Lukuaika: 2 minuuttia

Terveisiä barbitehtaalta

Kirjeenvaihtajat

Kirjeenvaihtajat ovat yhteytemme maailmalle. He kirjoittavat maailmasta, elämästä ja yhteiskunnasta sellaisena, kuin se heidän asemapaikastaan näyttäytyy.

Teksti Salla Kärkkäinen

Korealaisen naisen kuuluessa työpaikan saaneeseen vähemmistöön hän ansaitsee vain 62 prosenttia vastaavan koulutuksen saaneen miehen palkasta.

Saavuin maailman kahdeksanneksi suurimpaan kaupunkiin Souliin viettämään vaihto-oppilasvuottani. Vaihtoyliopistoni Ewha Woman´s University on maailman suurin naisten korkeakoulutukseen erikoistunut instituutio ja korealaisen naisosaaminen symboli. Etelä-Korea näyttäytyy päällisin puolin modernilta ja tasa-arvoiselta yhteiskunnalta. Yli 80 prosenttia korealaisista jatkaa korkeakouluihin lukion jälkeen, sekä koulutuksen laatua ja tehokkuutta mittaavissa Pisa-testeissä (2009) Suomi ja Korea vaihtelevat 2. ja 3. sijaa keskenään osa-alueesta riippuen.

Kuitenkin sukupuolten tasa-arvoa mitattaessa Etelä-Korea laahaa perässä muihin teollisuusmaihin verrattuna. World Economic Forumin toteuttamassa, 135 maata vertaavassa sukupuolten tasa-arvo tutkimuksessa (2011) Korea on 117. sijalla naisten taloudellisia mahdollisuuksia mitattaessa. Vain 18,5 prosenttia vastavalmistuneista naisista palkataan, vaikka naisia valmistuu miehiä enemmän. Naisen sattuessa kuulumaan työpaikan saaneeseen vähemmistöön hän ansaitsee vain 62 prosenttia vastaavan koulutuksen saaneen miehen palkasta.

Mistä johtuu, että maailman 14 suurimman talouden ja kattavan koulutusjärjestelmän omaavassa maassa jopa puolet inhimillisistä resursseista jätetään käyttämättä?

Korean traumaattiseen lähihistoriaan vilkaisu antaa jo osittain vastauksen. Korea jaettiin Etelä- ja Pohjois-Koreaan 1953 sisällissodan seurauksena. Etelä-Korea jatkoi kehitystään autoritaaristen kenraalipresidenttien alaisuudessa, kunnes kansannousu 1987 johti demokratiakehitykseen. Etelä-Korea teollistui yhdessä sukupolvessa jättäen vähän tilaa ja aikaa tuhatvuotisen kulttuurin sopeutumiseen moderniin yhteiskuntaan. Konfutselainen patriarkaalinen yhteiskuntamalli, jäykät hierarkiasuhteet sekä perhekeskeisyys ovat erottamaton osa korealaisten tapaa järjestää maailmaa.

Konfutselaisuutta on pidetty suurimpana yksittäisenä sukupuolisyrjintää ylläpitävänä tekijänä modernissa korealaisessa yhteiskunnassa. Tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää itäaasialaisen kulttuuriperinnön tasa-arvopyrkimyksille pystyttämät näkymättömät aidat. Entä Ewha Woman´s University naisvoiman ilmentymänä? Nuorten soulilaisten keskuudessa Ewhasta saattaa kuulla käytettävän nimitystä barbitehdas, joka viittaa naisopiskelijoiden ulkonäkökeskeisyyteen ja helpon elämän havitteluun hyvän avioliiton myötä. Arvostettu Ewha kantaa myös tiettyä sosiaalista statusta, joten sieltä valmistuneet nuoret naiset ovat kilpailukykyisiä avioliittomarkkinoilla. Korkeakoulutusta ei nähdä itseisarvona vaan panostuksena tulevaan avioliittoon. Ajattelutapa ei hämmästytä, koska naisia syrjivät työmarkkinakäytännöt, palkkakuilu ja puutteellinen lainsäädäntö eivät kannusta naisia astumaan työmarkkinoille mieskilpailijoiden rinnalle.

Yksi modernisoitumisen merkkejä on ollut naisten vapautuminen palkkatyövoimaksi, joka Koreassa on toteutunut vain osittain. Naiset jäävät usein kotirouviksi mentyään naimisiin. Ihmetellessäni ääneen stereotypiaa ewhalaisista, jotka tähtäävät rikkaisiin naimisiin, korealainen ystäväni totesi kyseessä olevan yleinen korealaisen naisen tarina. Ewhalaiset nyt vain sattuvat edustamaan urbaania modernia naista, joka tasapainoilee perinteiden ja modernin välimaastossa. Naisen tulee olla koulutettu, mutta taloudellisen itsenäisyyden ja ammattiuran luominen on lähes mahdotonta.

Mieleeni palasivat syyslukukauden avajaisseremonian pääpuhujan sanat Ewhasta naisjohtajuuden tien viitoittajana. Aluksi barbitehdas oli tuntunut osuvammalta nimitykseltä yliopistolle, jossa opiskelijoille on meikkaushuone ja odotustiloissa ilmaiset kynsilakkavalikoimat palvelua odottaville. Myöhemmin puhe naisjohtajuudesta alkoi tuntua järkevältä. Naisten asema on parantanut radikaalisti vain reilussa 20 vuodessa, harva maa on pystynyt samaan.

Perinteisesti näkymätön puoli yhteiskunnasta on noussut modernin Korean muutosvoimaksi. Vasta vuonna 2003 naimisissa olevat naiset saivat kirjautua yliopistoon ja ensimmäinen rouva valmistui Ewhasta 2008. Ewha tarjoaa naisille koulutuksen ohella mahdollisuuden saada kokemusta perinteisesti miesvaltaisilta aloilta, kokemusta johtajuudesta ja kokemusta täysvaltaisina kansalaisina sukupuoli vapaassa ympäristössä. Korkeakoulutettujen naisten massan kasvaessa heidän yhteiskunnallinen äänensä voimistuu. Ewha haastaa naisensa muokkaamaan Korean näköisekseen – on asia erikseen, ottavatko he haasteen vastaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Kommentoi Facebookissa
salla karkkainen