Pavel Semtšenko performanssissaan Porvoossa 2022. Kuva: Artists at Risk

Esittävä taideKirjoittanut Iida Simes

“Sensuurista on tullut taiteessakin arkea” – Monet venäläiset taiteilijat jättävät maan

Venäjän totalitaristinen koneisto on pahoinpidellyt, vanginnut tai häätänyt maasta mielenosoittajia ja toisinajattelijoita. Maan hyökättyä Ukrainaan muutamien teatterintekijöiden mitta täyttyi ja he tulivat Suomeen.

Lukuaika: 3 minuuttia

“Sensuurista on tullut taiteessakin arkea” – Monet venäläiset taiteilijat jättävät maan

Pavel Semtšenko performanssissaan Porvoossa 2022. Kuva: Artists at Risk

Teatteriliitteen kannessa Sinikka Sokka.

Artikkeli on julkaistu Voiman Teatteriliitteessä, Voiman 10/2022 välissä. Lue koko liite Issuussa. Löydät liitteen verkkoartikkelit täältä.

Kun Venäjä aloitti kiihkeimmät sotatoimet eli kun se laajensi vuonna 2014 aloittamaansa sotaisaa konfliktia Ukrainassa, kuuluisa ja palkittu käsikirjoittaja ja teatteriohjaaja Mihail “Miša” Durnenkov esitti hyvin kärkeviä kannanottoja sotaa vastaan.

Rangaistukset alkoivat saman tien. Useita Durnenkovin näytelmiä, joita keväällä Venäjällä esitettiin, poistettiin ohjelmistosta. 

Jostain syystä yksi hänen näytelmistään jäi moskovalaisen teatterin ohjelmistoon, mutta teoksen tiedoista poistettiin Durnenkovin nimi. 

Sota näkyy venäläisessä yhteiskunnassa kaikkialla, kertoo Durnenkov. “Se vaikuttaa siihen ihan fyysisesti. Kymmenet tuhannet taiteilijat tai taide-elämässä työtään tekevät ihmiset ovat jättäneet maan. Erityisesti megakaupungeissa kuten Moskovassa ja Pietarissa tämän huomaa selvästi.”

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Kreml rajoittaa sananvapautta. “Sensuurista on tullut taiteessakin arkista Venäjällä. Aluksi oli vaarallista puhua sodasta tai poliitiikasta, nyt riittää että tekee jotain sen tapaista, joka vain vihjaa, että tämä käsittelee sotaa tai politiikkaa. Jopa lastenteatterin esitys saatetaan sulkea, jos sen koetaan olevan jotenkin epäilyttävä.”

Durnenkovin teoksesta Järvi (Ozero). Dmitri Visokiy ja Svetlana Mamreševa.

Durnenkov on kuulunut nykyvenäläiseen näytelmäkirjailijoiden New Drama -ryhmään. Useita hänen näytelmiään on käännetty ja esitetty lukuisissa Euroopan maissa, Venäjän lisäksi Ukrainassa, Valko-Venäjällä, Kazakstanissa ja Turkissa. Pian myös Suomessa.

Tammikuun 31. 2023 Espoon kaupunginteatterissa saa ensi-iltansa Durnenkovin kirjoittama ja hänen puolisonsa – myös monesti palkitun – Ksenija Peretruhinan lavastama näytelmä Lyhyt episodi sienisivilisaation universaalissa historiassa. “Esityksen ohjaa monipuolinen, tarkasta rytmistään ja elokuvallisesta lähestymistavastaan tunnettu uuden sukupolven ohjaaja ja dramaturgi Essi Rossi”, teatteri kertoo sivuillaan. 

Mihail Durnenkov

Anis Kronidova on pukusuunnittelija, lavastaja ja kuvataiteilija Pietarista. Maaliskuussa 2022 hän joutui yllättäen kuuden poliisin roudaamana putkaan keskeltä katua. Miksi? Sitä ei hän eivätkä hänen juristinsa ymmärrä. 

Kronidova pääsi vapaaksi kolmen vuorokauden kuluttua, mutta mitta oli täyttynyt. Hän ja hänen teatterialalla eläväksi legendaksi noussut miehensä, käsikirjoittaja, ohjaaja ja lavastaja Pavel Semtšenko, päättivät lähteä Venäjältä. 

Semtšenko työskenteli tuolloin Pietarissa Dynamite-teatterissa Faust-trilogian parissa. Teossarja oli nimetty Demokratiaksi, Diktatuuriksi ja Utopiaksi. Eräässä kohdassa näyttämölle nostettiin presidentti Putinin naamakuva. Teos ei mitenkään fanittanut diktatuuriin maansa ajanutta presidenttiä, vaan protestina tuhri tämän naaman.

Mutta teatterin johtaja pyysi keskeyttämään teoksen valmistelun. Hän oli allekirjoittanut joitain nyky-Venäjälle tyypillisiä papereita, joissa teatteri sitoutui välttämään armeijan arvostelua, olemaan puhumatta ‘sodasta’ ja olemaan mitenkään protestoimatta sosiaalisen median alustoilla. Semtšenko tajusi, että tällaiset paperit voivat viedä vankilaan kenet tahansa taiteilijan milloin tahansa, tai ainakaan hän ei pysty tuollaisia rajoja noudattamaan.

Anis Kronidova (vas.) ja Ksenija Peretruhina. Kuva: Artists at Risk.

Nyt syksyllä 2022 Semtšenko valmistelee Arkadi ja Boris Strugatskin tekstiin pohjautuvaa esitystä Berliinissä – sama tekstiin perustuu Andrei Tarkovskin elokuva Stalker. Keväällä 2023 hän tekee Linnea Happosen kanssa nukketeatteriesityksen Helsingissä. Syksyllä 2023 hän lavastaa valkovenäläissyntyisen, poliittisista syistä Saksaan muuttaneen nobelistin, Svetlana Aleksijevitšin Neuvostoihmisen loppu -kirjaan perustuvan näytelmän. Sen ohjaa Joel Geronik ja työstää sadsongskomplex:fi.

Semtšenkon meriittejä on ollut perustaa Pietariin “Insinööriteatterina” tunnettu, visuaalisesti vahva AHE. Nyt AHEn nettisivuilla on manifesti: 

“Tämän päivän Venäjällä ei enää ole sijaa kulttuurille, toisin kuin kaikkialla näkyvälle propagandalla. Siksi Teatteri AHE lopettaa täällä toimintansa. AHE syntyi maan alla ja jatkaa toimintaansa maanpaossa. Lopettakaa sota! Eläköön AHE! Kuolema tyranneille! Vapaus kulttuurille!” 

Kronidova, Durnenkov ja Semtšenko esiintyivät Helsingin kirjamessuilla lokakuussa 2022 Voiman ja sananvapausjärjestö PENin keskusteluissa. Anis Kronidovan kanssa panelistina oli kirjailija Kira Jarmyš, joka on myrkytetyn ja vangitun oppositiojohtajan Aleksei Navalnyin avustajia. Vielä tällä hetkellä Venäjällä alakynnessä ovat he, jotka yrittävät tuoda protestimielipiteensä julki, mutta Kronidova ja Jarmyš sanoivat painokkaasti toivovansa, että Venäjän kansan suuri enemmistö alkaisi ymmärtää muutoksen olevan mahdollinen ja toimia sen mukaan.

Miša Durnenkov, Ksenija Peretruhina, Anis Kronidova ja Pavel Semtšenko ovat Artists at Risk -järjestön turvaresidensseissä Suomessa ja Saksassa.