Nicht Hamburg
Akseli Aittomäki
Höyhentämö
Akseli Aittomäen soolotanssiesitys Nicht Hamburg pyrkii lähestymään aktivismia tanssitaiteen keinoin. Esityksen lähtökohtana on Aittomäen osallistuminen vuonna 2017 Hampurin G20-kokouksen vastaisiin mielenosoituksiin sekä Ende Gelände -verkoston ruskohiilikaivosten vastaisiin protesteihin Saksassa.
Helsingin Höyhentämössä ensi-iltansa 12. huhtikuuta saaneessa teoksessa Aittomäki on riisunut tanssitaiteesta tulkinnalliset vasteet sekä rajoittanut liikkeen imaginäärin minimiin. Käytännössä arkistettu liikeilmaisu tarkoittaa merkittävää määrää kävelyä, istumista ja makaamista lavalla. Esitys näyttäytyy arkisen liikekielen realismin ja tekstin myötä matkakertomuksena. Kyseessä on matka massojen liikkeessä päin mellakkapoliisin peräänantamatonta muuria. Unissa maailman liike on virtauksia valtavassa koneessa, jossa politiikat, järjestelmät ja taloudet ehkä vaihtuvat, mutta törmääminen säilyy. Valtaapitävät, poliisi ja vastarintaan nouseva ihminen ovat yhtä ja samaa biosfääriä.
Teoksen keskeistä osaa ovat G20-kokouksen protestien autenttinen äänimaailma. Samalla teksti ui syvään vastarinnan ja suorantoiminnan ydintä kierteleviin kysymyksiin.
Liikekielen arkistaminen on teoksessa metodinen valinta. Lopputulema on tanssiteoksena vajaa, jos kysyy, olisiko aktivismia ja mielenosoituksia voinut kuvata esteettisemmin sekä symbolisemmin. Nyt tehty valinta jättää teoksen väistämättä luonnosmaiseksi.
Käsitteellinen ja vakiintunut maailma itsessään on historiallinen kyhäelmä ihmiskehojen loputonta valintaa, ja jähmettymistä.
Sitten toisaalta, aiheen vahva estetisointi ja tanssillistaminen olisivat helposti luoneet katsojassa tunteen, että taitelija riistää inspiraatiota ja uskottavaa aihetta kamppailevien ihmisten energiasta ja karismasta. Toisin sanoen teos onnistuu hyvin siinä, ettei se vaikuta taitelijan larppaamiselta aktivismissa. Päinvastoin. Teos toimii käytännössä ohjeistuksena, kuinka osallistua ja valmistautua suuriin mielenosoituksiin. Mitä kannattaa pakata mukaan ja miten mielenosoituksessa toimitaan yhtenä vaikuttavana massana mellakkapoliisia vastaan.
Luonnosmaisuudesta tihkuu Aittomäen taiteellinen linja. Käsitteellinen ja vakiintunut maailma itsessään on historiallinen kyhäelmä ihmiskehojen loputonta valintaa, ja jähmettymistä. Joten ehkä ajoittain, kuten Aittomäen tapauksessa, pelkkä oleminen lavalla riittää piirtämään esiin yhteiskunnan vakiintuneet mallit olla ruumiillistunut ja aistillinen. Toisinaan vaikeinta on jo pelkkä pyrkimys tyhjyyteen toisen katseen edessä.
Nicht Hamburg on osa Höyhentämän Massavuoto-ohjelmaa, jonka vetäjänä Aittomäki toimii. Vuonna 2013 perustetun ohjelman lähtökohta on pohtia sitä miten ruumiillinen ja aistillinen kokemus on yhteiskunnallista. Nicht Hamburg saa merkityksensä tässä kehyksessä. Nyt ensi-illassa ollut teos, verrattuna Aittomäen aiempiin Massavuoto teoksiin, siirtyy filosofisesta pohdinnasta yhteiskunnallisiin realiteetteihin. Silti juuret olevaa syvempiin pohdintoihin ovat edelleen läsnä.
Aittomäki asuu ja opiskelee tanssia Berliinissä. Taiteellinen työ ammentaa tällä hetkellä aktivismin teemoissa. Hänen edellinen Saksassa tekemänsä esitys käsitteli finanssitaloutta ja nyt tekeillä on tanssiteos alustaloudesta, tarkemmin polkupyörälähettien työntekijöiden oikeuksien polkemisesta. Tanssin ja teatterin lisäksi Aittomäellä on tausta sosiaaliepidemiologian tutkijana.
Kuvat: Eeva Hannula ja Ville Kumpulainen