Näyttämön ruskeanturkoosi värimaailma on kuin Aki Kaurismäen elokuvista ja pahaenteinen musiikki Alfred Hitchcockin. Silti näytelmässä ei puhuta Akilandian kirjakieltä vaan pohjanmaalaisittain murtaen. Toisaalta huimausta ei aiheuta monimutkainen murhajuoni, vaan avioliiton sisäisistä jännitteistä johtuvat yksilön tasapaino-ongelmat.
Mikko Roihan Kom-teatterille sovittama Nukkekoti – kohtauksia eräästä avioerosta perustuu norjalaisen Henrik Ibsenin vuonna 1879 kirjoittamaan perhedraamaan. Siinä näennäisesti onnellisen avioliiton kulissit romahtavat parisuhteen tosiasiallisen epätasa-arvon räikeyden paljastuessa alistetun vaimon osaan lähtökohtaisesti mukautuneelle Noralle.
Roiha tunnetaan alkutekstejä kunnioittavien, mutta aiheidensa osalta terävästi tätä päivää kommentoivien klassikkosovitusten tekijänä. Vaikka tarina kulkee Ibsenin viittoittamaa tietä, olennaisena muutoksena tapahtumat on siirretty 2000-luvun alun Pohjanmaalle ja sen avioparin muodostavat kaksi miestä, menestyvä pankinjohtaja Heikki (Niko Saarela) ja vähemmän kunnianhimoinen Aron (Aleksi Holkko).
Oman tyylinsä mukaisesti Roihan ohjaus on kaikkia vaihtoja ja tunnelmasävyjä myöten kellontarkkaa. Ibsenin näytelmän ehdoton keskushenkilö on Nora, jonka hahmoa on pidetty yhtenä tärkeimmistä naisrooleista. Roihan sovituksen Aronin roolin Aleksi Holkko onnistuu välittämään kerrassaan pakahduttavan koskettavasti syvenevän ristiriidan ulkoisten olosuhteiden äärellä hukassa olemisen ja pohjimmaisen oikeudentuntoisuuden välillä.
Samalla alleviivautuu sovituksen ydinviesti siitä, miten tasavertaisen kohtaamisen vaikeus koskee muitakin kuin heteronormatiivisia parisuhteita.
Nukkekoti esitykset Kom-teatterissa 9.12. asti.