ElokuvaKirjoittanut Tuomas RantanenKuvat Napafilms

Kansa, kamera ja Karpo

Herravihaisena karvalakkijournalistina tunnettu Hannu Karpo ansaitsee tunnustuksensa suomalaisen televisiojournalismin pioneerina.

Lukuaika: < 1 minuutti

Kansa, kamera ja Karpo

Karpo

Ari Matikainen

Elokuvateattereissa nyt

☆☆☆☆

Hannu Karpo (syntynyt 1942) on suomalaisen televisiotoimittajuuden pioneeri. Systeemin valuvikojen uupumattomana paljastajana ja vastuitaan pakenevien päättäjien painajaisena tunnettua ikonista ruutuhahmoa on syytetty sekä herravihan että sosiaalipornon lietsonnasta. Keskellä 1970-luvun puoluepoliittisesti kärjistynyttä ilmapiiriä Karpo onnistui suututtamaan tasapuolisesti kaikki leirit.  Toisaalta tyylillisesti hän ei eksynyt koskaan Hymy-lehden ja Veikko Ennalan likasankoisen riettauden tielle.

Ari Matikaisen dokumentti ei hienostele taiteellisilla ratkaisuilla, mutta täyttää tehtävänsä henkilökuvana uutteraan taustatutkimukseen ja kovaan kenttätyöhön alusta asti vihkiytyneestä karvahattujournalistista. Karpon uran vaiheet kertovat samalla koko suomalaisen televisiojournalismin ja  sen etiikan kehittymisestä.

Karpo aloitti toimittajan uransa aikana, jolloin itsevarmat ja innostuneet lättähattunulikat saattoivat käytännössä kävellä sisään Yleisradioon, ja ilmoittaa ryhtyvänsä tekemään televisio-ohjelmia. Koska työkokemusta ei ollut kenelläkään, kaikki piti opetella itse. Karpokin siirtyi pian nuorten ohjelmista rikostoimittajaksi ja presidentti Kekkostakin ärsyttäneeksi ulkomaanreportteriksi.

Sivuteemoina läpi elokuvan kulkevat kaupunkien ja autioituvan maaseudun välinen jännite, kansalaisten osallisuus ja sitä loukkaava virkavaltaisuus, autokansan edesottamukset sekä suomalaisten tekopyhä suhtautuminen alkoholiin. Hurjia eivät ole vain vanhat televisiokuvat kasvoiltaan tunnistettavista juopuneista ja salaviinan kauppiaista, vaan myös kertomukset siitä, miten kännissä töitä tekivät myös toimittajat, päättäjät, poliisit ja kunnanviskaalit.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Karpo ihmisenä jää hänen uransa käänteiden ja erilaisten sattumusten varjoon. Poikkeusena Sampo Karpon koskettava ja rakastavan suorasukainen kuvaus isästään. Elokuvan työ- ja egokeskeiseksi piirtyvä henkilökuva saattaa vastata hyvin todellisuutta.

Karpo on tapetilla muutenkin. Kotkan Kaupunginteatterissa ensi-iltaan tulee 4.12. Kristian Smedsin ohjaama näytelmä Karpolla on asiaa. Tosikertomuksia havumetsien maasta. Ennakkotietojen mukaan se koostuu samannimisessä televisiosarjassa  kerrotuista tositarinoista.  Materiaalia Karpossa riittää kyllä vaikka useampaankin dokumenttiin ja näytelmään.