MusiikkiKirjoittanut voima

Marraskuun levyarviot

Loppusyksyn levyarvioissa Jari Raaste: Fresh!, Maruja: Connla´s Well, Nile: The Underworld Awaits Us All, Los Campesinos: All Hell, Henna Emilia Hietamäki: Luutarha.

Lukuaika: 4 minuuttia

Marraskuun levyarviot

Jari Raaste: Fresh!

Panama-levyt, Minna Records & Raastepöytä 2024

Suomisoulia Jari Raaste -nimellä vuodesta 2018 tehneen Petri Alangon esikoisalbumi Fresh! on tyylitelty taidonnäyte. Levyllä väreilevät kauniisti niin soulin kuin funkin rytmit, jotka sekoittuvat kotoiseen iskelmään. Bändi on iso eikä palstatila riitä nimekkäiden muusikoiden luettelemiseen. Ison kokoonpanon tarjoilema soundi on maistuvan raikas – ja se kuuluu jo levyn avaavan nimikkobiisin ensitahdeissa.

Hienoja kappaleita riittää. Kanava kii on mediaballadi – jos vallankumousta ei televisioida niin ei sitä seurata somestakaan. Mukaan mahtuu yksi joululaulukin, eikä se ole huono asia. Maailma palaa kohoilee korkeisiin sfääreihin ennen kuin jo viisi vuotta sitten julkaistu päätösbiisi Ilmalaiva kruunaa upean kokonaisuuden.

Antti Kurko


Maruja: Connla’s Well

Omakustanne, 2024 

Brittiläinen Maruja yhdistelee musiikissaan free jazzin, punkin ja progressiivisen rockin ilmaisukeinoja. Uudella EP:llään Connla’s Wellyhtye osoittaa, miksi sekä kriitikot että fanit ovat pitäneet sitä yhtenä lähivuosien kiinnostavimmista kokeellisen musiikin lupauksista.

Maruja hyödyntää soitossaan taitavasti kontrasteja niin äänenvoimakkuuden kuin intensiteetinkin osalta. Melankolisia tunnelmia saksofonillaan maalailevan Joseph Carrollin ja efektoidulla kitarallaan kosmisia näkymiä loihtivan Harry Wilkinsonin hallitsemat raukeat osiot kasvavat noise rock -purkauksiksi, joiden rytminen intensiteetti hipoo metallimusiikin rankkuutta.

Bändin yhteissoittoa on ilo kuunnella. Energinen rumpali Jacob Hayes taitaa sekä free jazz -soiton että toisteisemmat kompit ja onnistuu leikittelystään huolimatta rakentamaan kappaleille vakaata perustaa. Basisti Matthew Buonaccorsin ilmaisuasteikko ulottuu urkupistemäisestä toisteisuudesta jumittaviin post punk -riffeihin. Vokalistina toimivan Wilkinsonin runonlausuntaa muistuttava tarinankerronta ja huudahdukset luovat musiikkiin maanista energiaa.

Marujan keikkoja on kehuttu vaikuttaviksi. Suomalaisilla kuulijoilla on mahdollisuus päästä todistamaan tämä itse, kun bändi esiintyy 4.12.2024 Helsingin Kuudes Linja -klubilla.

Mika Pekkola


Nile: The Underworld Awaits Us All

Napalm Records 2024 

Kitaristi ja biisintekijä Karl Sandersin luotsaama yhdysvaltalainen death metal -yhtye Nile on laajentanut äärimetallin ilmaisukeinoja jo neljällä vuosikymmenellä. Ainutlaatuisesta rankkuudestaan, teknisyydestään ja luovuudestaan tunnetun bändin keikka Helsingin Ääniwallissa huhtikuussa 2023 osoitti, että se on erinomaisessa vedossa. Yhtyeen uusi kokopitkä The Underworld Awaits Us All vahvistaa vaikutelman.

Levy on sovitustensa ja instrumentaatioidensa osalta yhtyeen aiempia julkaisuja karsitumpi. Nile tuntuukin palanneen perusasioiden äärelle: loistaviin riffeihin, rytmiseen intensiteettiin ja polveileviin biisirakenteisiin. Musiikillisen aineksen loputon variointi on häkellyttävää. Koska biisit ovat sekä teknisesti vaativia että tempoltaan nopeita, kuulija jää lähinnä ihmettelemään, kuinka yhtye onnistuu pitämään ne kasassa – puhumattakaan siitä, että saa ne groovaamaan. Brutaalista virtuositeetistaan tunnettu rumpali George Kollias hoitaa osuutensa suvereenisti.

Egyptiläisestä muinaisuskosta, kulttikirjailija H. P. Lovecraftin Cthulhu-mytologiasta ja antikristillisestä eetoksesta ammentava yhtye jatkaa temaattisesti tutulla linjalla. Jos parhaiden metallibiisien nimille jaettaisiin palkintoja, olisi suuri vääryys, ellei levyn kappale Chapter for Not Being Hung Upside Down on a Stake in the Underworld and Made to Eat Feces by the Four Apes sijoittuisi kärkipaikoille.

Mika Pekkola


Los Campesinos: All Hell

Heart Swells 2024

Surullisista mutta toiveikkaista biiseistään tunnettu seitsemänhenkinen vuonna 2006 perustettu brittiläinen indie rock -bändi Los Campesinos! jatkaa samalla mallilla uudella albumillaan All Hell. Kitaroiden, rumpujen, basson ja koskettimien yhteen hioutunut yhdistelmä antaa albumille uniikin soundin. Myös keikkabändinä Los Campesinos! on erinomaisen eläytyvä.

Laulaja Gareth Paisleyn sanoittamissa biiseissä tulevat hyvin esiin yhtyeen vahvat punk-vaikutteet. Albumin biisien tunnelmat ja esittäjätkin vaihtelevat – Kosketinsoittaja Kim Paisley laulaa itse sanoittamansa biisin kms

Los Campesinos! on aina ilmaissut yhteiskunnallisia mielipiteitään, mutta ei aiemmin yhtä selvästi kuin uudella levyllä. Vahvat poliittiset viestit tulevat selkeästi esille biiseissä kuten Long Throes, jossa Gareth laulaa tympääntyneesti “We’re all in agreement that the police are useless”. Levy sisältää myös monia uskonnollisia viittauksia, jotka kuvaavat sanoittaja Garethin vaikeaa uskontosuhdetta: “Give us this day our daily dread”. 

Noa Nauska

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Henna Emilia Hietamäki: Luutarha

Soliti 2024

Luutarha on erinomainen levy, joka ei pelkää hypätä suomalaisesta angloamerikkalaiseen folkiin.

Luutarha on kokoelma perinteisiä angloamerikkalaisia ja suomalaisia folklauluja sekä kansanrunoutta uusina sävellyksinä ja sovituksina. Laulaja-lauluntekijä Henna Emilia Hietamäen toinen soololevy on runsaudensarvi. Hietamäki siirtyy ujostelematta kalevalalaisesta tunnelmasta – kanteleen helkkeestä ja Kantelettaren säkeistä – perinteiseen kitaravetoiseen amerikkalaiseen folkballadiin tai englantilaiseen hymniin. Ja uppoutuun melankoliaan. Albumin teema on kuolema, ja osa kappaleista on nimenomaan tarkoitettu hautajaisissa esitettäviksi. Levyn nimi Luutarha viittaakin hautausmaahan. 

Kannelta, kitaraa ja erilaisia kosketinsoittimia levyllä soittava Hietamäki tulkitsee kappaleet, esimerkiksi Villisorsaksi nimetyn suomalaisen klassikon On suuri sun rantas autius, konstailettoman kauniisti. Monta kuuntelukertaa peräkkäin kestävällä levyllä soittavat myös Tytti Roto (basso), Hanna Perälä (rummut) sekä Juuli Jokinen (sello). Sakke Vänttinen, jonka Rock Alley -studioilla bändin esittämät kappaleet on äänitetty, laulaa taustoja. 

Järki ja tunteet -elokuvan tunnetuksi tekemä 1600-luvun alun Weep You No more, Sad Fountains on suomennettu ja sovitettu sellon kauniisti kannattelemaksi kappaleeksi Lähteet laaksojen. Yksinkertainen, meditatiivinen säkeistön melodiaa toistava välisoitto kestää reilusti yli minuutin – ja toimii erinomaisesti. 

Albumia yhdistävä kuoleman teema antaa uudenlaisen tulkinnan myös perinteiselle yhdysvaltalaiselle Down to the River to Pray -spirituaalille, jossa tunnustetaan uskoa ja mennään kasteelle puhdistautumaan synneistä. Uusi suomennos Joessa voi huuhtoa surunsa pois on hylännyt kristilliset viittaukset ja kertoo sen sijaan joessa hymyilevästä näkistä ja syntyjen syvien pohtimisesta. Jokeen voi juosta ilakoimaan, mutta voi sinne juosta myös kiviä taskussa. Lienee kuulijan korvassa kummasta kappaleessa on kyse.

Kuolema – tuo vääjäämätön suuri tuntematon – kiehtoo kautta taiteen lajien. Hietamäen levy on täydellinen soundtrack Ateneumin Gothic Modern -näyttelylle. Lumoavan dramaattinen Kuusen juuret kuulokkeisiin ja poikkitaiteellinen matka aliseen voi alkaa.

Emilia Miettinen

  • 12.11.2024
  • Kirjoittanut voima