Kirjeenvaihtajat
Kirjeenvaihtajat ovat yhteytemme maailmalle. He kirjoittavat maailmasta, elämästä ja yhteiskunnasta sellaisena, kuin se heidän asemapaikastaan näyttäytyy.
Teksti Kristiina Koivunen
Dubain metro on täysin automaattinen.
Helsingin liikennelaitos lopetti jokin aikaa sitten selvityksen teettämisen Helsingin metron muuttamisesta puoliautomaattiseksi. Sen sijaan sen muuttamista täysautomaattiseksi tutkitaan edelleen. Suunnittelijoiden kannattaisi käydä tutustumassa Dubain metroon.
Joku sanoi, että se on maailman paras metro. Minulla ei ole tarpeeksi kokemusta eri maiden metroista, että voisin ottaa kantaa tähän. Dubain metro on paras metro, jolla olen matkustanut.
Wikipedian mukaan Dubaissa on maailman pisin täysin automatisoitu metroverkko, 75 kilometriä.
Irakissa ihmiset rakastavat autoja ja Anna Palménin mukaan myös Israelin arabit ovat autohulluja. Kesähelteen lähestyessä ruuhkat saavat ihmiset raivokohtauksen partaalle niin Erbilissä kuin Sulaymaniassa.
Kadulla liikkuisi nopeammin kävellen kuin autolla, jonka etu on kuitenkin ilmastointi. Irakin kannattaisi sijoittaa öljytulojaan joukkoliikenteeseen sen sijaan, että maahan tuodaan enemmän autoja kuin kaduille mahtuu.
Dubain metrosta minulla on vain hyvää sanottavaa. Asemat ovat ilmastoituja ja todella siistejä. En ottanut kuvia metroasemien sisältä, siltä varalta että se on kielletty – aika moni asia on kielletty metrossa sakon uhalla, muun muassa purukumin syönti.
Metrojunat kulkevat melkein koko ajan maan päällä korkeiden pylväiden varassa. Mukava tapa tehdä sightseeing turvassa kuumuudelta ja hiekkamyrskyiltä.
Kaikki asemarakennukset näyttivät samalta, pyöreät linjat toivat mieleen ufon, josta lähti lonkeromaisia käytäviä moneen suuntaan.
Dubai tunnetaan ökyrikkaiden turvallisena lomaparatiisina. Myös metrosta löytyy luksusta: viimeinen vaunu on gold-luokka, jonne pääsee vain gold metro cardin haltija. Näiden vaunujen ikkunat ovat tummennetut kuten kaduilla liikkuvien luksusautojenkin, joten en nähnyt mitä kaksinkertaisella lipun hinnalla saa.
En myöskään nähnyt kenenkään menevän luksusvaunuihin. Sen sijaan toiseksi viimeiset vaunut olivat suosittuja, ne on tarkoitettu ainoastaan naismatkustajille.
Vaikka metrojunat ovat täysautomatisoituja, kaikilla asemilla on lippukioski. En nähnyt niissä yhtään arabia töissä, ja työtä tekevä arabi oli muutenkin harvinainen näky kolmen päivän matkani aikana. Vain vartijat näyttivät olevan Arabiemiraattien kansalaisia.
Lipunmyynti ja muut työt kaupungissa näyttävät hoituvan siirtotyöläisten voimin. Myöskään metron matkustajien joukossa ei näkynyt montaa arabia – täpötäysissä vaunuissa oli filippiiniläisiä, intialaisia ja afrikkalaisia, monet heistä jonkun firman työvaatteissa ja nimikyltti kaulassa.