

Zero Dark Thirty on kuitenkin ehdolla viidessä kategoriassa, myös siinä himoituimmassa, parhaassa elokuvassa. Jättipottia tavoittelee kahdeksan muuta elokuvaa. David O. Russellin ohjaama Unelmien pelikirja (Silver Linings Playbook) ja Ang Leen Piin elämä (Life of Pi) puuttuivat New York Timesin Scottin listalta.

Columbian Insdorf yllättyi Michael Haneken Rakkauden (Amour) ehdokkuudesta. Kyseessä on itävaltalaisen ohjaajan ranskankielinen elokuva, jonka näyttelijöitä suuri yleisö ei tunne. Entertainment Weeklyn Schwarzbaumin mukaan Rakkaus ei olisi mahtunut mukaan, jos paras elokuva -ehdokkaita olisi viisi kuten vielä vuonna 2009.

Presidentti Barack Obama pitää Benh Zeitlinin ensimmäistä pitkää elokuvaa Beasts of the Southern Wildia viime vuoden parhaana. 92Y:n lavalla parhaan elokuvan voittajaksi veikattiin Argoa, joka on Schwarzbaumin mukaan rakkauskirje Hollywoodille, Steven Spielbergin Lincolnia, vaikka se ei pärjännyt Kultaisissa maapalloissa (Golden Globes) lukuun ottamatta Daniel Day-Lewisin parhaan näyttelijän palkintoa, ja Unelmien pelikirjaa.

Vuonna 1999 Rakastunut Shakespeare, jonka jakeluyhtiö oli Weinsteinin veljesten Bobin ja Harveyn perustama Miramax Films, vei parhaan elokuvan Oscarin Spielbergin Pelastakaa sotamies Ryanin nenän edestä. Spielberg sai parhaan ohjauksen Oscarin. Lisa Schwarzbaum uskoo Shakespearen näyttäneen Ryania paremmalta televisioruudulla, jolta akatemian jäsenet ehdokkaita katsovat.

Tämän vuoden Oscareissa ovat jälleen vastakkain Weinsteinit ja Spielberg, nimittäin The Weinstein Company -tuotantoyhtiön Unelmien pelikirja ja Spielbergin Lincoln. David Edelsteinin mukaan temperamenttinen newyorkilainen Harvey Weinstein hallitsee pelin; Unelmien pelikirja kahmi kahdeksan ja Quentin Tarantinon ohjaama Django Unchained viisi Oscar-ehdokkuutta.

Edelstein kertoi myös, että vuonna 2005 joku Miramaxilta soitteli elokuvakriitikoille ja kuiskaili Paul Haggisin Crashin olevan Oscar-kisan mustahevonen. Ja niinhän siinä kävi, että rotudraama riisti parhaan elokuvan Oscarin Ang Leen Brokeback Mountainilta.

Nelikko oli 92Y:ssä yksimielinen siitä, että paras miespääosa menee kaksinkertaiselle Oscar-voittajalle Day-Lewisille, paras naissivuosa Anne Hathawaylle Les Misérablesista, vaikka Schwarzbaum huudahti Hathawayn laulavan tasan yhden laulun, ja paras sovitettu käsikirjoitus Tony ”Angels in America” Kushnerille Lincolnista, vaikka Edelstein lyttäsi elokuvan avauskohtauksen.

85:nnen Oscar-gaalan juontaa uusi kasvo, näyttelijä ja Family Guy -animaatiosarjan luoja Seth MacFarlane. A. O. Scottin mukaan akatemia yrittää houkutella nuoria katsojia, mikä on katastrofi. Moderaattori Edelstein tunnusti olleensa etukäteen innoissaan Anne Hathawayn ja näyttelijäkollega James Francon juontajaduosta, jonka kemiat eivät kohdanneet vuonna 2011.

Ensimmäistä kertaa en joudu valvomaan koko yötä Oscareiden parissa, vaan olen oikeassa maassa. Naapuri ja Sundancen vakiovapaaehtoinen kutsui luokseen katsomaan gaalaa. Kerroin luonnollisesti, että Jenni Toivoniemen kirjoittama ja ohjaama lyhytelokuva Treffit (The Date) voitti tänä vuonna festivaalin kansainvälisten fiktiolyhytelokuvien sarjan. Ohjaaja Mika Ronkaisen Laulu koti-ikävästä sai puolestaan parhaan pohjoismaisen dokumenttielokuvan palkinnon Göteborgin kansainvälisillä elokuvajuhlilla. Onnittelut koti-Suomeen myös Jussi-voittajille.