TaideKirjoittanut Kaisu Tervonen

Kuvanveistäjä Man Yau vastaa kolmeen nopeaan kysymykseen

Juttusarjassa tavataan kiinnostavia, ajankohtaisia ihmisiä.

Lukuaika: < 1 minuutti

Kuvanveistäjä Man Yau vastaa kolmeen nopeaan kysymykseen

1.MILLAISIA TEEMOJA JA MATERIAALEJA KÄSITTELET TULEVISSA TÖISSÄSI?

Jatkan eksotisoinnin käsittelyä omakohtaisen kokemuksen pohjalta. Teema on ollut pitkään läsnä teoksissani. Olen viime aikoina pohtinut väkivaltaa – en sanan aktiivisessa merkityksessä vaan pikemminkin sitä, miten se näkyy arjessa hiljaisena tekijänä, esimerkiksi tilallisena elementtinä. Ja koska olen kuvanveistäjä, materiaalit ovat tosi isossa osassa. Tällä hetkellä mietin kylmiä materiaalia, kuten lasia ja erityisesti peiliä.

2. MINKÄ YHDEN ASIAN MUUTTAISIT TAIDEALALLA?

Haluaisin muuttaa tukirakenteita horisontaalisempaan suuntaan, että ne eivät olisi niin yksilömenestyskeskeisiä. Olin viime syksynä residenssissä Kööpenhaminassa, jossa tutustuin työpajaan Statens Værksteder for Kunst. Se on jättimäinen talo täynnä erilaisia työtiloja, joihin kuka vain voi hakea tekemään lyhytaikaisia projekteja. SVFK tarjoaa fasiliteetit kaikkeen mahdolliseen hitsaamisesta saven tekemiseen, valokuvastudioista tekstiilien kirjontaan. On ihana ajatus, että sen sijaan, että annetaan yhdelle yksilölle hirveästi tukea, annetaan monissa eri vaiheissa oleville taiteilijoille mahdollisuus tehdä teoksia. Toinen hieno esimerkki on Koneen Säätiön rahoittama Swamp Swap, Vera Kavaleuskayan ja Adel Kimin ylläpitämä materiaalipankki. Se kerää ylijäämämateriaaleja esimerkiksi raksoilta ja museoilta, ja taiteilijat voivat sitten hakea niitä ilmaiseksi. Tällainen toiminta myös edesauttaa ekologisempia tekemisen tapoja.

3. MITÄ NÄYTTELYÄ NYT SUOSITTELISIT?

Suosittelen Pitted Dates -näyttelytilaa. Minulla oli siellä omakin teos esillä viime näyttelyssä, ja odotan innolla, mitä seuraavaan näyttelyyn tulee esille. Ylipäänsä haluan suositella off space -tiloja, joissa esitellään mahdollisimman monialaisesti taidetta ja sellaista taidetta, jota ei välttämättä näe museoissa tai kaupallisissa gallerioissa.