Teksti Kaisu Suopanki
”Mä en oo koskaan halunnut parantua mun tunteista. Ainoastaan mun ruumiista”, henkilöhahmo Maarit sanoo. Maarit on ensimmäinen kotimaisen elokuvan päähenkilö, joka on käynyt läpi sukupuolenkorjausleikkauksen.
Kerron sinulle kaiken -elokuvan ohjaaja ja käsikirjoittaja Simo Halinen ei aluksi tiennyt kirjoittavansa elokuvaa sukupuolenkorjausleikkauksen läpikäyneestä henkilöstä. Hänelle kehittyi idea Maaritista, joka on jollain tavalla väärässä ammatissa ja jolla on työstettävänä ongelma, jota katsoja ei aluksi voi hahmottaa.
Elokuva on ensimmäinen Suomessa tehty kokopitkä fiktio, jonka päähenkilö on transsukupuolinen. Ajatus oli kiinnostava ja pelottava.
”Ensin ajattelin, uskaltaako lähteä tekemään elokuvaa tuollaisesta aiheesta, koska transsukupuolisuus on kuitenkin hyvin kokonaisvaltainen kokemus”, Halinen muistelee.
”Tuntui erityiseltä laittaa elokuvaan ihminen, jolla on tämänkaltainen taakka. Uskallan sanoa taakka, koska käsittääkseni se asia on taakka kaikille transsukupuolisille, ennen kuin on tehnyt ne isot päätökset sen asian suhteen ja joutuu elämään kaksoiselämää”.
Halinen kirjoitti elokuvaansa henkilön, joka on jo käynyt korjausprosessin läpi, mutta hakee vielä suuntaansa.
”En halunnut lähteä kertomaan perinteistä kaapista ulos -tarinaa, jossa fokus on siinä. Musta oli mielenkiintoista laittaa Maarit keskelle keskiluokkaisten, porvarillisten ihmisten elämää.”
Käsikirjoitukseen taustatutkimusta tehdessään hän ymmärsi, että transsukupuolisten keskuudessa on hyvinkin poikkeavia käsityksiä aiheesta.
”Koitin suhtautua päähenkilööni yksilönä enkä minkään vähemmistön edustajana.”
Kiinnostavaa oli, millaisessa olosuhteessa transsukupuolinen on halukas kertomaan toiselle ihmiselle oman historiansa.
”Muuttamalla alle kymmentä repliikkiä päähenkilön luonne muuttui täysin, kun tunnesisältö muutti muotoaan. En ollut koskaan kohdannut käsikirjoittaessa sellaista.”
Maaritin hahmon näyttelevä Leea Klemola kertoo valmistautuneensa rooliin lukemalla aiheesta sekä keskustelemalla paljon Halisen kanssa. Toisin kuin rooleissa, joihin ei tarvitse tehdä taustatyötä, Maaritin näyttelemisen suhteen merkitsi paljon myös se, miltä hän ulkoisesti näyttää.
”Mietin, mitä naiseus Maaritille tarkoittaa? Millainen nainen hän haluaa olla ja millaisena naisena näyttäytyä?”
Klemola pohti paljon, miten suhtautua siihen, että on kulttuurisesti ollut mies, joka nyt etsii omaa tapaa olla nainen.
”Kuinka kömpelö, kuinka paljon esittämistä, kuinka ylilyövää? Miten olla, kun oma kokemus itsestä on eri kuin muiden kokemus minusta?”
Transsukupuolisen kokemus omasta sukupuolestaan oli tärkeä hahmottaa todellisena ja voimakkaana: ”Täytyy olla hyvinkin tervejärkinen ja vahva selvitäkseen tässä kulttuurissa sen kaiken myllytyksen läpi, että vaihtaa [fyysisen] sukupuolensa.”
”Mä elin kymmenen vuotta sujuvaa kaksoiselämää. Mä kaipasin kosketusta, mutta kukaan ei voinut koskettaa mua”, Maarit toteaa elokuvassa. Hän tapaa naimisissa olevan Samin (Peter Franzén), johon rakastuu. Maarit on valmis antamaan ja ottamaan vastaan niin vähän tai niin paljon kuin Sami vaan haluaa.
Klemola kommentoi Maaritin jopa alistumiselta tuntuvaa käytöstä: ”Hirveän harvalla on varaa valita, mistä onnensa noukkii. Nykyaikana on sellainen ajatus, että ois vitusti varaa valita, kehen rakastuu. Aika vähän sitä voi tässä maailmassa valita. Ei se oo järjen asia. Tunteiden syttymiseen riittää yksi hetki. Sitten ne vie ja niiden kanssa pitää vaan elää. Maaritin tapauksessa on toive, että löytäisi ihmisen, joka hyväksyisi hänet kokonaan. Silloin voi aivan hyvin kestää, vaikka ei saisi toista kokonaan.”
Simo Halinen: Kerron sinulle kaiken. Ensi-ilta 8.3.