Pyhän temppeliviikunan siemen
Mohammad Rasulof
★★★★
Iranilainen käsikirjoittaja-ohjaaja Mohammad Rasoulof joutui viime keväänä pakenemaan kotimaastaan saatuaan vankeusrangaistuksen. Hän asettui Berliiniin, jossa hänen edellinen elokuvansa There is No Evil (2020) voitti Kultaisen karhun. Rasoulof on tehnyt elokuvia Iranin hallinnon kiellosta huolimatta.
Pyhän temppeliviikunan siemen (2024) itää kuitenkin juuri Iranin kipupisteistä. Ja vahvasti itääkin. Elokuva erottaa aluksi toisistaan perheen ja yhteiskunnan. Syyttäjän vaimo (Soheila Golestani) ja kaksi teinitytärtä (Mahsa Rostami ja Setareh Maleki) pysyttelevät kotona, poissa naisten masinoimista mielenosoituksista, joissa riisutaan huiveja ja jotka virkavalta sammuttaa kovin ottein. Misogynia tapahtuu kodin seinien ulkopuolella. Siellä toisaalta sikiää myös vapauden mahdollisuus.
Rasoulof kutoo kaksi maailmaa taitavasti yhä tiiviimmin toistensa lomaan. Syyttäjä (Missagh Zareh) tuo kotiin aseen, opiskelijatytär vallankumouksellisemman kaverinsa. Elokuva muuttuu perhedraamasta jännäriksi, jossa yhteiskunnan jännitteet peilautuvat lähipiiriin.
Fiktion lomaan leikataan dokumentaarista materiaalia todellisista mielenosoituksista vuodelta 2022. Harvoin kaksi erilaista kuvatyyppiä elää rinnakkain keskenään yhtä voimakkaina rohkeuden ja sorron todistajina.