Teksti Anna Knappe
Jenni Eskolan näyttely galleria Aarnissa leikittelee ajan, toiston ja pysyvyyden käsitteiden kanssa. Näyttely on Eskolan ensimmäinen yksityisnäyttely Kuvataideakatemiasta valmistumisen jälkeen. Näyttelyn nimi Mo(nu)ment lupaa jotain suurta ja pysyvää, mutta tarjoaa yllätyksiä.
Jenni Eskolan Mo(nu)ment-näyttely koostuu kolmesta samaan tyylin nimetystä teoksesta: Moment, Mo(nu)ment ja Monument.
Moment on galleria Aarnin seinään kiinni liisteröity piirrosinstallaatio. Ensisilmäyksellä se näyttää kasalta päällekkäin liimattuja mustavalkokopioita, joiden päälle on vedetty kynällä jälkiä. Tarkemmin katsoessa huomaa jokaisen kopiopaperin olevan tarkka ja yksityiskohtainen piirros.
Teos vaatii katsojaa pysähtymään ja katsomaan tarkasti, muuten se on helppo ohittaa vain galleriaan tuotuna jätepaperina.
Eskolan kopiojäljennökset ovat kuin käänteisiä käsinkirjoitettuja kirjoja ajalta ennen kirjapainotaitoa. Niissä hätkähdyttää niiden tarkkuus ja arvostus niitä kohtaan syntyy niihin käytetystä ajasta suhteessa monisteiden tuottamisen helppouteen. Näin kopiopaperistakin tulee ihailemisen arvoista.
Näyttelyn toinen teos Mo(nu)ment on tilateos, joka myös huijaa katsojaa näkemään teoksen yksinkertaisempana kuin se todellisuudessa on. Eskolan teokset haastavat laiskan näyttelynkävijän, joka haluaa vain nopeasti vilkaista gallerian ovelta ja tehdä johtopäätöksensä näyttelyn sisällöstä. Teoksiin käytetty aika ja vaiva näkyvät vasta jos katsoja jaksaa nähdä vaivan katsoa.
Teoksista viimeinen, suureellisella nimellä varustettu Monument on Helsingin Sanomien artikkeliin perustuva pienikokoinen piirros Irom Sharmila Chanusta, intialaisesta runoilijasta, joka on jatkanut syömälakkoa jo kahdentoista vuoden ajan.
Kuva vie ajatukseni Kansalaistorilla syömälakkoaan jatkaviin kahteen afgaanimieheen. Sharmila aloitti nälkälakkonsa protestoidakseen Intian armeijan suorittamaan kymmenen siviilin murhaa Intian Manipurin Malomissa, afgaanimiehet protestoivat kielteisiä turvapaikkapäätöksiään ja Afganistaniin palauttamista vastaan.
Nälkälakko on taistelua aikaa vastaan. Sharmila säilyy hengissä letkuruokinnalla, mutta afgaanien lakko ei tule kestämään enää pitkään jos pattitilanne, josta heidän elämänsä on kiinni, ei ratkea. He ovat valittaneet päätöksistään hallinto-oikeuteen, mutta päätöksen saapumiseen voi mennä vielä kuukausia.
Sharmila jatkaa taisteluaan ja Eskolan piirros lehtileikkeestä muistuttaa ajan kulumisesta.
Näyttely tarjoaa katsojalle sarjan oivalluksia ja vahvoja ajatuksia ajan jatkuvuudesta ja hetkien katoavuudesta. Elämän tärkeät hetket, jotka niitä koettaessa tuntuvat täyttävän koko maailman, tiivistyvät jälkikäteen helposti pelkiksi yksittäisiksi lehtiartikkeleiksi tai valokuviksi. Kysymysten pohdinta on kuitenkin katsojan harteilla, Eskola ei tarjoa teoksissaan valmiita vastauksia.
Iso piirrosinstallaatio Moment on esillä vain hetken ja näyttelyn jälkeen se tuhoutuu. Kuva Sharmilasta jää jäljelle. Kansalaistorin afgaaneista jää jälkeen vain kellastunut ruoho nurmikolla, jossa heidän telttansa sijaitsee. Lumien tullessa sekin tulee peittymään.
Mo(nu)ment, Jenni Eskolan piirrosinstallaatioita 2.12. asti galleria Aarnissa, Tapiolan näyttelykeskus Weegeessä.
Kirjoittaja opiskelee Aalto-yliopiston Taideteollisessa korkeakoulussa kuvataiteiden maisteriohjelmassa.