Susiviha kumpuaa historiasta, sanoo väitöstutkija Sanna Komi tuoreessa väitöskirjassaan. Komin oli alun perin tarkoitus tutkia litiumin tuotantoa Boliviassa, mutta hän päätyi kotimaisen susikeskustelun äärelle.
”Teoreettinen viitekehykseni eli poliittinen ekologia pysyi kuitenkin samana”, hän kertoo.
Komi tarkastelee tutkimuksessaan susien suojelua yhteiskunnallisten näkökulmien kautta.
”Suojelukriittiset äänet saavat ehkä suhteettoman paljon tilaa julkisessa keskustelussa”, Komi sanoo. ”Kyseessä on lopulta aika pieni joukko ihmisiä.”
KOMI NOSTAA TUTKIMUKSESTAAN esiin yhden vähälle huomiolle jääneen näkökulman. 1800– ja 1900-lukujen vaihteessa metsästys nivoutui osaksi käsityksiä luonnonsuojelusta. Se taas lisäsi osaltaan susivihaa.
”Nähtävillä oli ’nyt hankkiudutaan eroon suurpedoista’ -hanke”, Komi sanoo.
Metsästäjät ajoivat hyötyriistana pidettyjen eläimien suojelua suurpedoilta. Metsästäjien joukossa oli Komin mukaan aikansa eliittiä tehtaanomistajista senaattoreihin, ja susista maksetut tapporahat olivat merkittäviä summia.
VÄITÖKSESTÄ TEKEE ERIKOISEN siihen liittyvä taiteellinen osa. Minna Records on tammikuun lopussa julkaissut Komin – artistinimellä KO:MI – tekemän albumin Belonging in Nature, joka pohjaa väitöskirjan artikkeleihin.
”Kun tein edellistä soololevyä, oli vaikea siirtää ajatuksia kahteen eri asiaan. Molemmat ovat kuitenkin luovaa tekemistä”, Komi sanoo.
Hän väisti ”kognitiivisen loikan” sillä, että alkoi käsitellä väitöskirjan teemoja myös musiikissaan. Väitöstilaisuudessaan helmikuun alussa Komi myös musisoi.