Banksy tunnetaan Britannian katutaiteesta, mutta hänen päätyönsä on Walled Off Hotel Palestiinassa. Tähän Betlehemin erottelumuurin kupeeseen vuonna 2017 avattuun hotelliin astuessa joutuu taideteoksen sisälle.
Palestiinalainen journalisti Tamara Nassar on arvostellut hotellia siitä, että se tekee Israelin miehityksestä ja palestiinalaisten kärsimyksestä ”pornografista, opettavaista, huvittavaa ja yltäkylläistä”. Hän ei ole aivan väärässä.
Walled Off Hotel on aulasta alkaen täynnä Banksyn maalauksia ja veistoksia, jotka luovat tarkoin kuratoidun sisustuksen, valaistuksen, musiikin, ruoan ja juoman kanssa kokonaisvaltaisen
elämyksen.
Hotelli soveltaa Banksyn paatoksellista punk-estetiikkaa ja ironista romantiikkaa Israelin apartheidiin. Kerubit lentelevät happinaamarit kasvoilla ja valvontakameroita on kehystetty metsästysmuistoiksi. Talojen tuhoaminen on maalattu lähes naivistisella empatialla, ja lasertähtäimen piste Jeesuksen otsassa nivoo yhteen pyhän ja arkisen kärsimyksen. Kitschin ja karun sekoitus keikuttelee banaliteetin paremmalla puolella.
Hotellissa tavoitellaan brittiläisen kolonialismin hillityn harhaista ilmapiiriä. Drinkit on nimetty amiraali Nelsonin mukaan, pöytiin tarjoillaan iltapäiväteetä ja kukkaruukussa törröttää rispaantunut Yhdistyneen kuningaskunnan lippu. Asetelma korostaa Banksyn kotimaan vastuuta tilanteesta Palestiinassa, missä kolonialismi ei ole loppunut.
Perinteisessä näyttelyssä teokset kehystetään taiteen atomeiksi kliiniseen ympäristöön, joka varjelee katsojan ja taiteen etäisyyttä. Walled Off Hotel ottaa kävijän aseman osaksi teosta, tekee taideteoksesta ympäristön ja ympäristöstä taidetta. Se on kiva kolo keskellä rotuerottelun irvokkuutta. Mitä miellyttävämpää on popsia kakkua apartheidin keskellä, sitä vieraammalta tuntuu oma etuoikeutettu rooli kolonialistisessa kuvaelmassa.
Japanilaisessa puutarhasuunnittelussa on tekniikka nimeltä ”lainattu maisema”, mikä tarkoittaa osien sommittelemista harmonisesti ympäristöön. Walled Off Hotellissa sen sijaan korostetaan kauniin hotellin ja rujon apartheid-maaston ristiriitaa.
Tamara Nassarin mielestä ironisen teoksen rakentaminen miehityksen keskelle on esimerkki ”sotaturismin ja taiteen puolimasturboivasta luonteesta”. Banksy ei antaudu tälle asettelulle, vaan käyttää sitä hyväkseen.
Hotellissa on palestiinalaisten taiteilijoiden töille omistettu galleria, jonka taulujen keskeltä avautuu ikkuna muuriin ja sen graffiteihin. Muuria kohdellaan sekä readymade-teoksena että näyttelyalustana.
Walled Off Hotel on palestiinalaisessa omistuksessa, ja voitot menevät Betlehemin kaupungille. Hotellissa on myös museo Palestiinan tilanteesta, ja siellä korostetaan paikallista kamppailua.
Richard Wagner halusi oopperan yhdistävän eri ilmaisumuodot ”totaaliseksi taiteeksi”. Banksy on tehnyt hotellista vielä kattavamman taidemuodon. Walled Off Hotel ei vain tuo yhteen taiteen lajeja, se tekee taideteoksesta turistikohteen ja toisinpäin sekä kääntää kaupallisuuden aktivismin välineeksi.