Kasvata viikset, hyväntekijä

Kirjeenvaihtajat

Kirjeenvaihtajat ovat yhteytemme maailmalle. He kirjoittavat maailmasta, elämästä ja yhteiskunnasta sellaisena, kuin se heidän asemapaikastaan näyttäytyy.

Teksti Mirka Kartano

Movemberina kerätään varoja hyväntekeväisyyteen ja vertaillaan viiksimalleja.

Kaupungin kaduilla tapaa marraskuisin tavallista enemmän viiksiveikkoja. Syy löytyy vuosittaisesta Movember-kampanjasta , jolla kerätään varoja miesten terveydenhoitoon. Idea on simppeli: kasvattamalla viikset voit ottaa osaa hyväntekeväisyyteen, joka tukee muun muassa eturauhassyövän ja masennuksen estämistä ja hoitoa. Helppoa, hauskaa ja hyödyllistä, jos olet mies ja naamakarvoituksen kasvaminen 30 päivässä ei tuota ongelmia.

Adelaidesta koko Australiaan ja sittemmin maailmalle levinnyt Movember-perinne on niin suosittu, että viiksikuviin ja -julisteisiin tuntuu törmäävän kaikkialla. Monet yritykset ja ravintolat mainostavat omia Movember-kampanjoitaan ja erilaisia viiksimallien kuvia näkyy niin hyväntekeväisyyskuukautta tukevissa taidejulisteissa kuin muissa oheistuotteissa. Yksityisiä Mo- bileitä puolestaan järjestetään niin työkavereiden, urheilujoukkueiden kuin ystävienkin kesken.

Myös naiset ovat kehitelleet omia versioita Movemberista. Julkisen kampanjoinnin tekee hankalaksi kuitenkin se biologinen ero. Naisten on vaikeampaa tehdä statement karvoituksellaan, joka useimmiten on kasvoja paremmin piilossa.

Uusiseelantilaisnaiset pyrkivät mukaan Movember-huumaan pari vuotta sitten kasvattamalla alapääkarvoitustaan. Tammikuulle suunnitellun Fanuary-kampanjan idea oli kerätä varoja gynekologisten syöpien hoitoon jättämällä bikinirajat kuukaudeksi rehottamaan. Vaikka tarkoitus oli hyvä, syöpäjärjestöt käänsivät kampanjalle selkänsä pitäen sitä liian pornografisena. Sen seurauksena Fanuary on viettänyt valitettavaa hiljaiseloaan. Aktiivisemmin naiset ovatkin olleet tukemassa itse Movember-liikettä, jonka Mo Sistas -naiset kampanjoivat niin tekoviiksin kuin ilman.

Kommentoi Facebookissa
mirka kartano